З точки зору заощадження та ефективного використовування енергії Буковина є унікальною екосистемою на заході України. Тож, переконаний, вимагає й особливого підходу. Крайова влада намагається раціонально поєднувати розвиток рекреаційної індустрії, передового виробництва сільськогосподарської продукції, відновлення промисловості зі збереженням природного середовища, історичних і культурних пам’яток.
Сучасний стан економіки та енергозабезпечення Буковини та України загалом вимагають не тільки нових підходів до енергозбереження, а й перегляду цілої доктрини економічного та соціального розвитку краю, надто стосовно використання енергетичних ресурсів.
У 50-70-х роках минулого століття на території України існувало близько 1000 малих ГЕС, а сьогодні таких працює лише… 65.
Нещодавно я мав можливість висловитися з цього приводу на нараді з питань розвитку енергетичного комплексу держави, яку проводив президент Ющенко в Запоріжжі. Я акцентував увагу саме на питаннях розвитку малої гідроенергетики, а також необхідності добудови Дністровської ГАЕС.
Зокрема, підкреслив, що використання гідропотенціалу малих річок може стати потужною основою енергозабезпечення для всіх регіонів Західної України, а для деяких районів Закарпатської та Чернівецької областей – джерелом повного самозабезпечення енергією. При цьому вирішуватиметься цілий комплекс проблем у економічній, екологічній та соціальній сферах життя та господарювання в сільській місцевості та районних центрах.
Відновлення малих ГЕС – це не тільки прихід інвестицій в область, створення нових робочих місць і забезпечення горян відносно дешевою електроенергією, але й серйозна складова протипаводкової програми. Нині можливе відновлення малих гідроелектростанцій у трьох районах області та будівництво нових у Сторожинецькому, Вижницькому та Путильському районах на річках Сірет, Прут, Черемош, Білий Черемош.
Перша така гідроелектростанція запрацює незабаром на Путильщині. Це, до того ж, дасть можливість вирішити екологічні проблеми вищезазначених річок.
Однак, за великим рахунком, у державі ніхто не переймається цим напрямком розвитку енергетики. А мала би існувати, вважаю, окрема державна програма використання енергетичних ресурсів малих річок. Профільному міністерству й Уряду тут є над чим працювати, а Буковина готова стати пілотним регіоном для реалізації такої програми.
Сьогодні на порядку денному і добудова Дністровської ГАЕС, однієї з найбільших споруджуваних гідроакумулювальних електростанцій не лише в Україні. За оцінками генерального проектувальника будівництва ВАТ «Укргідропроект» вартість добудови першого пускового комплексу у складі трьох гідроагрегатів складає близько 3,5 млрд. грн.
Завершення будівництва і введення гідроакумулювальних потужностей у найкоротший термін є одним зі стратегічних напрямків розвитку енергетики України, а також має велике соціально-економічне значення для Чернівецької області.
Звісно, це питання не крайової влади, однак, нас хвилює вирішення соціальних проблем Новодністровська і Сокирянського району, яке значною мірою залежить саме від обсягів фінансування і темпів будівництва гідроакумулювальної станції.
Проектом завершення будівництва Дністровської ГАЕС, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України у березні 2006 року, передбачено пайову участь у будівництві об’єктів соціального призначення в обсязі понад 205 тис.грн, а урядовим розпорядженням від квітня того ж року «Деякі питання завершення будівництва першої черги Дністровської ГАЕС» визначено, що ВАТ «Укргідроенерго» завершить будівництво об’єктів соціального призначення у 2010 році.
На виконання вищезазначеного розпорядження для освоєння виділених коштів між ВАТ «Укргідроенерго», Чернівецькою ОДА і Новодністровською міськрадою укладена відповідна угода, а Міністерством палива та енергетики України затверджений перелік об’єктів соціального призначення, які добудовуватимуться у Новодністровську та Сокирянському районі.
Хоча варто зауважити, що кошти на будівництво об’єктів соціального призначення, фінансування яких передбачено титулом перехідної будови, у 2006-2008 роках надходили нерегулярно і не повним обсягом. За цей період на будівництво об’єктів соціального призначення Новодністровська та Сокирянського району фактично надійшло лише 24,8 млн.грн.
Цього року ситуація покращилась і кошти надходять згідно із затвердженим графіком. Проте це не вирішує проблему фінансування будівництва цих об’єктів у повному обсязі.
Враховуючи це, Кабміну, очевидно, слід внести зміни до свого розпорядження, передбачивши продовження терміну фінансування соціальних об’єктів Новодністровська та Сокирянського району на період до 2012 року. Такі пропозиції крайова влада вже направила Уряду. Хочеться сподіватися, що вони будуть ураховані і зобов’язання перед мешканцями міста гідробудівників і Сокирянщини будуть виконані.
Віталій УСИК, заступник голови ОДА
P.S. Як стало відомо редакції, згідно з Указом Президента України № 816/2009 «Про додаткові заходи щодо підвищення рівня безпеки енергетичних об’єктів і розвитку гідроенергетики України», для поліпшення умов реалізації єдиної державної політики щодо розвитку гідроенергетики, вдосконалення управління об’єктами великої гідроенергетики Кабінету Міністрів України необхідно забезпечити, зокрема, виконання заходів ВАТ «Укргідроенерго» з реконструкції ГЕС, добудови першої черги Дністровської ГАЕС у складі трьох гідроагрегатів.
У тримісячний строк має бути також розроблена та затверджена галузева комплексна програма реконструкції гідроелектростанцій і будівництва нових об’єктів гідроенергетики, в тому числі малих гідроелектростанцій, яка передбачила б заходи з підвищення інвестиційної привабливості об’єктів гідроенергетики, удосконалення порядку підключення новостворених малих гідроелектростанцій до мереж електропостачання.
Національній комісії регулювання електроенергетики України рекомендовано протягом місяця розробити й затвердити порядок надання обласним енергопостачальним компаніям і кінцевим споживачам компенсації частини вартості електричної енергії, яка реалізується малими гідроелектростанціями за «зеленим» тарифом і прямими договорами зі споживачами.