Про реалії чернівецької медицини – з перших вуст

Неприємною несподіванкою для працівників галузі напередодні професійного свята стала стаття у газеті «Версії» (№22 від 1 червня) «Блиск і злидні чернівецької медицини»  з  гучним епіграфом «Диявол криється в деталях». На думку фахівців управління охорони здоров’я, матеріал висвітлений однобоко і базується на інформації особи, яка займається саморекламою, приписуючи собі посади у неіснуючих медичних структурах. Натомість варто було б дізнатися думку тих, хто працював над створенням програми «Охорона здоров’я» міста на 2017-2019 роки». Тим паче, напередодні її прийняття управління охорони здоров’я Чернівецької міської ради провело прес-конференцію, аби журналісти мали можливість поставити будь-які запитання щодо презентованої Програми. Тож у деяких моїх колег навіть виникла думка, що це замовна стаття з метою дискредитації галузі охорони здоров’я міста. Або ж піар-акція лікаря із «багаторічним стажем практичної медицини», з чиєї подачі, як я зрозумів, і була написана ця сповнена саркастичної критики стаття.

Розробка  і затвердження Галузевої програми – не наша вигадка: це вимога фінуправління міськради й постійної депутатської комісії з питань бюджету та фінансів, бо існує програмно-цільовий метод формування місцевих бюджетів.

Наголошу окремо, що грошові суми, зазначені у додатку до Програми, окреслюють   стовідсотково наші потреби. Адже Програма – це лише план намірів. І, як відомо, всі медичні видатки затверджуються при надходженні коштів депутатами.

Безперечно, вітчизняна медицина має чимало хиб і головну з них – недотримання конституційної норми про безкоштовне надання медичних послуг. Та коли уважно ознайомитися з нашою Програмою, можна побачити, що ми пропонуємо шляхи виходу з цієї ситуації. Більше того, Програма складена з урахуванням ключових проблем охорони здоров’я населення міста. Для більшої переконливості процитую дещо з ч.2 Програми, яка має назву «Проблеми сфери охорони здоров’я»:

 

«Аналіз демографічної ситуації м. Чернівці свідчить про те, що чисельність населення за останні роки має тенденцію до зростання, але 2015 року темп природного приросту населення зменшився за рахунок зменшення народжуваності. Спостерігаються скорочення середньої очікуваної тривалості життя, а також зростання поширеності хвороб. Основними причинами смертності є хвороби системи кровообігу – 63,0%, новоутворення – 19,6%,  зовнішні причини, що призводять до смерті – 5,8%  (самогубства, травми, отруєння).

Упродовж останнього десятиліття середня очікувана тривалість життя скоротилася:  для народжених 2016 року в нашому регіоні вона буде такою: обидві статі – 73,18 року,  чоловіки – 68,65 року, жінки – 77,5 року.

У структурі захворюваності переважають хронічні неінфекційні хвороби (серцево-судинні захворювання, злоякісні новоутворення, ендокринні розлади, алергічні прояви).  Інвалідність зазвичай є результатом захворюваності та дає уявлення про необхідні обсяги соціального захисту. За 2015 рік інтенсивний показник первинного виходу на інвалідність дорослого населення міста збільшився та склав 42,9 % (40,1 % – у 2014 році). Структура інвалідизації залишається незмінною. Перше місце посідають хвороби системи кровообігу – 25,2%, на другому місці новоутворення – 17,4 %. На третьому місці хвороби кістково-мязової системи  – 13,1%.

Зростають захворюваність і смертність від онкологічних захворювань у зв’язку з несприятливою екологічною ситуацією та значним старінням населення. Важливою проблемою є зростання захворюваності на соціально небезпечні хвороби, зокрема туберкульоз, ВІЛ/СНІД, хвороби, що передаються статевим шляхом. Захворюваність на туберкульоз збільшилася за 10 років більше, ніж у півтора разу. Значно поширені наркологічні розлади. Рівень санітарної культури населення залишається недостатнім, значна його частина має шкідливі для здоров’я звички. Низьким є показник чисельності населення, в тому числі дітей, які регулярно займаються фізичною культурою.

Витрати на охорону здоров’я поки що не відповідають реальним потребам. Не розв’язано проблему гарантування безоплатного обсягу надання медичної допомоги на державному рівні та запровадження страхової медицини. Заходи щодо формування багатоканального фінансування здійснюються повільними темпами. Законодавством не визначені гарантовані державою обсяги, стандарти та бюджетні нормативи безоплатної медичної допомоги».

Отже, ми визначили усі наші больові точки. І Програма ставить за мету здолати перелічені вище проблеми. Для цього ми вже відкрили міський інсультний центр, у планах – відкриття інтервенційного кардіологічного центру, спінальної хірургії, тощо.

Автори матеріалу обурювалися тим, що 2017 року на організаційно-методичний відділ виділено понад півтора мільйона гривень. Але ж вони не в курсі, що там закладена і зарплата 18-ти спеціалістів. А ще у нас є 260 хворих на гепатит С чернівчан. Отож ми плануємо закупляти згідно Програми сучасні препарати, які дають 97% одужання.  Зараз ці препарати проходять перереєстрацію в МОЗ.

Утім, не зрозуміло, де автор статті знайшов у Програмі якусь «групу технічного нагляду», на яку заплановано 500 тис. грн. Цього у Програмі немає.

Водночас хочу наголосити, що всі питання розвитку медичної галузі ми завжди намагаємося розглядати прозоро, запрошуючи громадських активістів і ЗМІ. Відкритість управління тільки зростатиме. Зрештою, діяльність медиків відчуває на собі кожний чернівчанин.

Із повагою, Ігор НЕЗБОРЕЦЬКИЙ, начальник управління охорони здоров’я Чернівецької міськради 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *