«Орея» – зліт у Космос і законодавець у світовому хоровому мистецтві

Фінал фестивалю «Буковинський листопад» пролунав потужним акордом. На сцені Чернівецької обласної філармонії виступила муніципальна хорова капела Житомира, створена художнім керівником і диригентом, заслуженим діячем мистецтв України Олександром Вацеком. Торік колектив відсвяткував 30-річчя. І за роки напруженої праці «Орея» завоювала на світових хорових фестивалях 31 перше місце й 9 «Гран-прі».

 

«Орея» – це назва давньослов’янської руни, однієї з 18 відомих знаків-оберегів наших предків. Усі інші руни, стверджують знавці, виникли через «Орею» як етапи розвитку людини та її зв’язку з силами природи. Через «Орею» таємне стає явним.

 

Я навмисне почала свої враження від останнього концерту «Буковинського листопада» екскурсом у містичний світ рун. Адже від першої ноти, взятої хористами, потрапляєш саме містичним шляхом у відкритий і довірливий, а від того не менш потаємний світ музики. Це вже потім виринають оцінки й порівняння…

Це один із найоригінальніших світових хорів із різнобічним репертуаром – від світової та української класики до творів сучасних композиторів.

Маестро Олександр Вацек експериментує не лише із вибором репертуару, на що має бездоганний смак. Розмаїття репертуару дає кожному артистові можливість за час концерту відчути себе справжньою зіркою.

Формально хор складається з 8-ми сопрано, 8-ми альтів, 8-ми тенорів та 8-ми басів. Та насправді існування цих артистів у співі багате на варіації: Олександр Вацек, немов чарівник символи, переставляє своїх виконавців з кожним твором у різні комбінації, домагаючись, мабуть, лише йому відомим шляхом справжньої гармонії. Від цього виникає дивне відчуття: за високого злиття багатоголосся у хорі чути кожного співака. А послухати є кого: цікаве поєднання зрілих, дорослих голосів і молодих виконавців, від якого забуваєш про навколишнє, вчорашнє й завтрашнє, живучи тільки в музиці. І я впевнена, це не лише в мене такі відчуття.

Колектив, окрім участі у фестивалях, багато концертує за кордоном. З кожної такої поїздки привозячи щось новеньке до свого репертуару.

Ще 1997 року Марсель Корнелю, президент Асоціації французьких хорів, експерт у світовому мистецтві хорового співу, висловився про «Орею»: «Це один з чотирьох кращих хорів у світі, які я коли-небудь чув, і це кращий посол України, яких я зустрічав…».

Артисти буквально живуть у виконуваній музиці, зі щасливими обличчями й щиро переживаючи одне за одного. Вони, як і керівних їхній, Олександр Вацек, відкриті для спілкування.

Тим більш приємним був своєрідний «комплімент» чернівецькій публіці від Маестро, який сказав, що чернівецька публіка ще більш божевільна за тернопільську…

Залишається одне – намагатися відповідати такій оцінці.

Лариса ХОМИЧ, «Версії»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *