Платимо за те, чого не замовляли

або Як вберегтися від ошуканства в супермаркетах

 Всі ми майже щодня ходимо до магазину по продукти: принаймні, раз на тиждень купуємо все необхідне на найближчі дні, а впродовж тижня докуповуємо молоко, хліб, сметану… Чи траплялося вам придбати неякісний або зіпсований продукт? І що ви з ним зробили, коли принесли додому і помітили, що вживати його не можна? За такої ситуації хтось просто викинув такого «смакойлика» до смітника, хтось в родинному колі обговорив недобросовісність підприємців. І тільки одиниці з нас взялися відстоювати свої права і віднесли покупку до магазину, щоб її обміняли на товар належної якості, або ж повернули гроші.

             Товарний чек – ваша гарантія

Можете вважати себе щасливцем, якщо у разі повернення вами простроченого товару продавець крамниці вибачиться і без зайвих перемовин виконає свій обов’язок і прийме його назад, помінявши на якісний, або повернувши кошти. Але, на жаль, чернівецькі підприємці не завжди вважають за потрібне спілкуватися з клієнтами, дбати про те, аби покупцеві було комфортно.

Щоби не опинитися на місці покупця-невдахи, завжди беріть товарний чек. Це документ, який підтверджує факт покупки в конкретному магазині. Якщо раптом матимете претензії до придбаного товару, завжди зможете захисти свої права, звернувшись до Інспекції з питань захисту прав споживачів в Чернівецькій області.

  Придбали неякісний товар? Одразу несіть назад до магазину

Нещодавно саме такий випадок трапився з моїм знайомим: в одному з гастрономів у центрі міста він придбав голандський сир, приніс його додому, розпакував і… виявив, що сир зіпсований. Мешкає товариш не в центрі, а на околиці, тому взяв таксі і попрямував до нещодавно відвіданого гастроному. Виклав на прилавок покупку, пред’явив чек, попросив повернути гроші за прострочені харчі і за дорогу на таксі. Та порозумітися з адміністрацією магазину не зміг – йому відмовили та нагрубили. Тому вже наступного дня з протермінованим сиром товариш постукав у двері Інспекції з питань захисту прав споживачів. За скаргою Інспекція провела перевірку магазину, виявивши вже не одне, а значну кількість порушень, і притягнула винних до відповідальності.

Схожа ситуація сталася й з нашим читачем, мешканцем району області, який в одному з великих супермаркетів Чернівців придбав оселедці в банці, а вдома, відкривши, зрозумів, що від їхнього запаху розбігаються навіть сусідські собаки. Чоловік не полінувався і приїхав до великого магазину, аби розібратися в ситуації і запобігти, тому щоби таким же неякісним товаром не потруїлися люди. Так само, як і мій товариш, він попросив повернути гроші за товар і за дорогу. Адміністратор солідного магазину, навіть незважаючи на те, що цей покупець витратив тут значну суму, відмовив йому. Чоловікові нічого не залишалося, як віднести рибу до Інспекції з питань захисту прав споживачів. Ситуація повторилася: перевірка виявила численні порушення. Інспекція наклала штраф і притягнула працівників до адміністративної відповідальності.

А от моїй колезі пощастило більше. Придбавши торт з прокислим кремом, вона віднесла його назад до магазину. Продавчиня без зайвих розмов поміняла неякісний кондитерський виріб і всі залишилися задоволеними: колега отримала бажаний торт, а магазин – відсутність зайвого галасу. Висновок – на поверхні: скарги виникають там, де не працюють зі споживачами. Тому, мабуть, якби чернівецькі підприємці у всіх випадках намагалися знайти спільне вирішення ситуації з покупцями, дбали про їх продовольчу безпеку, хто-зна, може, і неякісні товари траплялися б рідше, і конфліктів було б менше.

   У чернівецьких супермаркетах обдурюють, недоважують і продають сміття

Серед найбільш поширених порушень прав споживачів в нашому місті – термін придатності, який уже минув, відсутність належної інформації про дату виготовлення, відсутність необхідної інформації про товар та обман споживачів. За словами в.о. начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області Надії Кутиніної, нещодавно під час перевірок в одному з супермаркетів Інспекція виявила великі партії застарілого товару, які використовували для приготування їжі. Прострочені печінка і м’ясо були просто в ящиках і призналися для подальшої теплової обробки, а далі – реалізації з прилавку і… потрапляння на чийсь обідній стіл.

Коли наступного разу купуватимете вже готову продукцію – чи то салат, чи то відбивні, чи то смажену рибу – двічі задумайтеся, чи варто ризикувати власним здоров’ям і здоров’ям рідних.

