Навіщо Україні бетонні дороги і скільки коштує таке “задоволення”

У минулому році Україна посіла 137-е місце зі 144 країн світу за якістю дорожнього покриття. Загальна протяжність доріг у країні – 169,6 тис. км. З них 2,1 тис. км – із цементобетонним покриттям.

У нинішньому році почнуть будувати не асфальтовані, а бетонні дороги. У Міністерстві інфраструктури заявили про початок “ери бетонних доріг”.

“Моя мрія, як міністра, щоб хоч схід і південь України мали бетонне покриття автодоріг. Зараз альтернативи таким магістралям не має. Перш за все це будуть автошляхи Дніпропетровської, Миколаївської, Закарпатської областей. Це південна частина дороги, яка з’єднає Гданськ та Одесу. Там великий потік великих вантажівок до портів призводить до швидкого знищення доріг”, – заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян.

За словами керівника відомства, вартість бетонної дороги першої категорії 18-20 млн гривень за 1 км. 1 км асфальтової коштує 15-17 млн грн.

Зараз найвідоміша цементно-бетонна дорога в Україні – “Варшавка”. Це – автомобільний шлях міжнародного значення довжиною 487 км. Він з’єднує Київ-Ковель та контрольно-пропускний пункт “Яготин”. Її побудували у 70-х роках ХХ ст. У 2006-му почали реконструкцію дорожнього покриття. Її закінчили перед початком футбольного чемпіонату Євро-2012.

У проекті бюджету на 2018-й передбачили 40 млрд грн на ремонт і будівництво доріг. У 2019-му – понад 51 млрд грн. У 2020-му – майже 70 млрд.

Бетонні дороги: що це за покриття

Загалом асфальтована автомобільна дорога складається кількох шарів: 40 см піщаний шар, щебінь – 20-25 см, бітумна обробка і три шари асфальтобетонної суміші – 5 см, 6 см і 8 см. Кожний шар ущільнюють катом до потрібного стану. Фактично так само виглядає і дорога з бетону. Утім таке покриття має свої особливості.

Перед будівництвом бетонної дороги на її місці вибирають 1-2 м ґрунту. В цю траншею пошарово укладають подушку з гравію, піску і глини. Кожен з цих шарів ретельно утрамбовують. Поливають вапняним розчином або розчином хлориду кальцію. Після цього бульдозери переорюють покладений шар, а потім знову утрамбовують.

Завдяки цій технології підкладка або подушка здатна тривалий час утримувати у собі необхідний відсоток вологи. Саме тому таке дорожнє покриття не просідає і не здувається. Показники такої підкладки на 80% вищі.

Після цього на створену подушку укладають подвійний шар асфальтного покриття. Цей шар тонкий – товщина кожного 5-7 см. Асфальт кладуть під бетон для того, аби звести до мінімуму просідання дороги.

Після цього будівельники починають монтаж арматури для бетонного полотна. Це роблять для того, аби на дорозі розподілити навантаження та запобігти появі тріщин. Використовують сталеву арматуру діаметром 16 мм. Її збирають на землі, а потім укладають на асфальтну подушку.

Потім починають заливати ділянки дороги. Бетон трамбують вібраторами, щоб вигнати із суміші якомога більше повітря. Крім того, дорога має бути монолітною і без стиків бетону. Товщина стяжки – від 20 до 30 см. Це залежить від ділянки дороги. Під час заливки важливу роль відіграє температура навколишнього середовища. Оптимальні умови – 10-25 градусів тепла. Низька та висока температура впливає на утворення тріщин у дорожньому покритті.

Бетон має лежати тиждень без навантажень. Після 7 днів дорогу можуть відкрити для легкої техніки. Але дорога повністю готова до роботи через 28 днів. За цей час бетон набуває необхідної міцності.

Бетонні дороги: де їх будують у світі

Бетонні дороги найбільш поширені у Сполучених Штатах. Перша бетонна дорога з’явилася 1930-го у штаті Індіана. Через 10 років – у штаті Іллінойс. У Техасі перше шосе з бетону побудували у 1951-му в місті Форт Ворс. Згодом Техаський департамент транспорту найактивніше з усіх почав укладати такі дороги. Адже вони не потребують капітального ремонту по 20-30 років. Так, штат став лідером у всій країні за протяжністю бетонних магістралей – 20,1 тис. км. Загалом у США понад 60% магістралей побудовані з такого матеріалу

Услід за Штатами бетонні дороги стають популярними у Німеччині. Вона лідирує у Європі за протяжністю таких автобанів. 42% німецьких доріг – бетонні. Вони десятиліттями не потребують ремонту. Більшу частину доріг у Німеччині, які будували під час Другої світової війни, були розраховані на танки. Відтак біля Берліну є ділянки, які побудували ще у кінці 30-х років ХХ ст.

