Як студентові розпочати власний бізнес?
Чи знаєте ви, що засновником соціальної мережі Facebook був 20-річний американський студент Марк Цукерберг? За 10 років він став наймолодшим мільярдером у світі. Отже зайнятися підприємництвом може кожний, навіть студент.
Але як почати власну справу з нуля? Про це «Версіям» розповіли молоді успішні бізнесмени з Чернівців – Володимир БУРИНСЬКИЙ, керівник порталу vsemisto.info, та Сергій ПАЛАГНЮК, керівник Чернівецького обласного молодіжного центру праці та власник компанії «Агропост».
Ідея №1: Сайт – візитівка Чернівців
В Україні найбільше молодих бізнесменів – у сфері ІТ-технологій, адже вона дає можливість стрімкого зростання проекту за максимально короткий термін. До того ж, ця сфера надзвичайно приваблива для інвесторів. Та найважливіше, щоби бізнес-ідея була цікавою й потрібною для споживача.
– Думка про створення інформаційного порталу Чернівців виникла спонтанно, – розповідає керівник проекту vsemisto.info Володимир БУРИНСЬКИЙ. – Хотілося зробити єдиний сайт, де можна було би знайти цікаву та корисну інформацію про місто. Разом з одногрупницею Оксаною Сідляр ми взяли участь у конкурсі «Марафон бізнес-ідей», який організовував економічний факультет ЧНУ. Хоча ми й не перемогли, та отримали багато позитивних відгуків, що надихнуло нас на реалізацію цього проекту.
Наступним етапом став пошук людини, яка могла би втілити цей проект у життя, оскільки в мене навичок програмування не було. Побігали по веб-студіях міста, але потрібної людини знайти не спромоглися. Знайшли аж в Івано-Франкіську. Склали технічне завдання, оформили договір, установили термін реалізації – 3 місяці. Та все склалося інакше. Отриманий результат нас не задовольнив, і проект затягнувся ще на півроку. Тож мені довелося вивчати основи програмування самому.
Після конкурсу нам пропонували кошти на реалізацію, та нам не подобалися умови інвесторів і ми вирішили втілювати проект у життя власним коштом. Стипендії було замало, тож ми паралельно до навчання ще й підпрацьовували.
Головну частину матеріалів для сайту готувала Оксана, я ж відповідав за технічну частину: як сайт має працювати та яким матеріалам надавати перевагу. Ми хотіли, щоби сайт давав максимум цікавої та корисної інформації про місто. І при цьому вона мала бути цікавою не лише туристам, а і його мешканцям.
Проект є комерційним і окупив себе за півтора року. Наразі співпрацюємо з кількома столичними рекламними агентствами. У планах розширити сайт до всеукраїнського масштабу.
Наскільки реально молодій людині розпочати власний бізнес-проект? Скажу так: більшість людей вважає, що розпочати власну справу дуже важко: треба мати багато грошей, корисні зв’язки у різних сферах – тільки тоді можна розраховувати на успіх. Але в мене є багато знайомих, які починали справу з нуля – з власної стипендії або з тих коштів, які заробляли. Варто обрати для себе сферу, придумати щось нове і, якщо це буде цікавим не лише вам, а й іншим людям, – тоді у вас є всі шанси на успіх.
Ідея №2: Добрива з харчових відходів
На Буковині дуже перспективною є аграрна сфера. Це неорана цілина, на якій можна впроваджувати інноваційні технології, що вже давно працюють за кордоном.
Студент БДФЕУ Сергій ПАЛАГНЮК ще на третьому курсі створив компанію, яка виробляє органічні добрива з харчових відходів, відходів деревообробки та інших натуральних матеріалів.
Сергій став переможцем першого конкурсу бізнес-ідей, який проводив інвестиційний фонд «Буковина» 2012 року. На реалізацію проекту він отримав 80 тисяч гривень. Уже за півроку хлопець заснував компанію «Агропост». Наразі Сергій очолює ще й Чернівецький обласний молодіжний центр праці, проводить тренінги й семінари з молодіжного підприємництва.
– Ідея виникла, коли я був іще студентом другого курсу, – розповідає Сергій ПАЛАГНЮК. – У передачі Дональда Трампа «Скільки коштує Америка?» я почув про подібні підприємства, які успішно працюють у Штатах. Пізніше дізнався, що в Чернівцях відбудеться конкурс бізнес-ідей – і в мене одразу промайнула думка: чом би не запровадити цю ідею в нас? Хоча я за фахом економіст, та відповідних знань в агросфері не мав, тож почав вивчати цю сферу.
Зараз у мене є технолог, студент 4 курсу кафедри ґрунтознавства ЧНУ. Раніше мені доводилося доходити до всього експериментальним методом, але тепер ми вийшли на помітно вищий рівень.
Як молодій людині розпочати свій бізнес? Для початку складаємо список ідей, з нього обираємо дві: одну головну, іншу про запас. І не забуваємо про цей список: він завжди має бути із тобою у кишені. Далі треба відповісти на три запитання: Що ти можеш продати? Як це зробити? Хто має це купувати? Якщо ти знайдеш відповіді на них, можеш сміливо братися за справу.
Перш за все має існувати мотивація. Люди зі слабкою мотивацією можуть будь-якого моменту зірватися – успіху досягають лише настирливі. Вони стукають у двері. Один раз їх проігнорують, другий, третій… Але ця настирливість все ж таки приведе до успіху.
Руслан КОЗЛОВ, «Версії»
погляд економіста
Як розвинути бізнес на Буковині?
Рекомендації для представників влади
Наш регіон має потенціал лідерства з розвитку малого та середнього бізнесу, але, звісно, для цього треба здійснити комплекс заходів регуляторного характеру.
Насамперед, у нас недостатня кількість малих підприємств. По-друге, середня заробітна плата в малому та середньому бізнесі нижча, ніж у середньому в економіці регіону. Питома вага малого бізнесу з виробленої та реалізованої продукції є значно більшою за питому вагу цього бізнесу в структурі бюджетних надходжень. Треба подолати цей розрив. Від малого та середнього бізнесу має бути більше надходжень, а задля цього слід сприяти детінезації бізнесу.
Неприйнятною є ситуація, коли більшість зареєстрованих суб’єктів діяльності є підприємствами торгівлі, адже вони торгують імпортом. А де інноваційний характер? Де розвиток пріоритетних галузей?
Якщо говорити про конкретні заходи, то слід працювати в напрямку створення, формування та просування бренду Буковини. Власне, він стане своєрідним локомотивом розвитку підприємництва. За ним розвивається малий бізнес, туризм, легка, харчова чи деревообробна промисловість.
Потрібно також активізувати фінансово-кредитну підтримку через механізм мікрокредитування. Власне ці програми у нас навіть не реалізовуються. Є лише програма з відшкодування ставок по кредитах, але не більше того. В багатьох регіонах бюджети цих програм значно більші, аніж у нас. Тому потрібно їх збільшувати і зробити відкритою процедуру отримання, тобто декорупціонувати її.
Далі, чому б нам спільно з департаментом економіки не проводити конкурс бізнес-ідей? Створити інформаційний центр чи бізнес-інкубатор на базі університету? Адже є вдалі приклади не лише в світі, а й навіть в межах країни та краю. Ми три роки проводили конкурс бізнес-ідей для студентів, продукували за рік в межах ста ідей. Не всі вони реалізовувалися, але коефіцієнт реалізації був у межах 5-10%. І вони працюють. Скажімо, у сфері інформаційних технологій, створення сайтів, сільськогосподарського виробництва. Та взяти приміром ту ж каву на колесах, яку ми бачимо у місті. Вона вперше з’явилася в Чернівцях саме завдяки студентці – учасниці конкурсу бізнес-ідей.
Євген ТКАЧ, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів та кредиту ЧНУ