Чернівчанка Людмила КОВАЛЕНКО на прикладі свого й сусіднього будинку довела Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецького міськвиконкому безпідставність підняття тарифів на квартплату. Більше того, квартиронаймач змусила комунальників зробити їй перерахунок оплати. Але для цього їй довелося звертатися до Антимонопольного комітету.
Перерахували тільки для однієї квартири, бо мешканці інших… ліниві
Скажете, що на користь споживача ніхто й ніколи нічого не перераховує? Як би не так! Правди завжди можна добитися. От тільки лінуватися не треба. Бо захист своїх інтересів вимагає певних зусиль і часу. Найперше, треба вивчити законодавство. Відтак довести справу до кінця, а не кидати її на півдорозі. Скажімо, логічною крапкою у справі Коваленко проти ЖКГ був перерахунок квартплати. Але! Перерахунок зробили тільки їй, хоча в будинку, де вона мешкає, ще 6 квартир. Безперечно, без характеру довести свою правоту й домогтися істини дуже важко.
Та надамо слово самій Людмилі Коваленко. Вона – економіст. Освіту здобувала за радянських часів у Москві і дуже добре орієнтується в тому, що називається тарифами, в їхньому формуванні та складових.
«Тарифи ЖРЕПів узяті зі стелі, тому вони досі й прибуткові»
Людмила КОВАЛЕНКО: – Що таке ЖРЕПівські тарифи? Це не що інше як заплановані витрати на один квадратний метр площі будинку, який обслуговується. До слова, варто знати, що витрати кожного будинку обліковуються індивідуально, тож суттєво різняться за ціною. А тепер я вам скажу страшну річ, про яку, думаю, мешканці будинків, які обслуговуються комунальниками різних форм власності давно здогадуються, але не можуть довести. Тарифи наші ЖРЕПи взяли зі стелі! Бо обгрунтувати вартість своїх послуг вони не здатні. І я це довела керівництву управлінню ЖКГ Першотравневого райвиконкому, а далі звернулася до міського голови п. Каспрука з листом. Бо нюхом чую: населення готують до підняття цін на утримання будинків, споруд і прибудинкових територій. Адже у газеті «Чернівці» надрукували перелік послуг, які нам нібито надаються. З ними ми давно знайомі і в цьому переліку нічого не змінилося. Питання в іншому. Чому планують підвищувати тарифі для мешканців міста, коли ВСІ (!) житлово-комунальні підприємства та приватні організації, що надають послуги з утримання будинків і прибудинкових територій, є ПРИБУТКОВИМИ?!
Головний аргумент житловиків у ціновій політиці – зростання мінімальної зарплати від 2010 року й тарифів на електроенергію, воду тощо. Але ж це зовсім не вплинуло на прибутковість ЖРЕПів. Таку вигідну ситуацію вони створили ще 2010 року, коли необгрунтовано підвищили тарифи рівно удвічі! (Рішення місквиконкому за №195/5 від 23 березня 2010 року). І найгірше, що НІХТО НОВІ ТАРИФИ НЕ ПЕРЕВІРЯВ. Працівник департаменту ЖКГ міськвиконкому, яка повинна була здійснити цю перевірку, вже вийшла на державну пенсію, розмір якої більшості з тих, що платять за квартиру, і не снилася. Тепер з неї ні за що не спитаєш. А тоді ця «сумлінна» працівниця мені відкрито заявила, що їй одній непідсилу перевірити розрахунки нових тарифів. І, крім того, відповідальність за них несе адміністрація підприємства, себто ЖРЕПа. Таким чином, 2010 року рішенням міськвиконкому тарифи, порівняно з 2008-им, підняли удвічі. І ці завищені тарифи й досі перекривають зростання і мінімальної зарплати, і тарифів на електроенергію тощо, забезпечуючи прибутковість підприємств, які здійснюють цю діяльність.
Для прикладу звернусь до інформації, яку на мій запит надало ТОВ «Торговий дім Укрвторресурс».Саме ця київська струкутура взяла на обслуговування наші будинки №№ 72 і 74 по вул. Сагайдачного, замість колишнього ЖРЕПу №12. І за період від 1.08. 2013 року до 30.06 2014-го жодних збитків в утриманні цих будинків не було.ТОВ має самі лише прибутки. До речі, на семиквартирному будинку «навар» більший за 4-квартирний і становить понад тисячу гривень. А скільки таких будинків у товариства з обмеженою відповідальністю?
А якщо до цих, так би мовити, плюсів, додати ще й зиск ЖРЕпів, який вони отримують за невиконані роботи? Адже про якість утримання будинків та обслуговування без критики говорити не доводиться. На це чернівчани скаржаться постійно.
ЖРЕПівський «клондайк»
А переконалася в цьому Людмила Коваленко після того, як провела аудит утримання свого та сусіднього будинку.
Людмила КОВАЛЕНКО: – Затрати, які показують житловики, не витримують критики. Чому? Бо переважна більшість із них не підтверджується актами виконаних робіт і нарядами-замовленнями. Та коли в нашому будинку, приміром, хоча б щось робили, то в сусідському – взагалі нічого, а гроші списували – і на матеріали, і на зарплату. Та найприкольніше, що хитромудрі утримувачі будинків «робили» поточні ремонти… без будь-яких матеріалів. Уявляєте?
А ще ж існують норми витрат матеріалів. Та вони нічого не значать для житловиків. Перевіряючи один із нарядів-замовлень, я зауважила, що в нашому під’їзді фарбування 1,5 квадратних метра вхідних дверей обішлося у 107 гривень. За документами на цей шматочок пішло 1 л фарби (коли достатньо 300 грамів), коробка шпаклівки та 1,5 літри… бензину. Хоча відомо, що бензин розчиняє жир, а не фарбу. Роблю висновок: обслуга нашого будинку нечиста на руку, бо вона просто поклала ці кошти до кишені, вийнявши спочатку їх з гаманця жильців.
Чому таке можливе? Бо ніхто не перевіряє їхню діяльність. Саме з цим питанням, зібравши всі, м’яко кажучи, недолугості у діяльності очолюваного директором М.С. Тихоновичем ТОВ «Торговий дім «Укрвторресурс», звернулася до голови Першотравневого райвиконкому. І знаєте, що мені відповів цей пан? «Ви можете вирішувати своє питання в суді».
По-перше, це не тільки моє питання, а першочергово – Ваше, шановний очільник Першотравневої громади. І від Вас я мала би отримати тільки подяку за те, що зробила роботу підпорядкованої Вам структури – провела аудит – за свій власний час і надала його результати. Наразі не розумію, навіщо нам райвиконкоми з їхніми роздутими штатами, якщо ті, що сидять там, не захищають мешканців, а посилають їх до суду?
Запитання про невиконання своїх обов’язків я адресую також юридичному відділу міськвиконкому. Він мусив би відстежувати, чи виконуються рішення власного виконкому та чинне законодавство України. Та, як бачимо, юристів це мало хвилює. Бо ні вони, ні працівники райвиконкомів не переймаються відповідальністю за перерахунок за ненадані чи надані у неповному обсязі послуги. Хоча, згідно з рішенням виконкому Чернівецької міської ради, це має робитися раз на 3 роки. Іншими словами, у березні цього року чернівчанам мали би зробити перерахунки. Але тим часом Кабмін прийняв Постанову №970, опубліковану 17 січня 2014 року в «Урядовому кур’єрі». Віднині, згідно з чинним законодавством, перерахунки тарифів будуть проводитится не рідше, ніж раз на рік. А хто з чернівчан взагалі чув чи знає про такі перерахунки?
У Чернівцях – бузина, а в Києві – дядько
І саме цей дядько-сантехнік усуває несправності сантехніки у квартирах киян. А у нас, в Чернівцях, сантехніки ЖРЕПів ремонтують тільки лежаки й стояки у підвалах і стояки на поверхах. У помешканнях буковинці ремонтують усю сантехніку за свій кошт. Чому, хотілося б знати? Адже ми, чернівчани, й вони, кияни, є громадянами однієї й тієї ж держави!
А позавчора відбулося засідання виконкому, на якому розглядалося питання про порядок перерахунку наданих не в повному обсязі чи ненаданих послуг. Ольга ГЛАДИШЕВА, начальник відділу економіки та реформування житлово-комунального господарства Департаменту ЖКГ, повідомила редакції, що віднині перерахунки за ненадані чи надані в повному обсязі послуги проводитимуться раз на рік. На сайті департаменту можна буде знайти інформацію, в яких будинках вже проводилися ці перерахунки. До слова, чиновниця наголосила, що наразі йде реформування житлово-комунальної сфери і всі чернівчани запрошуються до обговорення. Млжна надсилати свої пропозиції. І тоді на вимогу людей сантехніки наших Жрепів ремонтуватимуть не тільки стояки, а й усе квартирне устаткування аж до крану.
Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»
Від редакції: Шановні читачі, для тих із вас, хто небайдужий і хоче дізнатися, у скільки обходиться обслуговування його будинку рідному ЖРЕПу, надаємо зразок заяви на ім’я начальника ЖРЕП чи іншої структури, яка вас обслуговує.
Директору/начальнику
Прізвище, ім’я, по-батькові (ПІБ)
Від ПІБ завника, який мешкає за адресою:
Чернівці, вул. Така-то, буд. № Х, кв.Х
Телефон
ЗАЯВА
Згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», прошу Вас надати у 5-денний термін копії наявних документів:
- Перелік виконаних робіт з утримання будинку №Х, вул. Така-то за період (обираєте його, скажімо,) від 01.09. 2013 р. до 01.09. 2014 р.
- Наряд-замовлення та акти виконаних робіт за період від 01.09. 2013 р. до 01.09. 2014 р.
- Витрати Вашого підприємства на утримання буд.Х вул Така-то за період від 01.09. 2013 р. до 01.09. 2014 р. із калькуляціями цих витрат.
Дата. Ваш підпис.
Отримавши на руки ці документи, ви перевіряєте, чи виконувалися зазначені послуги у вашому будинку. Для цього опитайте сусідів, якщо ремонт виконувався в іншому під‘їзді. Якщо Ви маєте бодай початкові шкільні уявлення з економіки, Ви одразу ж усе зрозумієте. До речі, неякісно надані послуги мешканці можуть не приймати, і тоді вони вважаються невиконаними.