Загалом 6-70% доріг, які зараз будують у країнах Європейського Союзу, – цементобетонні.

Бетонні дороги: які плюси покриття

“Чому бетонним дорогам потрібно сказати “так”: у нас є сировинна база, відповідні технології та потужні підприємства у всіх регіонах України. Після капітального ремонту асфальт вже в перший літній сезон має колійність. Цементні дороги довговічніші. Термін їх служби становить 20-25 років, тобто асфальт програє у три рази”, – каже директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Віктор Сасін.

Перевага цементобетонних доріг у їхній довговічності. Бетон характеризується міцністю, довговічністю, невибагливістю до навантаження і перевантаженню вантажівками. Експлуатація таких доріг обходиться дешевше. Їх рідше ремонтують. Витрати на будівництво і експлуатацію зрівняються протягом 10 років. За результатами 20 років експлуатації цементобетонні дороги виходять на 40% дешевші, аніж асфальтові.

Термін служби асфальту у середньому 4-8 років. Через 12-15 років експлуатації асфальтовані дороги потребують капітального ремонту. Мінімальний міжремонтний термін для бетонних доріг – від 15 років. Деякі ділянки за умови належного догляду та малого навантаження витримують без ремонту по 30 років.

Бетонні дороги завдяки своїй технології укладання сприятливі до важкого транспорту. Плити не прогинаються і не деформуються під великим навантаження. Влітку асфальтне покриття нагрівається і стає м’яким. Як наслідок, під час руху автомобілів руйнуються великі ділянки дороги. з цементним покриттям таких проблем не виникає.

Автомобілі, які рухаються бетонною дорогою, споживають менше пального. Економія палива може сягати $305 млн. на рік.

Рух автомобілів на бетонній дорозі більш безпечний.

“Асфальт поглинає світло. Дорогу з цементу краще видно в нічний час доби. Таке покриття має краще зчеплення з гумою, тому гальмівний шлях у автомобіля коротший”, каже екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.

Бетонні дороги: які мінуси покриття

Часто бетонні дороги називають дорогим задоволенням. Утім згідно даних Державного дорожнього науково-дослідного інституту ім. Шульгіна, вартість 1 кв. м покриття з цементобетонну та асфальту майже однакова – 1466 грн і 1422 грн.

Відтак мінусами бетонного покриття залишається проблематичність його укладання і ремонту. Термін застигання бетону 28 днів. Тоді як після асфальтоукладача через 8 год. дорога готова до потоку машин.

“Якщо почнемо масово зводити такі дороги, доведеться пускати машини в об’їзд через населені пункти. Для цього в Україні недостатньо висока щільність доріг. Це може не сподобатися людям з населених пунктів, через які поїдуть автомобілі. Були прецеденти, коли мешканці перекривали проїзд фур, тому що вони руйнували дороги”, – розповідає заступник директора з наукової роботи Державного дорожнього НДІ ім.Шульгіна Артем Безуглий.

Якщо бетонна дорога тріскається або псується, то слід замінювати цілу бетонну плиту. Під час ремонту бетонних доріг у населених пунктах доведеться перекривати усю дорогу. Адже під нею проходять каналізації. Поза населеними пунктами цього можна уникнути.

“Усе залежить від ширини дороги. Наприклад, на дорозі з чотирьох смуг можна ремонтувати одну ділянку. На період ремонту можна організувати рух на двох смугах. Якщо це дорога третьої або четвертої категорій, то її доведеться перекрити всю. Таких доріг в Україні майже 70 відсотків”, – каже Артем Безуглий.

Бетонні дороги: що це дасть Україні

Цементобетонні дороги здатна вирішити важливе завдання – подолати бездоріжжя у країні, створити якісне і надійне дорожнє покриття.

“Одна з переваг бетонних доріг для України – застосування вітчизняних матеріалів та нижча вартість цементобетонної суміші. Висока локальна складова собівартості цементобетонних доріг веде до створення нових робочих місць та зменшення залежності країни від імпорту”, – каже начальник відділу будівництва та реконструкції доріг “Укравтодору” Андрій Чабанівський.

Вплив на макроекономіку

Так, українські потужності зможуть налагодити випуск необхідного для будівництва цементу М400. Української сировини цілком вистачить, щоб повноцінно забезпечити будівництво доріг. Торік 7 заводів “Укрцементу” продукували 9,3 млн т цементу. Утім резерв потужностей підприємств на 30% не задіяний. Завдяки цьому існує можливість створення нових робочих місць через майже повний локальний складник собівартості. Крім того, зменшується залежність країни від імпорту.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *