Те, що можна надавачеві послуг, споживачу – зась. Хто ж його захистить? – Чернівецький cектор НКРЕ КП  

 

Про «бєспрєдєл» монополістів не говорить тільки лінивий. Та все зводиться… до коливання повітря. Громадян, які постійно страждають від сваволі монополій, ніхто не чує, а їхні біди  нікому не цікаві.

 

Чому так сталося? Цьому є кілька пояснень. Та спочатку про ситуацію, що послужила поштовхом до публікації.

Історія, в якій ніхто не бажав розбиратися

Читачку газети «Версії» незаконно відключили від електроенергії ще у травні: без попередження, а в сім’ї – 2-річна дитина. Підключили назад тільки тоді, коли вона сплатила нібито заборговані Чернівецькому РЕМ 222 грн 26 коп. Потім з’ясувалося-таки, що РЕМ просто не врахував субсидію, яка, за словами енергетиків, чомусь не надійшла у жовтні-грудні 2018 року, а січнева 2019-го вже була. «Куди поділася та субсидія, – каже скаржниця, – ніхто не знає». Відтак, уже після з’ясування стосунків між споживачем і надавачем послуг, РЕМ пообіцяв споживачці повернути гроші, які він практично з неї «вибив». Бо інакше його дії назвати важко.

 

На замітку споживачу: Як виглядає відключення електроенергії за законом

Керівник Офісу  при громадській організації «ІРЦ Правовий простір»  адвокат Сергій Плахотнюк пояснює:

– Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, відключенню має передувати письмове попередження споживача, яке на його/її адресу має надійти за 10 днів до дня відключення. У такому листі мають бути зазначені *підстава відключення, *дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинене, *прізвище, ім’я, по батькові, а також підпис відповідальної особи, яка оформила попередження.

Датою отримання такого попередження вважається дата їхнього особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованого листа).

 

Тричі наша споживачка-пенсіонерка, пані Ніна, ходила до РЕМу – і тричі отримувала незрозумілі обіцянки та недвозначні усмішки. У листопаді вона звернулася до редакції. За словами чернівчани, подібна ситуація склалася й в сусідніх двох квартирах першого під’їзду цієї багатоповерхівки на вул. Комарова, 16. Однак одна із потерпілих сказала, що їй власні нерви дорожчі і, мовляв, «нехай вони, себто Обленерго, подавляться там її грошима, але вона за ними ходити не буде».

Зрештою, зрозуміти людину можна, бо в Чернівцях до РЕМу діставатися складно, а довести там щось – іще складніше.

Та бачимо, що ситуація п. Ніни, на жаль непоодинока. Тим паче, пізніше наша читачка розповіла, що того ж дня відключили від електрики й інших споживачів їхнього будинку.  

…Після отримання редакцією листа читачки, газета звернулася до Обленерго. Та це, на жаль, практично нічого не дало. Кореспонденту намагалися пояснити, що ситуація, в якій  винна держава (вчасно не перерахувала субсидію), вирішиться обов’язково.

Тим часом пані Ніна Куликова отримує лист за підписом в.о. начальника Чернівецького РЕМ пана В.В. Обершта, датований 24.10.19 року. І це не просто лист, це – шедевр, геніальне творіння бюрократів, відписка вищого ґатунку. Правопис не змінено:

«Чернівецький РЕМ АТ «Чернівціобленерго» розглянуло вашу заяву (вказується вхідний номер). За результатами розгляду повідомляємо: по вашому зверненню була направлена «Службова записка» на комерційного директора АТ «Чернівціобленерго» з  проханням посприяти у вирішенні даного питання. По результатам розгляду Вас буде повідомлено у письмовій або усній формі співробітника Чернівецького РЕМ.

Для отримання додаткових консультацій просимо Вас звертатися (та зверталася вже півроку постійно! – ред.)  до Чернівецького РЕМ, працює за адресою вул. Прутська, 23А. (Далі перелічуються години робочих днів і контактний телефон. – ред

Уявляєте? Один підрозділ підприємства спрямовує службову записку іншому «З ПРОХАННЯМ», щоби той «ПОСПРИЯВ у вирішенні даного питання». Автор цих рядків певен, що п. Обершт навряд чи зміг би озвучити – у вирішенні якого саме питання треба посприяти. 

 

НКРЕ КП: якщо хоче, то може

У цій історії є ще один, але вже позитивний аспект. Разом із потерпілою редакція намагалася встановити справедливість у різних інстанціях, аж поки не згадала про НКРЕ КП. Чому наостанок? Бо «Версії» мали сумний досвід спілкування з Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг. Ще років 6-8 тому Нацкомісія стояла на сторожі інтересів монополій та й Обленерго зокрема. «Версії» саме судилися тоді з Обленерго нібито за паплюження їхньої ділової репутації. Нагадаю читачам, що судова тяганина у різних інстанціях тривала понад півтора року, та редакція нарешті суд виграла. Хоча НКРЕ КП (тоді ще без КП, просто НКРЕ) нас, які стали на захист споживачів, зовсім не підтримував. А навіщо? У монополіста і влада, і гроші, і це, зрозуміло, є визначальним. На жаль, так буде доти, доки будуть монополісти, а всі структури, навіть  державні, їх захищатимуть.

Та час все ж таки збіг і дещо, на щастя, змінюється. А точніше – попередній завідувач сектору пішов на пенсію. Крига скресла. Хоча попервах новий завідувач сектору Олег Змеул відмовився щось коментувати, справедливо зауваживши, що він не бачив жодних документів, а йому потрібно розбиратися з кожним конкретним випадком. Та скарга пані Ніни Куликової, написана до Чернівецього сектору НКРЕ КП, швидко ворухнула всю «мертву» справу у бік вирішення. Акт звірки взаєморозрахунків, проведеної між Чернівецьким РЕМ та споживачем Куликовою, продемонстрував, що п. Ніна переплатила за електрику 223,44 коп. Справедливість взяла гору. Та уявляєте, скільки людей витратили чимало годин свого робочого часу і свого життя, – а пані Ніна ще й своїх нервів, – через те, що ціла структура, назва якої Чернівецький РЕМ, несумлінно дотримується виробничих інструкцій і законів (див. Правила роздрібного ринку електроенергії).

Натомість, як виглядає така поведінка монополіста з точки зору споживача, говорить пані Ніна:

– Мене в нахабний спосіб відключили, нахабно зідрали гроші, тому інакше, ніж здирство, я назвати це не можу. Та найцікавіше, що після того, як я з допомогою редакції та НКРЕ КП повернула свої кошти, виконувач обов’язків начальника абонвідділу РЕМ на мене ще й дуже… образився! Сказав, чому це я не дотримала слова і не дочекалася повернення грошей, а пішла в НКРЕ КП писати заяву, адже вони мені пообіцяли повернути кошти! Уявляєте? Це я не дотримала, бачте, слова після півроку чекання та ходіння! А коли енергетики порушують закон, то за це ніхто не несе відповідальності! То що ж відбувається? – риторичним питанням завершила пані Ніна.           

Зі свого боку нагадаю, що Україна нібито прямує до Європи, а там діє золоте правило: споживач завжди  правий. У нас апріорі правий – бо сильний – монополіст. Та все ж поборотися можна. Бо сьогодні, принаймні, Чернівецький сектор НКРЕ КП на боці споживача.

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *