Міністерство оборони України як уповноважений орган не забезпечило ефективного управління об’єктами державної власності, що перебували у сфері його управління, – такі результати аудиту Рахункової палати.
Загалом до управління Міноборони належало 109 суб’єктів господарювання, з яких 43 — у процесі реорганізації чи ліквідації, 15 розташовані на непідконтрольній Україні території. Аудит засвідчив постійне зменшення кількості суб’єктів господарювання і чисельності їхніх працівників. Водночас зростають борги із зарплати, значною є кредиторська заборгованість, переважна частина суб’єктів господарювання – потенційні банкрути.
Відтак суб’єкти господарювання, діяльність яких мала би забезпечувати відновлення озброєння та військової техніки ЗСУ, перебувають у критичному фінансовому стані й стають неконкурентоспроможними на ринку товарів і послуг. В основному лише здається майно в оренду, до того ж з недотриманням законодавства про оренду держмайна.
Більшість суб’єктів господарювання, що належать до сфери управління Міноборони, систематично не виконувала фінансових планів. За 2015–2018 роки (станом на 01.10.2018) сукупні збитки суб’єктів господарювання становили 48,5 млн гривень.
Натомість керівництво Озброєння Збройних Сил України із посиланням на законодавство про державну таємницю створило схему розміщення оборонних замовлень через суб’єктів господарювання, які не є виробниками або постачальниками продукції оборонного призначення. Держбюджет зазнавав зайвих витрат через сплату за посередництво. Використовуючи державні кошти, суб’єкти господарювання систематично зривали терміни виконання замовлень Міноборони, що створювало ризики невиконання військовими підрозділами завдань за призначенням, а також не забезпечували сплату ПДВ до державного бюджету. Ці кошти використовувались на власне утримання. І така діяльність містить ознаки кримінального правопорушення.
Внаслідок запровадженої Міноборони практики уникнення конкурентних процедур закупівель і незабезпечення контролю за ціноутворенням з державного бюджету зайво використано 28,9 млн грн, сплачених концерну «Техвоєнсервіс» за оформлення посередницьких договорів. Аналогічні факти встановлені і в концерні «Військторгсервіс».
Міноборони надало активи суб’єктам господарювання, що належать до сфери його управління, але не забезпечило належного контролю за ефективним розпорядженням державним майном, яке використовувалося на власний розсуд керівництва таких суб’єктів, без урахування державних інтересів та всупереч вимогам чинного законодавства. Як наслідок, за даними Генеральної прокуратури України, від 2015-го до жовтня 2018-го слідчими військових прокуратур закінчені досудові розслідування у 132 кримінальних провадженнях за фактами зловживань владою або службовим становищем за статтею 364 Карного кодексу України, а 210 кримінальних проваджень цієї категорії перебувають у провадженні слідчих військових прокуратур та інших органів досудового розслідування.
До того ж, Рахункова палата не провела аудиту на ДП «Канон» і ДП «Південь-Ольвія», бо невідомі місцезнаходження суб’єктів господарювання та їхніх активів, а також на ДП «Макарівський завод залізобетонних виробів», який не провадить жодної діяльності: його первинні документи, фінансова та бухгалтерська звітність відсутні, місцезнаходження активів невідоме, а залишки державного майна перебувають у занедбаному стані.
Аудит засвідчив також, що діяльність готелю Міноборони «Козацького», розташованого у центрі Києва інвестиційно привабливого об’єкту із загальною вартістю активів понад 200 млн грн, збиткова (за 2015-2018 роки – 3,2 млн грн збитків).
Рахункова палата зазначила низку ризиків і проблем, які перешкоджають ефективній діяльності суб’єктів господарювання та ефективному використанню державного майна, переданого в їхнє господарське відання. Як повідомило Управління інформаційної політики Рахункової палати, матеріали аудиту, зважаючи на виявлені ознаки кримінальних правопорушень, надсилаються Генеральній прокуратурі України для відповідного реагування.