Кожна людина знає про вміст власного гаманця: які гроші там є та на що вони витрачаються. Але чомусь більшість не замислюється про те, куди спрямовуються кошти з державного, обласного чи міського бюджету. Адже це той же «гаманець», тільки належить він громаді. І, відповідно, кожен громадянин має знати про те, куди ж «зникають» гроші з нашого спільного «гаманця». Тож звернімося до питання, що обговорювалося на депутатській комісії з питань будівництва, архітектури, транспорту, зв’язку, житлово-комунального господарства та надзвичайних ситуацій обласної ради, – виконання обласного бюджету.
Якщо держава не годує своїх підприємців, вона годує чужих
Одна з найважливіших статей видатків, на яку варто звернути увагу першочергово, – підтримка малого та середнього підприємництва. Важлива вона тим, що підприємці і є головними «наповнювачами» бюджету. Тобто, стимулюючи бізнес, держава стимулює цим надходження до бюджету у вигляді податків. Проте на 2013 рік обласним бюджетом на фінансування Програми розвитку малого і середнього підприємництва було виділено лише 200 тис. грн. А профінансовано й того менше – 152,7 тис. грн. Іншими словами, програма виконана тільки на 76%. Для області така сума – це взагалі «дрібниці». Та навіть ці «копійки» не були використані в повному обсязі. Тож і не дивно, що в нашій області, та й загалом в Україні, поширена, так звана, «хвора» форма бізнесу – «купи-продай», коли підприємці скуповують товари за кордоном за дешевшими цінами і продають їх у нас утридорога. Так набагато простіше. Перефразовуючи один відомий вислів, якщо держава не годує своїх підприємців, вона годує чужих.
Незахищеним верствам населення влада теж недодає
А тепер поглянемо, як влада піклується про соціально незахищені верстви населення. Приміром, на будинки-інтернати для малолітніх інвалідів обласна рада затвердила 3 385,9 тис. грн. і понад 66 тис. грн. недодала. На притулки для неповнолітніх затверджено 1 472,7 тис. грн., а виконано 1 383,3 тис. грн. На будинки-інтернати для літніх людей та інвалідів системи соціального захисту затверджено 30 млн. 513,9 тис. грн. і майже мільйон недодано. На заходи з оздоровлення дітей з затверджених 4 млн. 025 тис. грн. реально дано 3 млн. 648,9 тис. грн.
У пересічної людини одразу може виникнути запитання: чому затверджені суми не виконуються в повному обсязі? Невже за рік знизилася кількість інвалідів, дітей-сиріт, літніх людей? Чи їм настільки добре живеться, що вони відмовляються від допомоги? А дітям, схоже, набридло їздити до оздоровчих таборів? Хоча, якщо звернути увагу на стан наших таборів та санаторіїв, можна легко дійти такого висновку.
Аналогічну ситуацію спостерігаємо і з фінансуванням Програми запобігання дитячій бездоглядності, яка виконана лишень на 87%, та регіональної програми розвитку фізичної культури і спорту, що також профінансована на кілька сотень тисяч менше від запланованого. Тоді як спорт – це здоров’я: вкладаючи більше грошей у здоров’я, ми менше витрачаємо на ліки. Тут уже вкотре можна говорити, приміром, про відсутність плавального басейну в області, який і досі залишається «обіцянкою-цяцянкою».
І знову автопробігом по бездоріжжю
На Програму розбудови дорожньої мережі області управління капітального будівництва облдержадміністрації профінансувало 35 млн. 731,4 тис.грн. із затверджених обласним бюджетом 59 306,2 тис. грн. Тобто виконання – лише на 60%. Водночас управління звітує, що переважна більшість населених пунктів області має регулярне автобусне сполучення в межах районів та області. Але «переважна більшість» ще не означає всі. Це можуть підтвердити, приміром, мешканці села Червона Діброва Глибоцького району, про яких наша газета писала неодноразово. Перевізники відмовляються туди їздити через погану дорогу, натомість маршрут документально затверджений.
Все решта – за залишковим принципом
Не виконана і Програма забезпечення молоді житлом на 2012-2013 роки. Профінансовано лише 147,1 тис.грн. із затверджених 233,7 тис.грн. То й не дивно, чому молодь мусить «товктися» по квартирах, навіть і не сподіваючись колись купити власне житло, яке їм явно не по кишені.
А як розвивається культура області? Із затверджених 507,8 тис. грн. профінансовано 445,2 тис.грн, тобто 88%. Звісно, тут важливий не тільки відсоток фінансування, а й заходи, на які спрямовуються кошти. Культура повинна розвиватися всебічно. Приміром, в області фактично не розвивається фестивальний рух. Створити власний рок-фест – справа витратна, бо спочатку не приносить жодного прибутку. Не кажу вже про оплату музикантам, оренду апаратури тощо. Не планує держава найближчим часом підтримувати й культурні ініціативи молоді, натомість спрямовуючи кошти на фінансування заходів з пафосного покладання вінків до пам’ятників.
Витрати – наші, доходи – ваші
Окрім витрат, варто звернути увагу і на дохідну частину бюджету. Ось цікава цифра: на минулий рік обласною радою затверджено надходження податку з доходів фізичних осіб у сумі 171 млн. 653,4 тис. грн., а надійшло – 162 млн. 118,8 тис. грн.
Податок з доходів є найбільшим джерелом доходів до всіх місцевих бюджетів, у тому числі й обласного. У чому ж причина зменшення надходжень? Річ у тім, що великі за обсягом роботи, приміром, дорожні, виконували фірми з інших областей. Відповідно, оплата праці здійснювалася з коштів бюджету Чернівецької області, а податок сплачувався до бюджетів інших областей. Тому у нас і спостерігається невиконання плану по надходженню податку з доходів фізичних осіб. І це при тому, що торік мінімальна заробітна плата зросла.
Працюємо на «трійку» – звітуємо на «п’ятірку»
Загалом заходи місцевих програм профінансовані на 68%. Якщо проводити аналогію з оцінкою роботи учня вчителем, то це – «трійка». Тобто робота є, але вона неефективна. Чиновники ж звітують, що насправді проблеми з недофінансуванням не існує, усі програми профінансовані на 100%.
– Усі відсотки, відображені в звіті, свідчать про касове виконання програми, тобто реально використані кошти, – коментує заступник директора Департаменту фінансів ОДА Юрій ЧОБАН. – Як відомо, торік була складна ситуація з проплатою коштів через органи Держказначейства, тому кошти, які виділялися з обласного бюджету, не були проведені і повернулися назад. А отже, по окремих програмах існує нижчий відсоток. Усі програми фінансуються з обласного бюджету на підставі заявки головного розпорядника коштів. Заявка означає, що існує фінансове зобов’язання. Воно реєструється, коли виникає борг. І я можу сказати, що на підставі заявки головного розпорядника всі передбачені заходи були профінансовані повною мірою. На початок року заборгованості по зарплаті і соціальним виплатам немає.
Погодьтеся, важко розібратися з цією риторикою. Навіть мені, автору цих рядків, який має вищу економічну освіту.
Руслан КОЗЛОВ, «Версії»