У переліку пільговиків, яким компенсуватимуть проїзд у формі монетизації, пенсіонерів за віком немає. Більше того, їх не згадують в жодному з 7 законодавчих актів, які регулюють пільги на проїзд. Між тим широко розрекламовану монетизацію таких пільг переклали на органи місцевого самоврядування, запропонувавши їм урядовим рішенням список з 10 категорій.
Чи потягне місцеве самоврядування монетизацію пільг на проїзд?
Про зміни в соціальних стандартах при запровадженні монетизації пільгового проїзду на прес-конференції поінформував директор Департаменту соцзахисту населення ОДА Віталій САВКІН. Виявляється, фінансування витрат, пов’язаних із монетизацією оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах, здійснюватиметься за рахунок місцевих бюджетів. Обласні та Київська міська держадміністрації до 23 травня повинні затвердити розмір щомісячної готівкової виплати на 2018 рік, а органи місцевого самоврядування мають право залишити таку пільгу у безготівковій формі, відповідно компенсуючи її безпосередньо перевізникам.
Пільги на проїзд поширюються на *«чорнобильців» 1 та *2-ї категорії, *дітей від 6 років, яким встановлено інвалідність, пов’язану з аварією на ЧАЕС; *учасників бойових дій; *осіб, які отримали інвалідність внаслідок війни; *дітей віком від шести років з багатодітних сімей; *ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Держспецзв’язку. Дія Порядку поширюється також на *батьків військовослужбовців, які загинули чи померли/зникли безвісти під час проходження військової служби; *осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю віком від шести років та осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю; *реабілітованих осіб, які отримали інвалідність внаслідок репресій або є пенсіонерами. Як бачимо, пенсіонери за віком у ці 10 категорій не входять.
Як зауважив директор профільного департаменту ОДА, органи місцевого самоврядування мають право розширити перелік громадян, на яких будуть поширюватися пільги на проїзд. Органи місцевого самоврядування матимуть також право збільшити ціну, закладену відповідним розпорядженням.
«Постановою №196 «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування», встановлено соціальну норму кількості поїздок усіма видами транспорту загального користування на міських та приміських маршрутах для Чернівецької області: 11 – у тролейбусі, 11 – в міському автобусі, 8 – у транспорті приміського сполучення», – зазначив Віталій Савкін.
Натомість процитуємо віце-прем’єра України з соціальних питань Павла Розенка: «Жодних обмежень у «30 поїздок в місяць» Уряд не затверджував. Це дезінформація, яка активно крутилася в ЗМІ. Уряд затвердив МІНІМАЛЬНУ соціальну норму. Це гарантія, нижче якої місцевий орган влади не має право розраховувати монетизовану виплату пільговику!! Права людини мають бути захищені від свавілля місцевих чиновників».
До того ж, наведений розрахунок не означає, що видану суму пільговик має використати саме так. Це – для розрахунку сум монетизації.
Нинішній Порядок уже закладає бомбу для можливого соціального вибуху – відсутністю в переліку найбільш широкої та активної категорії пільговиків – пенсіонерів за віком. І це питання навіть не до міської чи обласної влади, а до Кабміну та Верховної Ради: або вони приймуть відповідний законопроект і врегулюють це питання, або не приймають нічого – і тоді ми розуміємо, що пенсіонери за віком не мають права на пільговий проїзд. Відтак жодних сум пенсіонери не отримуватимуть і почнуться безкінечні скандали з викиданням їх – тепер уже не лише з маршруток, але й з тролейбусів.
Орієнтовно під дію зазначеної Постанови підпадають 190 тисяч буковинців пільгових категорій.
Уряд спростив собі життя максимально: зняв із себе фінансування монетизації пільг, і переклав його на місцеві бюджети. Та мало де по областях вистачить грошей і доброї волі чиновників, аби вирішити все у повному обсягові – видати кожному пільговику розраховану суму готівкою, незалежно від того, чи використає він її саме на проїзд.
Дмитро ЦАРЕНКО, Інтернет-оглядач «Версій»