“Бюджет прийнятий для сина Януковича”

Експерт Олег СОСКІН вважає, що зроблений серйозний крок до громадянської війни»

Семя-Януковича

16 січня в Україні стався кінець парламентаризму. Про це в коментарі Gazeta.ua сказав директор Інституту трансформації суспільства Олег Соскін, коментуючи прийняття бюджету.

– Порушені базові цінності й параметри європейського парламентаризму. Здійснений заколот. Відбулася легітимізація узурпації влади з боку правлячої банди. Фактично це відкритий заколот. Перейдений рубікон протистояння. Після цього домовитися вже неможливо. Зроблений серйозний крок до громадянської війни, – наголосив експерт.

За його словами, бюджет на 2014 рік виконати неможливо.

– Там закладені такі параметри, які всередині держави виконати нереально. Зазначено, що цій банді дано право взяти 20 мільярдів доларів в борг. А це майже 160 мільярдів гривень, майже 47 відсотків доходної частини бюджету. Вони вже забили, що майже половину треба буде взяти для обслуговування боргу. Це треба буде запозичити всередині країни і ззовні, – додав Соскін.

Він вважає, що це вдарить по кожному українцю.

– Будемо ходити із протягнутою рукою. Ми вже працюємо на те, щоби віддавати борги. Кожна людина, яка на себе працює і створює додаткову вартість, повинна розуміти: половина того, що створила, йтиме на виплату боргів. А треба ж закрити дірку – 69 мільярдів дефіциту. Тож будуть ще й інші запозичення. Це означає, що не буде коштів на будівництво доріг, бібліотек, лікарень, шкіл, утримання університетів. Це буде затухання життя країни як єдиного соціуму, – наголосив експерт.

Поки що народ не відчує погіршення.

– У людей невеликі потреби. Влада тримає низькі ціни на соціальний пакет продуктів – хліб, молоко, сметана, сир, м’ясо, овочі. Вона чітко прораховує, скільки людині треба для життя. У нас в Україні зараз страшна цифра: 57-58% доходів пересічна людина витрачає на їжу. Цього року ця цифра зросте до 70%. Значить, люди не відкладатимуть кошти на довготривалі потреби, – сказав він.

Соскін вважає, що цей бюджет прийняли для «розпилювання».

– Фактично, бюджет ухвалили для старшого сина Януковича. Бо він через свої структури буде здійснювати державні закупівлі. Цей бюджет і поліцейсько-каральний, бо збільшені витрати на утримання прокуратури, СБУ, судів, міліції, податкової.

Коментарі фахівців

Як новоприйнятий бюджет відібється на нашій області?

«Нинішній бюджет не кращий і не гірший. Він однаково поганий»

Богдан СТОРОЩУК, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії та менеджменту, заступник декана з наукової роботи та інформатизації економічного факультету ЧНУ ім. Ю.Федьковича:
– Важко говорити про «кращий» чи «гірший» бюджет у нинішніх умовах. Для нашого регіону, як і для інших малих регіонів, він однаково поганий. А щоби він став відчутно інакшим для області, потрібна зміна бюджетної системи.

Наразі маємо дві основні проблеми, які залишаються для регіональних бюджетів:

1) більшість доходів концентрується в центральному бюджеті, а потім перерозподіляється між регіональними. Тобто, виникає штучно створена проблема недостатності ресурсів місцевих бюджетів. Хоча, якщо проаналізувати загальну кількість податків, які збираються на території і відправляються до центрального бюджету, можна зробити зовсім інший висновок;

2) ручний перерозподіл коштів, у якому задіяна така структура, як Держказначейство. Бюджет на наступний рік передбачає номінальне зростання орієнтовно на 18%. Цього можна досягти або феноменально високими темпами реального зростання в умовах низької інфляції, що, очевидно, є майже нереальним, або низьким зростанням чи його відсутністю за великої інфляції. Крім цього, в нинішньому бюджеті заплановані доходи від приватизації в розмірі 17 млрд. грн. Очевидно, що в сучасних умовах дуже низької інвестиційної привабливості України отримання таких доходів є також майже нереальним. Для покриття цих недонадходжень держава або прискорить емісійну діяльність, або посилить ручний перерозподіл коштів через державне казначейство. Обидва чинники однозначно негативно вплинуть на розвиток області.

Окрім цього, в Чернівецькій області немає потужних промислових об’єктів загально-національного значення або тих, які несуть дуже значну соціальну функцію (як, наприклад, шахти на Донеччині чи Луганщині), а також таких, що входять у коло інтересів провідних олігархічних структур. Це однозначно негативно впливає на міжрегіональний розподіл бюджетних коштів з точки зору Чернівецької області.

 

 «Бюджет нереальний, до того ж його ще й розкрадають»

Олександр ФИЩУК, народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань бюджету:

– Оскільки бюджет уточнювався, допрацьовувався і приймався (якщо ці слова можна застосувати щодо того, що насправді відбувалося) у неприйнятний для цього спосіб, і не обговорювався в залі Верховної Ради, я не зможу назвати конкретних цифр, а лише загальне враження. Підхід цього закону простий: на західні регіони планується дуже мало, просто копійки порівняно з іншими регіонами, на Схід – усе.

Цей Бюджет не буде виконаний – принаймні, його доходна частина, це однозначно. Він нереальний, до того ж його ще й розкрадають. Наприклад, бачимо цифри, що акцизний збір у 2013 році зменшився порівняно з 2012-м на 1,3 млрд. грн. Як це могло статися? Якщо навіть ми чогось менше виробляємо (а підакцизні товари – це горілка, паливно-мастильні та цигарки), то значить більше імпортуємо. А значить – при ввезенні маємо сплатити акциз. А цього не зроблено – отже, вкрадено.

Тож загалом можу сказати, що Чернівецька область не отримає більше, ніж минулого року. Так само, як і в усій Україні, менше коштів буде, наприклад, на лікування онкохворих дітей, розвиток науки і значно більше – на утримання силових структур, адміністрації президента, Верховну раду, Кабмін. Про такі речі, як розвиток економіки, не йдеться. Держбюджет підтверджує, що маємо авторитарну державу, яка робить ставку на силові й адміністративні органи.

 

Ігор УМАНСЬКИЙ, представник Громадянської ініціативи «Третя Українська Республіка».

–      Прийнятий Верховною Радою бюджет нереалістичний і виконати його ні за дохідною, ні за видатковою частиною просто неможливо. змушений їздити світом і шукати гроші.

Якби це відбулося уперше, то можна було б списати подібні нестикування на випадковість. Якби відбулося вдруге, то, можливо, на непрофесіоналізм або на неадекватний прогноз макропоказників. Але коли це відбувається третій рік поспіль, то стає очевидним, що це – свідома політика уряду.

Прем’єр прямо визнав, що країна була на межі фінансової катастрофи. І тільки завдяки отриманим 3 млрд. доларів з обіцяного Росією кредиту вдалося погасити пожежу поточних виплат. Тому в мене складається стійке відчуття, що уряд третій рік поспіль свідомо вводить країну в ситуацію, коли закрити рік без втрат неможливо. Це, своєю чергою, призводить до того, що заручником у результаті стає країна. Та при цьому заручником стає й Президент, якому доводиться в терміновому порядку кидатися світом і шукати гроші.

Так вовка обкладають прапорцями, спрямовуючи туди, де стоять мисливці зі зброєю. Ми ж чудово розуміємо, що можливостей для маневру у президента тепер практично немає. При нинішньому ставленні до української влади з боку Європи і США очевидно, що єдиним місцем, де можна розраховувати на якийсь ресурс, залишається Росія. Не фінансувати витрати і тим більше не збільшувати соцстандарти Янукович не зможе. Інакше, за великим рахунком, йому ні з чим іти на вибори. У такій ситуації його політичне майбутнє виглядає як майбутнє політичного заручника.

 

budget 5

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *