Ювілейний концерт академічного камерного хору «Чернівці» під орудою художньої керівниці та головної диригентки, заслуженої діячки мистецтв України, чарівної Надії Селезньової став одним із найпомітніших дарунків січневої філармонійної програми чернівчанам і гостям міста.
Ретроспектива
Історія камерного хору Чернівецької обласної філармонії розпочинася понад чверть століття тому, 1993-го року. Очолював колектив до останнього дня свого земного буття заслужений працівник культури України Василь Галичанський (1932-2008).
Наступного року здійснили повну реорганізацію колективу, а художнім керівником та диригентом хору стала випускниця Національної музичної академії України ім. Петра Чайковського, викладачка кафедри музичної педагогіки НМАУ Надія Селезньова. І оновлений колектив отримав назву «Чернівці».
Надія Селезньова
Їхній перший виступ – презентаційна різдвяна програма «Нова радість» – припав на 9 січня 2010 року. Відтоді академічний хор і виступає з колядками щороку. Однак більш важливим дебютом колектив вважає участь у престижному міжнародному хоровому форумі – Пасхальній хоровій Асамблеї у квітні 2010 року в Києві.
А слухати хотілося ще і ще
Як зауважує п. Надія, хор узяв курс на універсальність і співає в будь-якому жанрі. Це і класичні та оперні твори в академічній манері, і старовинна музика й автентичний народний спів, і хорова музика народів світу та сучасні аранжування пісень естрадного напрямку тощо. В цьому переконалися всі, хто прийшов на ювілейний концерт. Адже звучали українські, румунські, сербські, грузинські народні пісні. Китайська ж народна пісня «Квітка жасмину» у хоровій обробці відомої української композиторки з Чернівців Олени Чмут відкрила всі можливості голосового діапазону солістки Надії Селезньової.
Про ще одну пісню у виконанні пані Надії не можу не згадати. Ще за життя відомого буковинського поета Миколи Бучка Олена Чмут написала музику на його вірш «Я до тебе лечу». А виконала її Селезньова під фортепіанну фактурну імпровізацію молодого таланта з училища ім. Воробкевича Дениса Зарубайка.
Нині репертуар хору нараховує кілька сотень хорових творів і вагому його частину становить духовна літургійна музика.
За минулі роки хор «Чернівці» здобув чимало відзнак і нагород. Серед останніх – 1-е місце в номінації «професійні хори» на міжнародному хоровому конкурсі духової музики «Хайнувка-2019» (Польща) торік у травні. Прикметно, що звання «академічний» хор отримав уже наприкінці першого року свого існування – у грудні 2010.
А спільно з академічним симфонічним оркестром хор «Чернівці» здійснив великі прем’єрні проекти національного масштабу. Зокрема, через століття забуття музиканти і хористи відтворили «Заповіт» В.Барвінського та «Заповіт» М.Вербицького, автора українського гімну, на слова Тараса Шевченка; кантату «Данило Галицький» Б. Крижанівського, відомого композитора з Буковини. Саме хор «Чернівці» першим в Україні відродив духовні твори Є. Мандичевського. А завдяки міжнародній співпраці з австрійським дослідником-музикознавцем Дітмаром Фрізенеггером, напереддоні 10-річчя хору побачив світ перший CD-диск із записом Літургії №1 чернівчанина Євзебія Мандичевського. І саме його твором «Хваліте Господа» й колядкою Тетяни Яшвілі «Нове чудо» в хоровій обробці чернівецького композитора Володимира Шнайдера й розпочали свій концертний марафон хористи. Кожний наступний номер тримав у напрузі цілий зал! Квіти, усмішки бурхливі оплески…
Смаколик: Рояль, джембе, контрабас і сопілка
А який сюрприз підготували музиканти своїм прихильникам ! – костюмовану авнгардистську музичну замальовку «Щедрик» в аранжуванні Сергія Поплавського та Лілії Холоменюк. До числа виконавців увійшли Лілія Холоменюк (рояль), Катерина Іванчук (джембе*), Роман Пентя (контрабас) і Арсеній Данилюк (сопілка). Це треба бачити і чути!
Мушу зізнатися, що тільки в моменти, коли пишу про музику і концерти, я шкодую, що є газетярем, а не телевізійником чи бодай радійником. Бо все ж таки немає слів, які можуть передати космічну сферу звуків і мелодій. А хотілося б сказати про кожен з 24 номерів цього концерту. Тому й кажу без перебільшення: кожний з присутніх на ювілейному концерті хору «Чернівці», мабуть, подумки сказав собі того вечора: «Як мені пощастило!». І додав: «До наступних зустрічей!»
Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»
* Дже́мбе — західноафриканський барабан у формі кубка з відкритим вузьким низом і широким верхом, на який натягнено мембрану зі шкіри — найчастіше козячої. За формою належить до так званих барабанів у формі кубка, за звукоутворенням — до мембранофонів.