Перевізницько-пасажирський «звіринець»:
хижий вишкір пантери й терплячість верблюдів?
Мешканці с. Кам’яна на Сторожинеччині вимагають приведення тарифів на приміський проїзд до законної норми
Хто пам’ятає радянські й пострадянські часи, коли до найближчих приміських сіл можна було добратися хіба що потягом, та й то до однієї станції на кілька населених пунктів, той може вважати нинішні маршрутки панацеєю. Але хто змушений за свій доїзд переплачувати, потерпати від неякісно переобладнаного і брудного транспорту, його переповненості – той вимагає кращого. І належного, згідно з законом.
Мешканці приміського с. Кам’яна, що на Сторожинеччині, уже роками скаржаться на перевізника свого маршруту – ПП «Багіра». Частина автобусів переобладнана на пасажирські з вантажних. Квитків за проїзд водії не видають, поводяться брутально. Пільговиків возять за повну плату. Ціноутворенням займаються на власний розсуд.
Як має бути
Як же здійснюються приміські пасажирські перевезення, відповідно до закону?
Розглядається оптимальний маршрут, де є потенційні пасажири, охочі дістатися «з точки А в точку Б». Складається паспорт маршруту. Замовник проводить конкурс на цей маршрут: перевізники, охочі працювати на ньому, пропонують свої умови (кількість транспортних одиниць, інтервал перевезень, ціну тощо). Переможець конкурсу приступає до роботи. Якщо він не виконує своїх зобов’язань – його карають відстороненням від роботи (зазвичай переводять на тимчасове обслуговування маршруту – до проведення нового конкурсу, або й замінюють іншим тимчасовим перевізником). Замовником перевезень у Чернівецькій області є обласна державна адміністрація.
Паспорт маршруту – це документ, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо (ст. 1 ЗУ «Про автотранспорт»)
Як є: точка зору перевізника
Директор ПП «Багіра» Павліна ХРАПЧИНСЬКА вважає, що цілковито дотримується закону: «Я працюю на цьому маршруті вже 7 років, і жодних скарг на мене не надходило. Якщо вони були зареєстровані – нехай їх покажуть. Згідно з постановою КМУ №240, перевізник має право сам регулювати ціну за проїзд. У паспорті маршруту записано, що довжина маршруту – 10,2 км, отже я дію в рамках закону. Якщо хтось хоче «закоротити» маршрут тільки до центру, то як селяни добиратимуться до кінця села ще понад 1,5 км?
На уточнення, за що ж п. Павліну позбавили постійного маршруту і перевели на тимчасовий, каже – «ні за що»: «Жодного акту про порушення на маршруті «Чернівці – Кам’яна» не зафіксовано, тож я маю всі підстави позиватися до суду». Щодо видачі квитків на маршруті, п. Павліна зазначає: «Хтось видає, хтось не видає – це цілком на відповідальності водія. Я вимагаю, щоби видавали, і всі податки сплачую. Жодних проблем досі з цим маршрутом не було, проблеми починають бачити тільки перед виборами».
ПП «Багіра» має намір брати участь у новому конкурсі перевізників на цей маршрут.
Як є: точка зору споживачів
Сім років тому в конкурсі на перевезення від Чернівців до приміського села Кам’яна на Сторожинеччині перемогло ПП «Багіра». За ці роки було чимало скарг від пасажирів, та всі вони «зависали» у різноманітних інстанціях, аж поки в лютому цього року пасажири не звернулися до депутата обласної ради Світлани Фочук.
Головна проблема – оплата проїзду. Сьогодні пасажири, які користуються маршрутом «Чернівці – Кам’яна», сплачують за проїзд 7 грн., до того ж, незалежно від того, їдуть вони до центру села чи до його кінця. Тим часом, тарифами передбачено, що проїзд до 10 км вартує менше 4 грн. Сільський голова Кам’яної В.ГІДОРА пояснює, що 7 років тому йшлося начебто про менший кілометраж, але тоді виїзд з Чернівців відбувався з вул. Сторожинецької, а не з вул. Космодем’янської, як зараз, і закінчувався біля церкви, а не на виїзді з села, і тоді це було навіть менше 9 км. Утім, жодних документів про це в нього немає, то було «усна домовленість». У паспорті ж маршруту зазначена цифра 10,2 км. Тобто є документальні підстави для вищої плати за проїзд – адже перевізник їде начебто більше 10 км. У паспорті маршруту не вказано, де саме зупинка в Кам’яній, тож водії ПП «Багіра» влаштували кінцеву зупинку на виїзді з села, посеред поля і там, де це заборонено дорожньою розміткою: дорогу перетинає суцільна осьова лінія. Селяни звернулися по допомогу до депутата облради.
Чого вимагають
Світлана ФОЧУК, депутат облради (фракція «За Батьківщину»): «Головне, чого вимагають мешканці Кам’яної – і це зафіксовано протоколом зборів села – це приведення до норм тарифів за перевезення. Саме плутанина в документах дозволяє перевізнику завищувати ціну на проїзд. Сільський голова начебто погоджував маршрут довжиною в 9,9 км, хоча точно не пам’ятає, в паспорті маршруту вказано 10,2 км, а комісія, яка обстежувала дорогу на шляху курсування автобусного маршруту загального користування №248 «Чернівці – Кам’яна», взагалі побачила 10,4 км. Комісія складалася більше як з десятка осіб – представників ДАІ, облавтодору, Служби автомобільних доріг, сільських активістів, чиновників ОДА та РДА і власне перевізника – Павліни Храпчинської. Двоє з комісії поставили свої підписи ще до початку обстеження, мені чиновник ОДА не дав можливості детально ознайомитися з актом обстеження, тож питання до об’єктивності комісії залишилися. При цьому я, проїжджаючи той самий відрізок шляху власним транспортом, наміряла 9,6 км. Так, я розумію, що розбіжності можливі і залежать від багатьох причин. Але ж не на 800 метрів!
Те саме і з платою за проїзд. Якщо різниця в копійках – може, вона й припустима. Але йдеться не про копійки. Проїзд до 10 км має коштувати, згідно з тарифною сіткою, 3,75 грн., а платять мої односельчани 7 грн.! Навіть ті, що доїжджають тільки до центру села, а це однозначно менше 10 км навіть за висновком вищезгаданої комісії. 2-3 гривні переплати на одну особу щодня тільки в один кінець – це 350-450 грн. на одну родину з 4-х осіб, яка кожного робочого дня дістається до міста на роботу чи на навчання. У сьогоднішній скрутний час це чимала сума для сім’ї.
Дивно, що на кінцевій зупинці перевізниця організувала цілий мітинг з селян, яких ввела в оману заявами про те, що «депутат облради хоче, аби маршрут пролягав лише до центру села». Це цілковита вигадка й нісенітниця, просто люди не згідні переплачувати за проїзд.
Упевнена, що знайти відповідальнішого перевізника, який дослухатиметься до замовника, не сстановить проблеми. Тож зовсім незрозуміло, чому замовник (обласна державна адміністрація в особі управління інфраструктури) досі дивиться крізь пальці на всі порушення ПП «Багіра».
Що обіцяє влада
Короткий екскурс в історію питання підтверджує, що від «перестановки влад» «Багіра» не міняється. До слова, «Версії» теж писали про неякісне обслуговування пасажирів водіями ПП «Багіра», на яких скаржилися мешканці Сторожинеччини. А ще на початку листопада 2014-го тодішній начальник управління інфраструктури ОДА в інтерв’ю одному з місцевих сайтів зазначав, що наприкінці вересня 2014-го з ПП «Багіра» було розірвано всі договори з обслуговування напрямків на Кам’яну, Дубову і Спаську. Це означало лише, що перевізник перестав отримувати від ОДА відшкодування на пільгові перевезення, але й далі виконує замовлення на підставі тимчасового розкладу руху – до наступного конкурсу.
Цитата із times.cv.ua: «Коли відбудеться конкурс? Хто може в ньому брати участь?
– Десь за 1-1,5 місяці. Тому що конкурс не проводять на три маршрути, а загалом по всій області. У конкурсі мають право приймати всі пасажирські перевізники, які відповідають законодавству».
Новий в.о. начальника інфраструктури ОДА Денис АНТОНЯК теж обіцяє незабаром, уже у вересні (до якого також залишилося 1,5 місяці) новий конкурс: «Не розумію, чому це питання не виникало раніше (??? – авт.), а порушене незадовго до конкурсу, і не бачу сенсу терміново заміняти перевізника на тимчасового за місяць-півтора до конкурсу. Втім, вимоги до перевізника на цьому маршруті надішлю до Сторожинецької РДА – можливо, і знайдеться за короткий час той, хто відповідатиме цим вимогам і погодиться на них. У вересні буде проведений конкурс на цей маршрут. Водночас чекатиму на адресу ОДА листа від РДА з пропозиціями затвердити додаткові зупинки на маршруті, ці зміни треба буде внести до паспорту маршруту. Бачу також, що потрібне повторне комісійне обстеження довжини маршруту. Наголошую, що облаштування зупинок – це вже прерогатива місцевого самоврядування, тобто сільради».
На запитання, чи немає загрози, що перевізник відмовиться везти пасажирів до кінця села, а назве кінцевою зупинку в центрі Кам’яної, чиновник запевнив, що перевізник везтиме стільки, скільки зазначено в паспорті маршруту. Нагадуємо, що там стоїть 10,2 км.
Чого слід очікувати
За найгірших прогнозів, пасажирам маршруту «Чернівці–Кам’яна» доведеться дослухатися поради славнозвісного «турецькопідданого» Остапа Бендера, який у романі «Золоте теля» зауважив: «Транспорт зовсім від рук відбився, залишається одне – прийняти іслам и пересуватися на верблюдах».
Коли ж без жартів, то боротьба за якісного перевізника справді може обернутися для пасажирів… хвостом верблюда. По-перше, відсутність чіткого визначення місця зупинки в паспорті маршруту може дати підстави перевізнику вирішити, що кінцева зупинка – в центрі села. Тоді мешканцям околиці доведеться прямувати додому пішки (хоча п. Денис Антоняк запевняє, що перевізник їздитиме так, як записано в паспорті!). По-друге, облаштування зупинки в кінці села ляже на плечі сільської ради (хоча п. Світлана Фочук переконана, що це – завдання замовника, тобто облради).
Зрештою, за результатами конкурсу побачимо, кому насправді служить обласна влада – громаді чи приватним перевізникам.
Та до вересня побудемо оптимістами: кам’янчани можуть дочекатися нового конкурсу перевізників на свій («золотий», як стверджують водії) маршрут. Новий перевізник (якщо ПП «Багіра» після всіх інцидентів уже не переможе в конкурсі) братиме плату відповідно до кілометражу. Видаватиме квитки. Триматиме салон транспорту в чистоті. Не хамитиме клієнтам. І не ставитиметься до пасажирів, як до терплячих верблюдів.
Маріанна АНТОНЮК, «Версії»