Органістка з Одеси нині принципово виступає тільки в Україні
Коли грала у Кривому Розі, чула канонаду з передової, розриви снарядів. Та зала була переповнена і люди навіть стояли у дворі. «Після таких концертів відчуваєш, що ти і твоя творчість потрібні людям, що ти допомагаєш їм відновлюватися. Це справжній катарсис*!», – каже пані Олена.
Утім, органістку з Одеси знають далеко за межами України: грою заслуженої діячки естрадного мистецтва та почесної членкині Американської Гільдії Органістів захоплювалися прихильники музики у багатьох містах Німеччині, Італії, Іспанії, Ізраїлю, Молдови і, звісно ж, США.
До слова, нинішньої неділі в Єрусалимі японська органістка виконала «Пісню дельфіна» Олени Удрас, яка у виконанні авторки прозвучала на відкритті VI Чернівецького фестивалю органної та камерної музики, здійнявши бурю овацій та сплеск емоцій чернівчан і гостей міста.
Так, п. Олена не тільки незмінна художня керівниця Міжнародного фестивалю органної музики «ODESSA MUSIC FEST», викладачка Одеської Національної музичної академії, але й віртуозна виконавиця, композиторка й блискуча аранжувальниця.
У її творчому арсеналі не лише органна класика, королем якої є Бах. Недарма ж ця естонка за походженням, киянка за народженням та одеситка за характером і духом полюбляє виконувати твори Вівальді, якого вважає рокером свого часу. А як захопливо, несподівано та оригінально звучать у її виконанні на акустичному органі хіти рок-музики власного аранжування. «Моя чарівна леді», «Ісус Христос суперзірка» тощо – Олена аранжує для органу численні всесвітньовідомі мюзикли. Деякі з них можна послухати за посиланням https://tribuna.ee/tribuna/culture/elena-udras/
На відкритті фестивалю, минулої суботи, чернівчани, затамувавши подих, слухали відомий хіт «Привид опери». Загалом програму свою виконавиця склала дуже прискіпливо, виважено й грамотно, огорнувши її переможним духом творів вітчизняних і зарубіжних композиторів та вишуканих, життєствердних оригінальних авторських органних творів, аранжувань, транскрипцій. Дуже органічно впліталися твори, присвячені Творцю.
А як неймовірно ніжно, лірично й водночас велично прозвучало попурі з українських народних пісень. До слова, українську сучасну та класичну музику Олена Удрас обов’язково включає до своїх програм. Зауважила, що наша національна музика подобається закордонному слухачу, а для американських шанувальників цього виду мистецтва вона стала відкриттям.
У відповідь на запитання, як піаністка перетворилася на органістку, пані Удрас сказала: «Це відбулося ще в юності, коли я вперше у костелі почула орган. Інструмент справив на мене приголомшливе враження! Я одразу зрозуміла, що хочу грати на органі. Та до своєї мрії йшла тривалий час. Доволі важко знайти й інструмент, і педагога. Та у підсумку все склалося. Бо коли бажання істинне, все відбувається так, як треба! Бог створює ситуацію та посилає людей».
На глибоке переконання учасниці фестивалю, бути органістом – справа не з легких. Бо гра на органі вимагає, найперше, залізного здоров’я. А відтак треба мати швидку реакцію та шалену любов до музики. І ніколи, за жодних обставин не жаліти себе, а всю себе, усе своє життя присвячувати тільки її величності Музиці. Без такої роботи над собою і такого настрОю твої слухачі не відчують гармонію Музики вищих сфер.
Залишається тільки дивуватися, як така тендітна ніжна жінка може мати такий сталевий характер. А, може, це, швидше, не сталь, а любов?! Так, любов і пристрасть до музики!..
Його Величність орган та органістка. Фото з архіву Олени Удрас.
…А ще Олена Удрас поділилася тим, як одесити переживають нічні ракетні обстріли.
«Ця біда не налякала нас, а навпаки об’єднала. Дається, напевне, взнаки особливий одеський характер, – каже вона. – У ЗМІ переважно показують руйнування наших знакових споруд – Спасо-Преображенського собору, Будинку вчених…. Але ж попри це багато сімей залишилися без даху над головою. Так ось, уже вранці одесити принесли потерпілим хто що міг – електрогенератори, навіть біотуалети… Одне слово, кожний допомагав мірою своїх можливостей. Мій же фронт – це музика».
Ні, коли говорять гармати, музи не можуть мовчати!
Людмила Чередарик, «Версії»
————————————–
* процес очищення від негативних емоцій через мистецтво, спрямований на досягнення гармонії душі та тіла.. Поняття запропоноване Аристотелем, у його творі «Поетика».