Комунальні монополісти: На чисту воду через прозорість

 

Ні для кого не секрет, що робота комунальних підприємств (КП) спричиняє в людей більше негативу, ніж схвалення. І ніби для громади, і ніби щось роблять, але що, як і для чого, ми не завжди можемо відстежити. Часто ці підприємства залишаються неефективними монополістами галузі. Щоби зробити їх більш прозорими та підзвітними,  громадська організація «Центр громадського моніторингу та аналітики» розробила Методологію дослідження публічності комунальних підприємств.

Про індикатори оцінки прозорості комунальних підприємств та як користуватися розміщеною на сайті підприємства інформацією  розповідає  чернівецький експерт Тарас ПРОКОП.  

 

У 5-ти містах України (Тернопіль, Кропивницький, Рівне, Чернівці, Богуслав) у рамках проєкту Інституту висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії здійснюється аналіз комунальних підприємств. Навесні 2020-го активісти нашої ГО «Центр громадського моніторингу та аналітики», презентуватимуть результати прозорості та публічності комунальних підприємств Буковини, загальноміські рейтинги, згідно з вимогами законодавства України та найкращих практик. Робота вже триває.

 

ЖКГ та КП: не плутайте

Щоби розрізняти ці структури, слід запам’ятати, що:

* комунальне підприємство – це підприємство, створене рішенням органів самоврядування на власності громади як самостійний господарський об’єкт, що  може здійснювати виробничу, науково-дослідну та комерційну діяльність  для отримання прибутку;

* житлово-комунальне господарство  сукупність галузей, що забезпечують життя  і роботу населення країни в нормальних умовах, а також постачання підприємств галузей народного господарства потрібними ресурсами води, газу, тепла й електроенергії. Їхня головна мета – забезпечити послугами, а не отримати прибуток.

 

Для чого потрібна Методологія

Індикатори – це ті показники, ґрунтуючись на яких можна побачити, наскільки підприємство відповідає покладеним на нього обов’язкам (звітування, використання фінансів, призначення керівництва тощо). При аналізі потрібно враховувати специфіку підприємства, його особливості. Та погодьтеся, що оприлюднення звітів, інформування про діяльність створює кращий імідж, ніж їхня відсутність, не кажучи вже про пряму вимогу законодавства щодо оприлюднення цієї інформації (78 ст. Господарського кодексу України).

Індикатори поділені на три групи: «Інформування», «Кадри та управління», «Фінанси». Індикатори Методологіїі базуються на найкращих практиках прозорості та публічності, що діють у різних містах. Спробуємо розібратися, чому це позитивні практики.

 

Перелік послуг і робіт, які надає й виконує комунальне підприємство

Висвітлення на сайті підприємства переліку послуг дає можливість кожному клієнту дізнатися, які практичні завдання виконує КП. Бо часто-густо з назви підприємства не зрозуміло, чим воно займається.

Як застосовують:

Ось, до прикладу, КП «Вінницьке шляхове управління» на своєму сайті розміщує інформацію про роботи, які виконує.  (На сайті МіськШЕП «Версії» цього не знайшли – Ред), а КП «Житомирводоканал» має інтернет-приймальню, де звернення групуються за типами, як от «повідомити про аварію/ нарахування/ замовити послугу/ скарги, пропозиції/технічна підтримка сайту». Це зручно як користувачам, так і підприємству, адже таким чином низку питань можна вирішити, не виходячи з дому. (На жаль, на сайті «Чернівціводоканалу» ми такого теж не знайшли – Ред.)

 

Можливість надіслати скаргу/звернення/пропозицію в електронному форматі

Ця функція заощаджує час, бо не кожний має змогу в робочі години віднести свій лист до підприємства. У зверненнях громадяни можуть висловити свої пропозиції щодо  покращення роботи підприємства, повідомити важливу інформацію, дати оцінку підприємству або окремим працівникам.

 

 

Керівник підприємства призначається на конкурсних засадах

Чому важливо? Цей індикатор, перш за все, дозволяє запобігти корупційним ризикам. Оприлюднення інформації про конкурсний відбір на заміщення посади, вимоги до претендентів, результати засідання конкурсної комісії та конкурсні пропозиції створюють умови для прозорого обрання керівництва. 

Як застосовують:

На сайті Київської міської державної адміністрації є інформація щодо конкурсного відбору на посади керівників КП, підпорядкованих Департаменту комунальної власності Києва. Тут можна знайти не лише конкурсні пропозиції й оголошення про конкурс, а й протоколи засідань, їхні аудіозаписи, відомості про претендентів.

 

Підприємство підключене до системи моніторингу закупівель DoZorro

Чому важливо? Цей індикатор дозволяє простежити, які закупівлі проводить підприємство. Система громадського контролю DoZorro за допомоги відгуків користувачів збирає інформацію про якість конкретних тендерних процедур. Якщо виявлено порушення, здійснюють відповідне юридичне реагування.

Як застосовують:  На сьогодні багато комунальних підприємств та органів місцевого самоврядування підключені  до системи DoZorro.

 

Продаж і оренда майна підприємства відбувається через систему РroZorro.Продажі

Чому важливо? Використання системи ProZorro.Продажі дає можливість проаналізувати процес та результати продажу комунального майна підприємства, ціну лоту, пропозиції покупців. За незгоди із рішенням аукціону його можна оскаржити. Головна мета – запобігти корупційним ризикам та здійснювати продаж прозоро та ефективно.

Як застосовують: для моніторингу за роботою підприємства, аналізу його рейтингу серед інших підприємств, перевірці суб’єкта-переможця торгів.

 

 

 

 

 

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *