Чернівчанин, який побудував «театральну» Америку
Світова слава, визнання й увічнення. Усе це по праву належить багатьом вихідцям з Чернівців, але нині йдеться про людину, чий талант і майстерність, в прямому сенсі, створили театральну Америку. Сподіваємось нашому читачеві буде цікаво дізнатися про ще одного видатного земляка, який хоч і здобув славу далеко за межами Чернівців , все одно залишається славним уродженцем рідного міста.
Знайомтеся!
Джон ЕБЕРСОН – легендарний архітектор, який подарував світу 1200 найгарніших кінотеатрів
Майбутній, всесвітньовідомий архітектор Джон Еберсон народився 1875 року в Чернівцях у єврейській сім’ї. Родина відправила талановитого хлопця на навчання аж до Дрездена. Від 1893-го Еберсон навчався у Віденському університеті, де отримав дві освіти – архітектора та інженера-електротехніка. До речі, друга професія дуже стала в нагоді для створення ефектів освітлення у збудованих ним спорудах.
До Америки Еберсон переїхав на початку 1900-х і оселився в Сент-Луїсі (шт. Міссурі). Дебютним творінням митця став проект кінотеатру «Джуел» (Jewel) у Хемілтоні (шт. Огайо) на 350 місць.
Амбітний архітектор довго не затримувався на одному місці. 1926 року переселився до Чикаго, а далі до Нью-Йорку. Особливою фішкою Еберсона були так звані атмосферні кінотеатри, багато з яких він спроектував у різних екзотичних стилях від італійського ренесансу до неомавританського, де відтворені водоспади, пташиний спів, зоряне небо. Схильність до еклектики та увага до деталей і прикрас зробили Еберсона помітним представником стилю арт-деко. Навіть найменший кінотеатр він прикрашав так, ніби тут планувалося відкрити музей. Зауважимо, у Хьюстоні в будівлі його авторства таки розташований музей.
Разом із сином Дрю Джон Еберсон спроектував майже 1200, як тепер би сказали, розважальних споруд: кінотеатрів, театрів і оперних залів у десятках штатів Америки й за її межами. Завдяки йому кілька країн у різних частинах світу – Франція, Мексика, Австралія, Венесуела і США – отримали свої найгарніші будівлі.
Створений Джоном Еберсоном AFI Silver Theatre здатний вмістити 1100 глядачів. У конструкції та декорі будівлі використана морська тематика: якщо подивитися згори, можна побачити обводи океанського судна. Еберсон хотів надати кіноманам відчуття, що вони ступають на справжнє круїзне судно.
Гран-Рекс – найбільший кінозал Парижа та Європи є справжнім палацом кіно з 2650 глядацькими кріслами з червоної шкіри і миготливими зірками на стелі. Розташований на Великих Бульварах у 2-му окрузі французької столиці. Побудований у підкреслено мавританському стилі.
Ще одне вибагливе творіння Джона Еберсона – театр Тампа. Родзинка його архітектури – орган з 900 труб, вбудованих у стелю.
Здалеку труби органу нагадують мерехтливі зірки. Еберсон, відомий своєю пристрастю до готичного стилю, «подарував» театру сердитих горгулій, які досі прикрашають театральний двір і вражають тисячі поціновувачів прекрасного.
І це так само диво, адже далеко не всі театри Еберсона збереглися: багато з них було перероблено в сучасному стилі, розкішний декор знищений.
Найбільше серед проектів Джона Еберсона вражає Театр Рея Льоу на Манхеттені, побудований 1929 року. Сам Еберсон казав: «Споруду мають запам’ятовувати». І не жалів зусиль на створення цього запам’ятовування, сперечаючись із будівельними стандартами, які набирали силу в тодішній Америці.
Колекція проектів Джона Еберсона зберігається в архітектурному архіві Школи мистецтв Пенсильванського університету.
За сприяння Тетяни ДУГАЄВОЇ, мистецтвознавця, члена НСХУ