Чернівецьку тепломережу оштрафували на 68 тис. грн. за відмову надати технічні умови на встановлення лічильника тепла
«Чернівцітеплокомуненерго» забракло аргументації
Подібний прецедент у Чернівцях стався уперше. Хоча лічильники тепла, до слова, є у багатьох квартирах, але ставилися вони, так би мовити, не офіційно, а через зв’язки-знайомства, хабарі тощо. Та про все по порядку.
Чернівецьке подружжя К. вирішило зменшити витрати на обігрів їхньої трикімнатної квартири у багатоповерхівці на проспекті Незалежності й установити лічильник на батареї, щоби регулювати температуру в помешканні. Дізналися про таку можливість вони від сусідів, у яких лічильник стоїть давно. Тож і звернулися з письмовою заявою до МКП «Чернівцітеплокомуненерго» видати їм технічні умови на його встановлення.
– Річ у тім, що моя дружина – людина, яка ніколи не ходить манівцями: вона все робить тільки за законом. Тож ми не шукали обхідних шляхів, а безпосередньо звернулися до надавача послуг, – пояснив Сергій К. – Але нам відмовили, надіславши про це листа. Та оскільки серед наших знайомих є люди, в чиїх квартирах уже стоять такі лічильники, ми звернулися зі скаргою до територіального відділення Антимонопольного комітету.
Питання це не з простих, антимонопольний узяв тайм-аут для вивчення проблеми, а згодом прийняв рішення на користь споживача, яке й оприлюднив у себе на сайті, оцінивши відповідь тепломережі як відписку. Та в одному із ЗМІ з’явилося повідомлення із таким заголовком «У Чернівцях оштрафували тепломережу за те, чого немає у законодавстві». Хоча коли уважно ознайомитися з рішенням Антимонопольного комітету та поясненнями Олександра МЕЛЕНЧУКА, директора «Чернівцітеплокомуненерго», то легко з’ясовується, що останній явно лукавить, стверджуючи, що підприємство постраждало даремно: мовляв того, за що їх оштрафували, немає на законодавчому рівні. Та з рішення антимонопольного комітету стає зрозуміло, що тепломережа просто хоче отримувати великі гроші за подачу тепла, але нічого при цьому не робити. Комунальне підприємство мотивує свою відмову тим, що будь-яка реконструкція системи опалення, в тому числі, встановлення лічильника обліку теплової енергії на окрему квартиру будинку, де діє система вертикальної подачі тепла, призведе до погіршення циркуляції теплоносія по інших квартирах. Але слідча група територіального відділення антимонопольного комітету для з’ясування всіх обставин запросила у міського комунального підприємства конкретного роз’яснення причин відмови у наданні техумов. Та, як зазначає територіальне управління АМКУ у своєму рішенні, керівництво «Чернівцітеплокомуненерго» не надало аргументованих причин відмови: не було ні посилань на нормативні документи, ні документальних доказів технічної неможливості встановлення приладу обліку теплової енергії в квартирі К., одне слово, жодних технічних розрахунків, висновків компетентних фахівців тощо. Тому відділення АМКУ надіслало попередження теплокомуненерго про необхідність надати вичерпну інформацію за всіма пунктами вимог, що були їм надіслані.
«Отримавши відповідь та повно і всебічно дослідивши фактичні обставини справи», як зазначається у рішенні, територіальне відділення вважає відповідь-відмову, надіслану Заявнику від теплокомуненерго такою, що «не грунтується на нормах чинного законодавства та є безпідставною». І далі антимонопольний пояснює, чому так: теплокомуненерго надіслало відмову з огляду на те, що, мовляв, відсутня технічна можливість встановити засіб обліку теплової енергії на окрему квартиру в будинку з вертикальною системою подачі тепла та, мовляв, будь-яка реконструкція системи опалення, в тому числі, встановлення лічильника в окремій квартирі, призведе до погіршення циркуляції теплоносія по інших квартирах. Але при цьому керівництво не подбало про жодні технічні обґрунтування чи документально підтверджені висновки, які б обґрунтовували таку його позицію. У листі-відмові відсутні також і будь-які посилання на нормативно-правові акти. Тому й не зрозуміло, яким чином установлення засобу обліку теплової енергії у квартирі споживача призведе до погіршення циркуляції тепла в інших квартирах. «Я ставлю краник-регулятор на батарею і він нічим не впливає на загальне тепло в будинку», – каже Серій К. І саме про це йдеться у рішенні територіального відділення АМКУ. А якщо організація не може довести, що встановлення лічильника зашкодить, то, відповідно, вона повинна видати дозвіл, тобто технічні умови на його встановлення.
Як діяти споживачеві послуг, щоби його інтереси були дотримані
Більше того, на офіційному сайті Урядового порталу (єдиний веб-портал органів виконавчої влади України) розміщено роз’яснення Мінрегіону від 06.01.2016 «Щодо встановлення квартирних лічильників тепла», в якому міститься, зокрема, наступна інформація: «Пунктом 1.4 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 №76…, передбачено, що для встановлення вузла обліку та регулювання теплової енергії в квартирах, що мають індивідуальний тепловий ввід необхідно: отримати технічні умови (далі – ТУ); замовити на підставі отриманих ТУ проектну / технічну документацію та погодити її з організацією, що видала ТУ; провести спеціалізованою організацією у відповідності до погодженої проектної документації встановлення вузла обліку та регулювання теплової енергії; звернутись до організації-виконавця послуг з централізованого опалення щодо прийняття на абонентський облік встановленого вузла обліку та регулювання теплової енергії та укласти / внести зміни у відповідний договір щодо обліку теплової енергії».
У роз’ясненні йдеться і про багатоповерхівки з вертикальною системою опалення. Цитуємо: «Таким чином, до питання встановлення приладів обліку теплової енергії в квартирах багатоповерхових будинків з вертикальною системою опалення слід підходити комплексно з відповідним переобладнанням загальнобудинкової системи опалення та встановленням приладів обліку теплової енергії в усіх квартирах багатоповерхового будинку». Далі говориться про заборону самовільного втручання в діючі системи теплопостачання та теплоспоживання. Але (знову цитата з документа) «Для вирішення даного питання споживачу необхідно звернутися до спеціалізованої проектної організації, яка, відповідно до технічних умов, розробить проект з переобладнання внутрішньобудинкової системи опалення для встановлення квартирного обліку теплової енергії»
Отже, ТВ АМКУ вважає, що Відповідач, тобто теплокомуненерго повинен видати позивачу, тобто гр. К. технічні умови на встановлення квартирного приладу обліку теплової енергії. Інша справа, що там мають бути весь комплекс умов та вимог щодо інженерного забезпечення вказаного об’єкта із визначенням джерел теплоносіїв, приймальних систем водовідведення, спеціальних умов експлуатації, місць приєднання до відповідних зовнішніх мереж, розрахункових інженерних навантажень, умов здійснення відповідних робіт тощо. Але ж це значна робота, а її теплокомуненерго, як бачимо, виконувати не хоче. Кому потрібен, мовляв, зайвий клопіт, який призведе ще й до зменшення сплати підприємству за тепло…
Експертна думка
Громадський діяч, голова Асоціації виробників Буковини, засновника благодійного Фонду «Подаруй дитині життя», що опікується дітьми, хворими на рак, Франц ФЕДОРОВИЧ: «Обліковувати – значить заощаджувати, тобто не сплачувати за те, чого не отримуєш»
Не важко здогадатися, чому подружжя К. вирішило встановити лічильник. Бо вони, як і кожна нормальна людина, яка вміє рахувати, не хочуть оплачувати обігрів повітря трубами надворі. Та й у Правилах надання послуг з централізованого опалення говориться, що обліковувати кількість спожитих Заявником послуг можливо лише при наявності індивідуального засобу обліку теплової енергії.Тим паче, що ні для кого не секрет: чернівчани сплачують за тепло, яке гріє повітря надворі, як і за воду, яка йде у землю – адже водоканал має мінімум 40% втрат. І це за його власним зізнанням. Зрозуміло, що зважаючи на зростання комунальних тарифів, громадяни почали захищатися від нахабно неякісних послуг, що їх надають комунальники за шалені гроші. Обшарпані, почасти без утеплення труби, які проходять між багатоповерхівками, від людського ока не сховаєш. Та коли за опалення платилися копійки, ніхто на це не звертав уваги. Зараз ситуація змінилася кардинально.
Варто, крім усього, наголосити ще й на громадській зрілості подружжя К., яке зуміло довести своє право. А це можна зробити тільки за однієї умови – юридичної грамотності. Для цього ж потрібно уважно читати договори, які вам пропонують підписати, загалом знайомитися з документами, що стосуються спілкування надавача послуг і споживача, а також не забувати про те, що завжди треба… думати. У нас, на жаль, на відміну від Європи, немає мережі підприємств, які б надавали послуги з тепло-, водо- і світло забезпечення. А монополіст – він і в Африці монополіст – хоче диктувати свої умови. Щоби йому протистояти, а при потребі відстояти свої права, їх – ці права, – треба знати.
Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»