Права і свободи людини та їхні гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. Звернення громадян є одним із засобів захисту їх прав та законних інтересів.
У ст. 40 Конституції України зазначено, що громадянин України має право на звернення. Не є винятком і органи юстиції, тим більше, що право на звернення забезпечує громадянам можливість відстоювати свої права та законні інтереси й відновлювати їх у разі порушення. Окрім того, Законом України «Про звернення громадян» не лише визначені вимоги до звернення, але й законодавчо передбачено, що особистий прийом громадян є обов’язком посадових осіб. Зазначеним законом забороняється надсилати звернення громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються. І, що вкрай важливо, – забороняється відмовляти в прийнятті та розгляді звернень, поданих у визначеному порядку та оформлених належним чином.
Ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» передбачає, що на розгляд звернення дається не більше одного місяця від дня надходження, а на питання, які не потребують додаткового вивчення, відповіді даються не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їхнього отримання. До речі, якщо громадянин обґрунтовує письмово свою вимогу, то термін розгляду може бути скорочений. Загальний термін ви-рішення питань не може перевищувати сорока п’яти днів.
Забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення, всебічний розгляд звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне їхнє вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян є на сучасному етапі одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування, відповідальним обов’язком їхніх посадових і службових осіб, чинником забезпечення суспільно-політичної та економічної стабільності в державі.
Слід зазначити, що упродовж шести місяців поточного року до Головного управління юстиції та його територіальних органів надійшло 310 письмових звернень громадян, серед яких 227 заяв і 83 скарги. Крім цього, на особистому прийомі у керівництва органів юстиції області перебувало 1529 громадян.
Найбільше звернень громадян надійшло в Головне управління юстиції – 204, Чернівецьке міське управління юстиції – 45, Хотинське районне управління юстиції – 12. Найменше звернень надійшло до органів юстиції Вижницького, Герцаївського та Глибоцького р-ну. Усі звернення розглянуті без порушення терміну.
Із усіх звернень громадян, що надійшли до органів юстиції області, 237 стосувалися роботи державної виконавчої служби, 15 – органів нотаріату, 17 – відділів реєстрації актів цивільного стану, 18 –роз’яснення чинного законодавства та 23 – інших питань.
Найчастіше громадяни зверталися з питань стягнення коштів та аліментів за рішеннями судів.
Із загальної кількості скарг 3 були визнані обґрунтованими. Посадові особи, які допустили порушення вимог чинного законодавства, притягнуті до дисциплінарної відповідальності.
Необхідно зазначити, що, відповідно до ст.55 Конституції України, якщо заявник не отримав відповіді на своє звернення, він має право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Василь РЕНДЮК, перший заступник начальника ГУЮ в області