– Продовольчі і непродовольчі товари з минулим терміном придатності заборонено продавати, – каже Надія Кутиніна. – Їх треба списувати і викидати, оскільки в них відбуваються незворотні процеси і вони можуть зашкодити здоров’ю споживачів.

Товар з минулим терміном придатності виявили й в одній з піцерій у центральній частині міста. Значна кількість продуктів була без належної інформації про походження, виробника, без якісних посвідчень. А працівників, які проводили перевірку, ще й обрахували.

       Дата фасування та дата виготовлення – торгова хитрість

Дуже часто на полицях великих магазинів лежать товари, на яких немає належної інформації про дату виготовлення. Натомість дуже поширеною стала «дата фасування», яку часто-густо у супермаркетах вказують на упаковці товару замість дати виготовлення. Така технологія використовується для того, щоби ввести споживача в оману, адже дата фасування продукту жодним чином не свідчить про його свіжість.

     Замість 4% льоду в мороженій рибі є 40%

Якщо ви купили морожену рибу, принесли додому, розморозили і виявили, що її як кіт наплакав, значить придбали товар, який не відповідає вимогам нормативних документів. Льодової глазурі у рибі мороженій, креветках свіжоморожених допускається від 2 до 4%, а насправді чернівецьким господиням найчастіше продають до 40% льоду. Це означає, що ми платимо не за товар, а за воду. І навіть це було б не так сумно, якби після розмороження ми отримували якісний товар. Але після кількакратного замороження для досягнення такої кількості льодової глазурі продукт втрачає смакові якості та товарний вигляд.

    На якісному товарі повинна бути його власна назва, склад, вміст ГМО, термін придатності, підприємство-виготівник і його юридична адреса.

Якщо на товарі написано «Виготовлено в Україні», а далі жодних конкретних даних – це перша ознака підробки. Так до Інспекції у справах захисту прав споживачів нещодавно звернувся ґазда-підприємець, який купив насіння огірків, засіяв значні площі, а коли отримав врожай, виявилося, що замість огірків малокаліберних, які нині користуються попитом на ринку, зібрав довгасті, яких у цю пору вже ніхто не купує. Товарного чеку при купівлі насіння горе-бізнесмен не взяв, тому й до продавця – претензій жодних. Звернутися б до виробника, так і тут господаря спіткала невдача – на упаковці лаконічно зазначено «Виготовлено в Україні».

– Коли немає дати виготовлення, терміну придатності, підприємства-виробника – це одні з ознак фальсифікації товару, – зауважує Надія Кутиніна. – Сумлінний виробник заявляє про себе, вказує свої реквізити і споживач має змогу в разі виявлення якихось недоліків товару звернутися як до продавця, так і до виробника товару з пропозиціями та зауваженнями.

       Шампунь із солодощами – це не смачно

Роблячи покупки, зверніть увагу на розташування товарів: якщо на одній полиці стоять соки, побутова хімія, солодощі, – краще піти до іншого магазину, адже в цій крамниці порушено принцип товарного сусідства. Не залишайте поза увагою й холодильні камери, адже масло, риба та морозиво також не можуть розташовуватися в одному холодильнику.

Типовим порушенням прав споживачів є обрахунок, коли, наприклад, до вашого чеку включають товар, якого ви не брали. Так, дружина мого колеги, коли прийшла додому з супермаркету та переглянула чек, виявила, що до переліку придбаних нею товарів додали й пляшку горілки, якої вона не купувала, а мама моєї подруги за таких самих обставин замість однієї палки ковбаси «придбала» аж дві. Зверніть увагу й на те, що купуючи, скажімо, м’ясо, до ваги продукту підприємливі бізнесмени можуть додати вам й вагу упаковки, за яку вам доведеться заплатити за ціною продукту. Окрім того, при купівлі фасованих товарів, таких як крупи, борошно, варто перевірити на наявній в супермаркеті контрольній вазі, скільки важить запакований товар.

Аби вберегтися від недобросовісних продавців, не втрачайте пильності, уважно читайте написи на упаковці, знайте свої права та наполягайте на їх дотриманні. Таким чином вам вдасться зберегти здоров’я вашої родини та не витратити гроші на придбання сміття.

 Щоб Вас не обдурили в супермаркеті, дотримуйтеся простих правил:

  • Ідучи до супермаркету, заздалегідь плануйте покупки та підраховуйте їх вартість;
  • Уважно стежте за діями продавця на касі та при зважуванні вашої покупки;
  • Перевіряйте чек, кількість товару, його найменування, не відходячи від каси;
  • Після покупки зберігайте чек.

Любов НЕЧИПОРУК, «Версії»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *