Науковці з’ясували, що людина може мати гени складної регенерації

Люди здатні відновлюватися після ушкоджень: зрощувати кістки, нарощувати шкіру на місці порізу, відрощувати  волосся та нігті, але людська здатність до регенерації навіть поруч не стояла із здібностями аксолотля. Ця мила тваринка – модна нині акваріумна рибка із кінцівками, що піддається дресуванню й привчається їсти з рук хазяїна. Але більше вражає ще вона здатна відродити втрачені кінцівки, відновити хвіст і навіть наростити спинний мозок, якщо він був пошкоджений. До вивчення аксолотля узялися науковці з MDI Biological Laboratory (Селісбері, Мен, США). Окрім аксолотлів, вони дослідили  рибок даніо та бішира, які теж мають великі здатності до регенерації. Дослідники виявили генетичні регулятори, присутні в цих трьох видах. Припускається, що ці гени виникли приблизно 420 млн років тому.

«Регенерація кінцівок у людини може сприйматися як фантастика, але це у межах можливого, – каже Воот П.Інь, співавтор дослідження. – Те, що ми визначили генетичні регулятори для регенерації кінцівок у трьох різних видів, свідчить про те, що природа створила загальну генетичну інструкцію з керування регенерацією, яка може виявитися спільною для всіх форм тваринного життя, включно із людиною».

Звісно, це не означає, що людина зможе відрощувати втрачені кінцівки лише зусиллям думки, однак це відкриття спровокувало новий виток генетичних досліджень і тепер науковці шукатимуть такі гени усюди, аби підтвердити теорію.

А далі – можливі нові методи лікування, які допоможуть загоювати тканини швидше, зменшуючи ризик інфікування і завдаючи менше болю. Науковці сподіваються, що у майбутньому це призведе хоча б до можливості відновлення нерва після втрати кінцівки, що допоможе створювати нові протези, інтегровані із залишками кінцівки.