Порівняно з груднем заправка автомобіля подорожчала на 60-70 копійок за літр
На вартість палива традиційно впливатимуть курс валют і вартість нафтопродуктів на кордоні. Оскільки взимку попит на бензин різко падає, то мережі АЗС намагатимуться утримувати ціни. Але працювати в збиток вони теж не зможуть.
Від чого залежать ціни на бензин
Курс валют і вартість нафтопродуктів на кордоні – основні фактори, які впливають на ціну палива в Україні.
Наша країна переробляє мізерну кількість нафти, яка не впливає на кінцеву ціну палива. Більше половини бензину і дизпалива ми купуємо у Білорусі, Росії та Литви. Тому ставки на нафту на світовому ринку для України менш важливі – грає роль ціна нафтопродуктів на кордоні з Україною. Але за ф’ючерсними цінами на нафту можна спрогнозувати, на скільки подешевшають або подорожчають нафтопродукти в майбутньому.
Ф’ючерсні ставки – це договір продавця і покупця про певну ціну на товар, на конкретну дату поставки. Наприклад, зараз на біржах йде торгівля ф’ючерсами на березень. Від моменту покупки нафти до її переробки може піти кілька місяців. А потім нафтопродукти – бензин, дизельне паливо, гас тощо – потрапляють знову на ринок. Саме від закупівельної ціни залежить вартість палива на АЗС.
Великий вплив на ціну надає курс валют. Мережі АЗС купують паливо за долари або євро, але прибуток отримують в гривні. Коли національна валюта падає, нафтопродукти обходяться компаніям дорожче, через що доводиться піднімати ціни.
Існує закономірність: якщо долар дорожчає на одну гривню, то це провокує підняття цін на бензин і дизпаливо на 60 копійок за літр через два тижні. Якщо подорожчає нафта на 1%, то бензин знову подорожчає на 10 копійок за літр через той же проміжок часу. Чому через два тижні – тому, що бензин з-за кордону або заводу надходить на заправку приблизно через 11-13 днів.
Також до ціни входять податки, витрати компанії і прибуток. У грудні 2017-го Верховна Рада відмовилася вводити мито на імпорт палива. Оподаткування бензину ще й цим податком призвело б до подорожчання нафтопродуктів на 87 копійок/літр.
До того ж щомісяця на вартість палива впливає і акциз, оскільки він нараховується в євро, тобто залежить від стабільності гривні
“Ми купуємо бензин за валюту, держава нараховує податки на паливо в євро – валюту, яка в Україні не ходить і перераховується за курсом Нацбанку. А потім оператори через міжбанк пробують за виручені від продажу гривні купити євро, щоб закупити нову партію”, – коментує експерт нафтового ринку Леонід Косьянчук.
Що буде з цінами в січні
З грудня ціни на АЗС піднялися в середньому по країні на 60-70 копійок. Найбільше подорожчав А-95 – на 72 коп, А-95 – на 60 копійок, 92-й – на 58 копійок. Дизпаливо зросло в ціні на 62 копійки. Навіть автогаз, який з осені дешевшав, став дорожче на 22 копійки.
Підвищення цін помітніше, якщо рахувати, на скільки подорожчала заправка повного бака. Наприклад, заправити бак на 48 літрів дорожче на 27,84-34,56 грн і обійдеться в загальній сумі в 1237-1397 гривень.
У січні і лютому продажі палива на АЗС зменшується через падіння попиту – в цей період українці менше їздять. Тому заправки не підвищуватимуть ціни для збільшення прибутку, інакше такий крок ще більше вдарить по доходах. Інша справа – перераховані вище причини.
За останній тиждень долар подорожчав на 30 копійок, а євро – на 40. Це вже дає підстави для підняття цін на бензин на 25 копійок через тиждень.
За прогнозами Bloomberg, цього року серйозних стрибків цін на нафту не буде, але збережеться тренд до її поступового подорожчання. Тому причин до здешевлення палива за рахунок вартості нафти цього року не буде.
За прогнозами експертів, в січні-лютому долар може подорожчати до 29,5 гривні. Це створює підставу для підняття цін ще на 77 копійок.
За іншими оцінками, до кінця зими гривня може стабілізуватися. На тлі зниженого попиту на паливо це може зупинити зростання цін і на автозаправках.
За матеріалами segodnya.ua