МОЗ почало наводити порядок з видачею безкоштовних ліків за рецептами. Їх отримають тільки пацієнти, які уклали договори-декларації з терапевтами або сімейними лікарями. Рецепт оформляється в електронному вигляді і реєструється в єдиній базі, а отримати ліки в аптеці хворий зможе тільки тоді, коли в держбюджеті знайдуться гроші на оплату (це і називається реімбурсацією). Тобто ті, хто до сих пір не “прикріпився” до певного лікаря, скористатися безкоштовною держдопомогу не зможуть. Експерти відзначають, що порядку побільшає, але і складнощів додасться, перш за все для пацієнтів.
Що нового
Очікується, що наказ почне діяти з 1 квітня 2019 року разом з постановою Кабміну (його проект знаходиться на громадському обговоренні), що визначає порядок відшкодування витрат тим аптекам, де пацієнтам видають безкоштовні ліки. Суть така: лікарі зможуть виписувати рецепти на такі препарати виключно в системі e-health, в електронному вигляді і тільки пацієнтам, з якими підписані декларації. Бланк е-рецепта затверджений ще в травні 2018 року, але поки використовується в паперовому вигляді: лікар заповнює рецепт, роздруковує його, скріплює печаткою і видає на руки пацієнту. Роздрукувати рецепт можна буде і далі, але без підтвердження його реєстрації в системі e-health він недійсний. Пацієнт зможе отримати безкоштовно ліки за кодом, який буде відправлений одночасно йому і в аптеку у вигляді електронного листа або смс. Повторний рецепт можна буде виписати за тиждень до закінчення попереднього рецепта, якщо таблеток видано на 21 день і більше. І за три дні до закінчення рецепта, якщо менше. Якщо ж лікар випише ліки раніше терміну, платити за нього держава не стане. При хронічних захворюваннях буде можливим отримання рецепта без відвідування лікаря, а рецепт з помилками може бути анульований тільки самим лікарем. Є й мінуси: якщо виявиться, що на поточний місяць бюджетні гроші на ті або інші ліки вичерпані, виписати рецепт буде неможливо технічно: доведеться чекати наступного місяця, коли знову надійдуть кошти.
Навіщо це все
У МОЗ стверджують, що одне з головних завдань нововведення – оптимізація витрат бюджету і можливість залучення до програми “Доступні ліки” лікарів, що працюють як ФОП. Експерт реанімаційного пакету реформ Євген Гончар уточнив, що після введення е-рецептів стане неможливою практика, коли одним хворим на їхнє прохання виписували ліки з надлишком, а іншим не вистачало, оскільки фінансування обмежене. Гончар оцінює нововведення позитивно: “Упевнений, що технічних проблем не буде, адже інтернет-покриття вже є скрізь, де є медустанови, а навчити лікарів реєстрації рецептів нескладно. Також у пацієнта буде гарантована можливість отримати ліки, а у аптек – гарантія проплати. Зараз немає ні того, ні іншого, тому для багатьох приватних аптек програма реімбурсації малоцікава. У перспективі – налагодження обліку всіх рецептурних препаратів, не тільки безкоштовних”.
“На перших порах можливі збої, помилки, особливо у лікарів старшого покоління, яких багато в глибинці. Але головний мінус – рецепт не можна оформити, поки держава не виділить грошей. Зараз можна видати рецепт, а пацієнт сам знайде аптеку, де його можна отоварити. При нових вимогах до фінансування хворому доведеться чекати до наступного місяця або купувати ліки за свій рахунок”.
Закладено мільярд
Програма реімбурсації діє в Україні з квітня 2017 року. За нею безкоштовно або з невеликою доплатою можна отримати ліки за трьома категоріями: серцево-судинні захворювання (за затвердженим Міністерством охорони здоров’я переліком з 16 найменувань), бронхіальна астма (три найменування) і діабет другого типу (інсулінонезалежний, два найменування). За даними Міністерства охорони здоров’я, за програмою “Доступні ліки”, з квітня 2017 по грудень 2018 р виписали 32 млн рецептів на суму в 1,6 млрд грн. У 2019 року в бюджеті передбачено 1 млрд грн, але можуть дофінансувати, якщо виникне потреба. Експерти кажуть, що цього недостатньо, тому важливо налагодити чіткий порядок розподілу медичної держдопомоги.