«Секретні матеріали» не з американського життя та з відбитком на буковинських онкохворих дітей

Рахункова палата України здійснила аудит закупівель ліків і препаратів медичного призначення за бюджетні кошти. Матеріалів вистачить на десятки проваджень щодо МОЗ і Супрун особисто. Комітет ВР з питань охорони здоров’я пішов далі: звинуватив Уляну Супрун в корупції та зв’язках з міжнародною фармацевтичною мафією.

А політичний та економічний експерт «ВЕРСІЙ» Франц ФЕДОРОВИЧ не з чужих вуст знає про проблеми, які довелося вирішувати протягом нинішнього і попередніх років завідувачу відділенням обласної дитячої онкогематології Михайлу Гнатюку – адже ліки практично не надходили. І коли б не кошти благодійного Фонду «Подаруй дитині життя», створеного 10 років тому та підтримуваного  п.Федоровичем, ситуація з  дитячою смертністю від онкології в нашій області була би значно гіршою…      

Після нетривалого затишшя тема держзакупівель ліків через міжнародні організації набирає обертів із новою силою. Невідомо, чи вдалося вбити дракона корупції в цій сфері – поваленим його ніхто не бачив, а от про затримки із закупівлями лікарських препаратів пацієнти знають не з чуток.

Нагадаю, ініціатором залучення міжнародних організацій до процесу закупівлі ліків за бюджетні гроші був екс-міністр охорони здоров’я Олександр Квіташвілі. Інформація про те, що аналогічна організація процесу ефективно працює у багатьох державах світу, зокрема й в його рідній Грузії, привабливо прозвучала буквально на першій його прес-конференції на посаді в МОЗ.

Українські експерти, підхопивши ідею, підрахували, що такий крок дозволив би заощадити до 40% бюджетних коштів – саме такий відсоток держбюджету, виділеного на закупівлі ліків, йшов, за даними СБУ, на відкати й корупційні схеми у МОЗ. Це виглядало правильним тимчасовим рішенням, поки Україна не створить власне Національне агентство закупівель.

Але ситуація нині дуже сумна: на початок нинішнього літа ще не були завершені закупівлі ліків за кошти 2015-го! А 5% оплачених препаратів досі не поставлені в Україну. Щоправда, голова Комітету ВР з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець зауважила, що перші закупівлі затягнулися через тривалу розробку МОЗом підзаконних актів. Але ж хворим від цього не легше. Приміром, за програмою дитячої онкології до літа надійшло тільки 9% лікарських препаратів, і це за гроші 2016 року! А щодо препаратів серцево-судинних захворювань, то їх надійшло взагалі 2,5%! І ще одна дуже негативна деталь:

 

 

Деякі ліки з поставок за 2015 рік, прийшли з невеликим строком придатності й тепер чекають на утилізацію

 

Водночас ситуація стала катастрофічною не лише в регіонах. За словами  Світлани Донської, голови Всеукраїнської громадської організації «Асоціація дитячих онкогематологів України», у лікарні «Охматдит» накопичилося прострочених препаратів майже на 700 тис. грн. А заявку на медикаменти 2016 року подали у вересні і на сьогодні отримали аж один медикамент кансидаз на 75% від потреби. Базові ж хіміопрепарати, без яких неможливо здійснювати протипухлинну терапію, купують сьогодні батьки або волонтери, – наголошує вона. Така ж ситуація й у нас на Буковині : якби не доброчинці, що підтримують Фонд «Подаруй дитині життя», шансів на одужання у хворих дітей просто не було б. Тому будь-які пояснення як з боку Мінздоров’я, так і з боку «Crown Agents», міжнародної компанії, якій 2015-го довірили закупівлю лікарських препаратів і засобів медичного призначення за програмою онкології та онкогематології,  мене, як громадянина і як батька просто обурюють. Адже йдеться про дитячі життя! Тому лікарські препарати мають постачатися безперебійно, а рішення мають ухвалюватися швидко. Зрештою, на цьому наголошують у міжнародній закупівельній агенції, підкреслюючи, що з цим у нас, на жаль, проблеми. Якщо так, то треба з’ясувати, хто ці проблеми створює і суворо з нього спитати. Адже, за словами О. Богомолець, строки постачання лікарських препаратів, їхні терміни придатності, цінова політика, особливості заміни прострочених ліків регулюються договорами.

Секретні матеріали – не з кіно

Більше того, Ольга Богомолець зазначає, шо на кожному засіданні вони заслуховують звіти МОЗ про закупівлі, адже на Комітет ВР з питань охорони здоров’я покладена контрольна функція. Але МОЗ не надає пояснень. Договорів, підписаних між МОЗ та міжнародними організаціями, міністерство також не надає. «Всі шляхи цивілізованого вирішення цього питання вичерпані», – зауважила офіційно голова Комітету ВР п.  Богомолець.

Натомість, як стало відомо, Олегу Мусію, головлікарю-волонтеру Майдану, а нині заступнику голови профільного комітету ВР, удалося роздобути «секретні матеріали» – копії договорів МОЗ із міжнародними організаціями (саме ті, які в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун відмовилася демонструвати  комітету з міркувань «комерційної таємниці» міжнародних партнерів).

Так ось виходячи з цих договорів, Мусій звинуватив МОЗ у корупції та зв’язках із міжнародною фарммафією.

На своїй сторінці у Facebook нардеп написав наступне: «Угоди з трьома міжнародними організаціями, які потрапили до моїх рук, підписані Супрун і доводять наявність у МОЗ корупції, яка вже вийшла на міжнародний рівень. Тільки заслані персони, які ненавидять Україну й українців, могли укласти настільки невигідні для нас договори. За цими угодами міжнародні організації не несуть за поставки жодної відповідальності, можуть поставити в Україну ліки з будь-яким терміном придатності, порушити терміни поставок. Що фактично і відбувається: мільярди виведені з країни, а в лікарнях або немає ліків, або вони прострочені чи стануть непридатними через місяць»

У МОЗ же, навпаки, закупівлі медикаментів за бюджетні гроші із залученням міжнародних організацій вважають ефективними, зазначаючи значну економію, скажімо до 96 млн грн. за 2016-й. В чому ж економія, коли не виконується головне завдання міжнародних закупівель ліків – порятунок людських життів?

Що робити?

Той, хто слідкує за такими подіями, може зауважити, що на засіданнях Комітету ВР з питань охорони здоров’я пропозиції скасувати міжнародні закупівлі (які сам же комітет свого часу і підтримав!) звучать постійно. Та, на думку О. Богомолець, сьогодні  вони не можуть ліквідувати міжнародні закупівлі, не створивши Національної закупівельної агенції. Бо старий тендерний комітет у МОЗ добра не зробить.

Та оскільки нині в Україні з ліками не те, що біда, а справжня катастрофа, потрібно негайно створювати новий інструмент — Національну закупівельну агенцію при Міністерстві економіки (не при МОЗ!) і здійснювати закупівлі через систему «ProZorro». І, думаю, це зробили б уже, якби не було спротиву Мінздоров’я: Супрун заявляє, що до 2019 року ця агенція не потрібна. Уточнимо, не потрібна п. Супрун!

В.о. міністра охорони здоров’я У.Супрун гальмує створення Національної агенції закупівель, бо вона підпорядковуватиметься не МОЗ, а Мінекономіки.

Для вирішення ситуації, що склалася, профільний комітет зробив ще один крок – підтримав законопроект №6194 «Про внесення зміни до статті 17 Закону України «Про лікарські засоби» (щодо термінів придатності лікарських засобів, закуплених із залученням спеціалізованих організацій)». Ось тільки коли за нього проголосують?

А поки МОЗ і профільному комітету ВР не вдалося знайти спільну мову. І це на собі відчувають пересічні українці.

Мафія for ever?

Франц ФЕДОРОВИЧ, голова Фонду, що опікується онкохворими дітьми «Подаруй дитині життя»

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *