Шахрайство на фінансовому ринку: нові методи та інструменти протидії злочинцям

Найпоширеніші методи шахрайства, інтернетні злодії, чи можна захиститися? Ці та багато подібних запитань були в полі зору спеціалістів під час круглого столу на тему «Шахрайство на фінансовому ринку: нові методи та інструменти протидії злочинцям», що його провів «Фінансовий клуб». Публікації з обговорення гарячої та болісної для багатьох проблеми допоможе або ж, принаймні, зорієнтує читачів. Адже протягом останніх років тільки на Буковині чи не десятки людей протягом місяця втрачають свої кошти через власну довірливість, потрапляючи на гачок інтернетних шахраїв.

Карткові шахраї обкрадають українців через інтернет


Соціальна інженерія залишається найбільш розповсюдженим методом шахрайства в Україні, обсяги якого суттєво зросли в 2023 році. Про це заявив заступник голови НБУ Олексій Шабан.
«Переважна більшість шахрайських випадків і 80% від суми втрат в 2023 році відбулися через розголошення чутливих особистих даних клієнта. Соціальна інженерія залишається найбільш розповсюдженим методом шахрайства в Україні», – розповів Олексій Шабан.
За його словами, майже все шахрайство відбувається в інтернеті. «Сильний зсув пішов у шахрайство через мережу «Інтернет» – 83% від загальної кількості. Лише 17% втрат за картками через фізичні пристрої – POS-термінали, банкомати, пристрої самообслуговування, – зазначив Олексій Шабан. – Зросла і сума однієї незаконної операції в інтернеті – на 30%. Вона перевищує 3100 грн, притому що в 2022 році становила 2400 грн».
Обман потенційної жертви – це світовий тренд. «За останні п’ять років частка соціальної інженерії у світі зросла десь з 70% до понад 95%», – повідомив директор Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем ЄМА Олександр Карпов.

Фінансово обізнані українці також можуть потрапити на «гачок» шахраїв


Фінансово грамотні клієнти банків вважають, що з ними не може трапитися нічого поганого, тому часто втрачають пильність і стають жертвами шахраїв.
«Вже є дуже вишукані способи шахрайства, і навіть фінансово грамотні клієнти на них попадаються. Наприклад чат-боти в телеграмі. Єдина відмінність від звичайного чат-боту банку – це синя зірочка. Не всі звертають увагу на цю зірочку, а все інше «один в один», – каже заступник голови правління Ощадбанку, відповідальний за роздрібний бізнес, Антон Тютюн.
Шахрайство стає більш складним. «Інколи ми бачимо, що сам суб’єкт, на якого це шахрайство націлено, не є кінцевою точкою, щоб прямо зараз витягнути з нього кошти. Шахраї можуть отримати доступ до смартфона і почати перехоплювати коди двофакторної автентифікації, щоби в подальшому створити неавторизований тип шахрайського заволодіння коштами без участі клієнта. Клієнт про це дізнається, тільки коли стане ошуканим і позбудеться своїх коштів», – розповіла начальниця управління технологій карткового та транзакційного бізнесу банку «Глобус» Ірина Градоблянська.
Директор Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем ЄМА Олександр Карпов каже, що якщо навчання фінансовій грамотності триває менше 3-5 років, то воно не затримується в пам’яті людей. «Основна проблема в тому, що люди люблять «шару», і привабливі пропозиції будь-якого типу – перша причина, чому людей «шахраять», – каже він.
Директор з моніторингу та протидії шахрайству Сенс Банку Юрій Хмеленко каже, що обізнані клієнти не вірять, що можуть стати жертвою шахраїв, але страждають від NLP-технологій. «Шахраї мімікрують під стандартні базові для банку процеси, таким чином створюючи трастову складову», – пояснює він.

Банкіри назвали найпоширеніші способи фінансового шахрайства


Соціальна інженерія залишається основним способом шахрайства, але є вже багато нових.
«Є багато посилань на виплати від UNICEF, ООН. Останнє, що ми бачили, – це посилання на «Укрпошту», наче є якісь посилки, потрібно ввести дані і заплатити», – попереджає заступник голови правління Ощадбанку, відповідальний за роздрібний бізнес, Антон Тютюн.
Директор з моніторингу та протидії шахрайству Сенс Банку Юрій Хмеленко пояснив, як шахраї використали бренд «Укрпошти»:
– Суть схеми полягає в тому, щоби переконати клієнта зайти за фішинговим посиланням під виглядом актуалізації інформації по отриманню посилки і заплатити суму, яка є мінімальною, щоби не відлякати масу людей. Їх просять вказати свої платіжні реквізити, за допомогою яких шахраї намагаються токенізувати картку. Токенізація дозволяє шахраям здійснювати подальші операції самотужки», – сказав Юрій Хмеленко.
Коли шахраї прикриваються виплатами ООН чи UNICEF, вони також вказують бренди NOVA, «Нова пошта», NovaPay, каже директор з інновацій NovaPay Олексій Рубан. «Відділення «Нової пошти» є поруч, тому люди ведуться, бо бажають отримати декілька тисяч гривень в сусідньому будинку», – попередив він. Інша шахрайська схема, за його словами, – це передплата за товар, «коли ви відправляєте гроші або даєте реквізити і не отримуєте ані гроші, ані товар».
FinClub
https://finclub.net/ua/news.html?start=0

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *