Тривожний спокій Петра ГРИЦИКА: 70

Петро Грицик. Нью Йорк. 2000-і роки. Фото

Hrytsyk_photoportrait_2000sПетро Григорович Грицик. Член Національної спілки художників України (1989 р.). Працює у галузі станкового живопису, монументального мистецтва, кераміки та художньої фотографії. Народився 3 травня 1944 року у с. Жиличі Томашівського повіту Люблінського воєводства у Польщі. Після закінчення Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва, де навчався на факультеті кераміки (1963-1968), переїхав до Чернівців.  Від 1969 року – учасник численних всеукраїнських, всесоюзних та закордонних виставок, а також персональних виставок у США, де митець проживає від 1990 року.

У Чернівецькому художньому музеї зберігаються кілька творів Петра Грицика: три з них з колекції образотворчого мистецтва та один – з колекції кераміки. В експозиції подано «Натюрморт» (1987 р.) і «В майстерні художника» (1974 р.).  Робота «В майстерні художника»– один з характерних для творчості Петра Грицика творів, у якому ситуація змодельована в такий спосіб, що створений образ розкривається до певної міри «у співавторстві» з глядачем, чутливим до  образної канви зв’язків і знаків, вибудованих  автором.

Петро Грицик. «В майстерні художника», 1974 р. Оргаліт, олія. Чернівецький художній музей.

Перед нами зображення, виконане у  стриманій кольоровій гамі. Увагу привертає відчуття незвичної, дещо таємничо-напруженої атмосфери, яка панує в цій статичній композиціїї. Втім, ця статичність, з’ясовується, є удаваною. Бо відтак художник вводить глядача у простір інтер’єру, пропонуючи інший простір-пейзаж, який бачимо на зображеній картині, що під стіною, та переводить увагу глядача на вікно, за яким ледь угадується інша реальність. Таким чином композиція з її чіткою заданістю ритміки прямокутних форм та  складних тональних градацій розбурхує фантазію та залучає глядача до вибудованого автором незвичайного образного світу.

Відразу слід застерегти, що йдеться про одну з низки можливих інтерпретацій твору. Адже прочитання та сприйняття образу є процесом надто суб’єктивним і щоразу відбувається за умов «зрілої» емоційної налаштованості та духовного досвіду. Відомо, що самому мистецтву доступне все, що є метафорою, перебільшенням, алегорією або існує лише у підсвідомості… У цьому зв’язку принагідно згадаємо й інші роботи майстра: «Дорога», «Легенда» (1976), «Мовчання» (1977), «Фата Моргана», «Спогад», «Натюрморт», настінна композиція у приміщенні УТОС у Чернівцях (1987) тощо.

Керамічні композиції Петра Грицика теж «вирізняються знаковістю й високою пластичною культурою, в яких яскраво виражена естетика постмодернізму із властивою їй аналітичністю й водночас спонтанною експресивністю» (І. Міщенко «Кераміка у творчості буковинських художників 1980-2000 років»). Одним з прикладів є його твір «Декоративне блюдо» (1970 р.), який надійшов до колекції Чернівецького художнього музею цьогоріч.

Hrytsyk_dek_bliudo_1970_1

Петро Грицик. Блюдо декоративне. 1970 р.. Шамот, солі, полива. Чернівецький художній музей.

Протягом останніх років художник Петро Грицик зарекомендував себе у Нью- Йорку досвідченим фотографом. Але відтак він повернувся до свого творчого захоплення ранніх років чернівецького періоду. Виставки його художньої фотографії регулярно відбуваються у різних галереях, на яких митець експонує чорно-білі композиції та сепії у вигляді оригінальних натюрмортів. Про творчість митця читаємо в американських виданнях: «NYArtsMagazine», газетах «TheUkrainianWeekly», «Свобода».

Про одну з таких виставок йдеться на сайті «WestwoodGallery»(Нью Йорк, Бродвей): «Його натюрморти далекі від комфортної «тиші», що передбачає цей жанр. Спокій, властивий творам Грицика, є дещо тривожним. Темні тони та щільність зображення підсилюють вплив образів, які виникають з потоку підсвідомого». А сам Петро Грицик коментує свою творчість так: «У своїх фотографіях я постійно прагну самоствердження, здобуття духовної свободи… Я вірю в трансцендентну суть самої дії творчості».

 

Тетяна ДУГАЄВА, мистецтвознавець, член Національної спілки художників України

 

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *