Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні – документ, розроблений Міністерством регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України та схвалений Урядом, наразі чекає офіційного затвердження.
Планується, що після цього розпочнеться реформа місцевого самоврядування – вдосконалення інституційної та законодавчої бази місцевої демократії в Україні, зміцнення правових та фінансових засад розвитку місцевого самоврядування та децентралізації влади відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування. Зауважимо, що Хартія є міжнародним договором, який був ратифікований Україною у 1997 році, і, відповідно, є частиною законодавства України. Зазначена робота здійснюватиметься із залученням когорти вітчизняних, міжнародних фахівців, зокрема, експертів Ради Європи.
Майже 10 років Рада Європи бере участь у підготовці реформи місцевого самоврядування в Україні. Європейськими експертами підготовлено низку рекомендацій, висновків, законодавчих ініціатив аби прискорити процес реформування. Проте, реформа все ще відтерміновується.
«Проект Концепції є адекватною основою для комплексної реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади», – стверджують у своїх висновках й звітах фахівці Центру експертизи реформ місцевого самоврядування Ради Європи. Результати їх третього експертного огляду проекту Концепції обговорювали на засіданні круглого столу «Реформування місцевого самоврядування в Україні» у Києві 11 листопада. До участі у засіданні запросили представників Уряду, Адміністрації Президента, ВРУ, асоціацій місцевого самоврядування, провідних громадських організацій, Представництва ЄС в Україні та посольств країн-догорів, які протягом багатьох років підтримують Україну у модернізації сфери місцевої і регіональної демократії: Швеції, Швейцарії та Данії.
Ключовим завданням реформи органів місцевого самоврядування є вдосконалення якості та доступності публічних послуг, що надаються населенню органами місцевого самоврядування. Відтак, реформа передбачає, що органи місцевого самоврядування, відповідно до положень Хартії, отримують адміністративну і фінансову спроможність виконувати функції, покладені на них. Надавач послуги – орган місцевого самоврядування – стане максимальним наближеним до її отримувача – кожного жителя України.
Експерти Ради Європи зазначають, що успіх реформи багато в чому залежить від фінансового аспекту. Нова система функціонуватиме, коли виконання власних повноважень фінансуватиметься за рахунок місцевих податків і зборів, отриманих на території відповідної територіальної громади, а місцеві ради матимуть змогу самостійно встановлювати їх ставки. Органи місцевого самоврядування отримають доступ до залучення кредитних ресурсів для інвестиційного розвитку при наявності державного контролю, спрямованого на убезпечення від банкрутства. Дотації вирівнювання будуть надаватись безпосередньо кожному місцевому бюджету.
Має також змінитись природа місцевих державних адміністрацій, зникне система «матрьошок», активніше мають запрацювати органи самоорганізації населення.
Концепція передбачає два етапи її реалізації. 2013-2015 рр.: етап створення сприятливих умов для проведення реформи, розроблення та прийняття законодавчої бази для розширення участі громадян (підвищення їх обізнаності, розуміння, які вигоди вони матимуть від реформи), реалізації права територіальних громад на добровільне об’єднання (що дозволить значно скоротити адміністративні витрати на надання послуг та підвищити їх якість), стандартизації адміністративних та соціальних послуг (виходячи із принципів максимальної доступності послуг). Важливе значення тут також відводиться підготовці службовців органів місцевого самоврядування до проведення реформи.
Другий етап реформи заплановано на 2015-2020 рр. Він передбачає законодавче врегулювання системи адміністративно-територіального устрою, чіткий розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування різних рівнів, місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, завершення формування нової системи адміністративно-територіального устрою України.
Не зважаючи на дискусії навколо етапів реформи та деталей її реалізації, широке коло фахівців і політиків погоджуються з тим, що Концепцію слід ухвалювати невідкладно і нарешті розпочинати діяльність, спрямовану на створення нової сучасної системи місцевого самоврядування, яка відповідатиме вимогам часу та потребам населення України. Про це погодились учасники засідання 11 листопада ц.р.
Проект Концепції реформування місцевого самоврядування був обговорений на усіх рівнях. У 2013 році пройшло понад 10 000 заходів в усіх куточках України – регіонах, районах, містах, селах, селищах – за участі широкого кола громадськості та фахівців. Навесні Уряд схвалив проект Концепції, її позитивно оцінила Конституційна Асамблея. Експерти Ради Європи також підтримують її ухвалення «на найвищому політичному рівні без подальших дискусій і зволікань. Подальші вдосконалення і зміни можна робити пізніше, на етапі реалізації та підготовки відповідних законодавчих актів». Залишається лише чекати, коли свій підпис під цим важливим документом поставить Президент України. Чекаємо змін!
Довідково: Рада Європи – загальноєвропейська міжурядова організація, яка створена у 1949 році і має на меті забезпечення дотримання принципів верховенства права, захисту прав і свобод людини та зміцнення плюралістичної демократії, зокрема на місцевому і регіональному рівні. Рада Європи на сьогодні налічує 47 держав-членів.
Україна є повноправним членом Ради Європи з 1995 року. При вступі до Ради Європи Україна взяла на себе зобов’язання стосовно розвитку місцевої і регіональної демократії та у 1997 році ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування – основний документ Ради Європи, який визначає стандарти здійснення самоврядування на місцевому і регіональному рівні.
Наталія КЛЮЧНИК, експерт Ради Європи, заступник директора виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад.