Юрій Луценко розповідає, що зміниться на дорогах після радикального підвищення штрафів за порушення Правил дорожнього руху (ПДД).
– Наскільки збільшилися штрафи в Україні порівняно з іншими країнами?
– І нині вони не досягають рівня європейського і навіть російського: наш законодавець милостивий. І не тільки тому, що сам їздить: це розрахунок від матеріального становища більшості водіїв: для них навіть 500-700 гривень – вбивча сума, не кажучи про 2500-3600…
– Підвищилися штрафи – зростуть хабарі…
– Давайте казати чесно: так, хабарі мають місце. ДАІ така ж, як і все українське суспільство. ДАІ-шник не міг би взяти, коли б не давали, подеколи навіть впихали.
Безумовно, це протизаконно і ми будемо з цим боротися, але є простий розрахунок: не хочеш бути жертвою здирництва, не порушуй ПДД.
Від 1 січня ДАІ перейде на контрактну форму служби. У контракті буде передбачений максимум готівки, яку може мати при собі працівник міліції. Така норма є в багатьох країнах і вона себе виправдовує.
– Юристи Верховної Ради зробили зауваження щодо створення єдиної бази даних ДАІ для контролю за виконанням штрафів…
– Відкладати через це наведення ладу на дорогах – безумство. Протягом року ми плануємо створити першу чергу бази даних, і в кожного патруля буде до неї доступ. Тож за будь-якої зупинки порушника інспектори матимуть можливість дізнатися, чи сплатив він попередній штраф.
– Чи удасться позбутися звички ДАІ-шників ховатися побіля знаку обмеження швидкості?
– У новому законі покарання наступає за перевищення швидкості на 40-50 км. А це вже очевидне порушення. І, на мій погляд, інспектор повинен стояти за тим знаком. Але з відеокамерою…
– А не будуть вони усі стояти з камерою, замість того, щоби працювати на складному перехресті?
– Поставити працівника ДАІ навіть у Києві на кожному перехресті неможливо. Вихід один: відеофіксація. Головне, що новий закон визнає відеофіксацію доказом. Тепер неважливо буде, хто за кермом і яким посвідченням розмахує.
Суттєва річ: за новим законом 50% штрафів піде до місцевих бюджетів. Є попередня домовленість з керівниками на місцях, що з цих грошей буде закуплятися техніка для спостереження.
– Чи реальний захід – адмінарешт і громадські роботи?
– Звичайно, було б цікаво подивитися, як, скажімо, Черновецький фарбує залізничний вокзал за те, що їздить з «мигавками», але його зам охоче випише йому довідку, що він це вже зробив…
– Майже щоденно за найменшої сутички на дорозі водіям годинами доводиться очікувати на ДАІшників, створюючи «пробки»…
– Насправді немає необхідності очікувати на міліціонерів, коли водії складають акт з визнанням вини за сутичку і повідомляють ДАІ телефоном. Але водії побоюються, що будуть проблеми зі страховкою. Тепер ми будемо карати ті страхові кампанії, які не визнають такого спрощеного способу фіксації ДТП. Погляньмо на цифри: з фіксованих ДТП лише приблизно 20% – з потерпілими. Тобто у 80% ДАІ робить те, про що мають домовитися між собою учасники руху.
– І коли з’являться санкції до страхових компаній?
– У законі вони поки що не передбачені, але для страхових компаній спіробітництво з ДАІ достатньо вигідне, тож важелі впливу знайти можна…
– Чи може одна особа реформувати ДАІ?
–Я не применшую ролі першої особи, але й не перебільшую. Особливо нині, коли міністри змінюються швидше, ніж інспектори на вашому перехресті…
ДЗГ та МД МВС України