Кадрове очищення та збільшення впливу міжнародних партнерів: що має змінити реформа митниці, яку ухвалила Верховна Рада
Сьогодні, 17 вересня, Верховна Рада проголосувала у другому читанні законопроєкт №6490-д. Він передбачає початок реформи Державної митної служби (ДМС).
Раніше Центр протидії корупції (ЦПК) долучався до адвокації цього законопроєкту. Адже, на нашу думку, запропоновані зміни дозволять очистити митницю, де українці роками стикалися із масштабною корупцією.
Так, законопроєкт впроваджує конкурси, у яких вирішальний голос матимуть представники міжнародних партнерів України, змінити кадрові правила гри та запровадити масштабну процедуру переатестації всіх працівників митниці.
«Перезавантаження митниці є одним із основних зобов’язань України перед МВФ. Цей законопроєкт створює правову основу для реального перезавантаження митниці і підтвердить міжнародним партнерам, що Україна готова проводити потрібні зміни», – коментує законопроєкт заступниця виконавчого директора ЦПК Олена Щербан.
Нагадаємо, що у 2019-2020 роках влада вже намагалася впровадити реформу митниці. Проте через недосконалі механізми тоді це не принесло відчутних результатів.
Саме тому надалі ЦПК долучатиметься до моніторингу впровадження реформи, аби не допустити її саботажу на наступних етапах.
Що саме зміниться?
• Впровадження прозорої конкурсної процедури обрання очільника митниці
Відтепер голову ДМС обиратиме конкурсна комісія з 6 осіб. Трьох з них визначатиме Міністерство фінансів, інші троє – це кваліфіковані представники від міжнародних організацій. Право вирішального голосу, за прикладом процедур обрання очільників НАБУ, НАЗК, САП та БЕБ, надається міжнародним експертам.
Участь представників міжнародних організацій у складі конкурсних комісій підвищить прозорість проведення конкурсів. Водночас це дасть змогу провести одноразове глобальне перезавантаження митниці. Упродовж наступних шести років законопроєкт передбачає припинити участь міжнародних представників у роботі конкурсних та інших комісій.
Проте законопроєкт зобов’язує конкурсну комісію подавати на розгляд міністру фінансів не одну, а дві відібрані кандидатури. Це означає, що Мінфін матиме «останнє слово» у виборі переможця. У результаті, це несе ризик, що з двох претендентів призначатимуть того, хто буде зручнішим для Офісу Президента.
• Незалежність Голови ДМС та «карт-бланш» на кадрові зміни
Новообраний Голова ДМС матиме ширші кадрові повноваження. Зокрема, керівник зможе без обов’язкового проведення конкурсу призначати своїх заступників. Новий очільник самостійно, без погодження з будь-ким іншим, призначатиме керівників митниць та їх заступників.
Раніше заступники керівника митниці призначалися на базі конкурсу за погодження Кабміну. А призначити керівників територіальних митниць очільник ДМС міг лише з погодження міністра фінансів.
• Запровадження зовнішнього аудиту ефективності
За аналогією з НАБУ та БЕБ, реформа митниці передбачає процедуру незалежного аудиту ДМС, яку проводить комісія з трьох міжнародних експертів. Аудит проводитиметься після 1 та 3-х років повноважень керівника ДМС. Негативний висновок комісії – це підстава для звільнення керівника ДМС.
• Обмежений вплив міністра фінансів
Міністр фінансів більше не матиме повноважень погоджувати усі кадрові призначення всередині митниці. Натомість він усе ще зможе впливати на звільнення керівника ДМС. Міністр зможе ініціювати перед урядом звільнення керівника ДМС, якщо останній не виконує основні показники роботи відповідно до закону «Про державну службу».
• Одноразова атестація всіх працівників митниці
Атестацію проводитимуть комісії, які складатимуть з 12-ти членів. До кожної такої комісії входитиме шестеро осіб від новообраного очільника митниці і шестеро від міжнародних партнерів. Важливо, що її проходитимуть як керівники департаментів та регіональних митниць, так і рядові митники. Якщо особа провалила атестацію, вона не зможе обіймати посаду в органах митниці протягом наступних 10 років.
• Контрактна форма найму та щорічний перегляд посади і зарплати
Працівники митниці працюватимуть на умовах контракту, який укладається строком до 3-х років. Щороку вони повинні проходити перевірку рівня митних компетенцій, за результатами якої їх можуть зобов’язати пройти підвищення кваліфікації. Таку перевірку проходитимуть і ті, хто зможе поновитися на посаді через суд. Для них непроходження перевірки означатиме переведення на нижчу посаду чи звільнення у разі відмови від переведення.
• Поліграф та перевірка доброчесності
Одним з етапів відбору кандидатів на посаду до митниці тепер буде перевірка на поліграфі. Також під час проходження служби працівники ДМС перевірятимуться на доброчесність та спосіб життя. Сприяти таким перевіркам буде дисциплінарний комітет із семи осіб: троє від митниці, троє міжнародних експертів та одна особа, визначена Радою бізнесомбудсмена.
• Гідна оплата праці
Розмір посадового окладу не може бути менше 14-ти розмірів прожиткового мінімуму для центрального апарату, та 12-ти розмірів – для територіальних органів. За нинішніми обрахунками, йдеться про не менш як 29 428 та 25 224 гривні відповідно. Законопроєкт також запроваджує низку різних надбавок, порядок встановлення яких визначатиме Кабмін.
Запровадження цієї реформи є ознакою того, що Україна готова до неї та має намір виконати міжнародні зобов’язання.
За новим законом, впродовж наступних двох місяців має сформуватися конкурсна комісія для обрання Голови ДМС, через три місяці після обрання керівника – розпочатися атестація працівників, яка триватиме до трьох років.
Ми в ЦПК стежитимемо за імплементацією цих кроків та інформуватимемо про перебіг конкурсу.
Центр протидії корупції