Під загрозою перекриття залізниці, яку місяць тому озвучили на зборах села мешканці Великого Кучурова на Сторожинеччині, влада терміново залатала ями на частині дороги «Чернівці-Глибока». Як і обіцяли великокучурівці, після завершення відпущеного на це владі терміну люди знову зібратися на сходку – проконтролювати виконання владних обіцянок.
Результатом ямкового ремонту селяни не задоволені. У них склалося враження, що дорогу не ремонтували, а просто пересунули ями, аби водії не могли запам’ятати їхнього розташування. Та всім зрозуміло, що скаржитися нікому: замовником робіт виступає Служба автомобільних доріг, її ж інспекція контролює якість. Виконує облавтодор. І замовник-контролер, і виконавець – ланки однієї структури: Державного агентства автомобільних доріг України «Укравтодор». Прислів’я про ворона, який не виклює око такому ж воронові, загальновідоме… Відтак на зустріч з селянами знову прийшов заступник голови Сторожинецької РДА Сергій Глядченко, якому жодна з цих структур не підпорядковується.
Посадовець визнав низьку якість бітумних латок. Адже не мав заперечень на зауваження селян, що ями латали, не дотримуючись технології: не розбиралося старе асфальтове покриття, бітумною емульсією поверхня не оброблялася, не укладалися шари щебеню та асфальту (подекуди свіжий асфальт був не більше сантиметра завтовшки й легко відколупувався пальцем), шар асфальту не вирівнювали за допомоги машин, а шви не заливали бітумом… Сергій Глядченко особисто проїхав відремонтованою трасою і визнавав,що є ділянки, де можна просто вбитися. Наприклад, на Головній, 67, де поруч з латкою просто з дороги стримлять арматурні прути. Або за Годилівською школою, де вже понад два роки зростає провалля на узбіччі і всі зусилля тих, хто мешкає при дорозі, залишаються марними: прокопування шанця нічого не дає, у дощ вода ллється потоком і далі вимиває яму. Усе, чим можуть зарадити люди – вивісити червону шмату на колик, встромлений в яму, аби водії здалеку бачили небезпеку і не втрапили в халепу. Тільки дорожники, які виконували ямковий ремонт цього місяця, її чомусь не помітили…
Тим часом селяни на сходці жартували, що варто переходити на екологічно чистий вид транспорту – запряжених биків. Навіть не на коней, бо тим буде важко пробиратися гравійною дорогою до Сторожинця. А бики – саме те, що треба. Ще й дорогу зволожуватимуть.
Як би там не було, старання влади великокучурівці оцінили і втілювати погрозу не стали. Принаймні, поки що. Обмежилися емоційними зауваженнями до представника влади. Казали, що ямковий ремонт від Чернівців до середини Тисівців – це «замилювання очей». Казали, що обіцяний грейдер за місяць у селі не був жодного разу. Хоча потім таки пригадали: був! Їхав! З піднятою лопатою! Тож солярка була витрачена ним саме на те, щоби продемонструвати своє існування. Ось так «освоюються» державні кошти на буковинські дороги. А коштів цих, як повідомив заступник начальника управління економіки – начальник відділу інфраструктури Сторожинецької РДА Віталій Кирчу, з передбачених на ремонт доріг 74 млн. грн. в область надійшло наразі 56 млн.
Сергій Глядченко наголосив, що на ямковий ремонт дороги «Чернівці-Глибока» було витрачено навіть більше передбачених на це коштів й матеріалів – 200 тис. грн., 130 тонн асфальту. Ямковий ремонт здійснили тільки наприкінці липня, бо діяли за планом. А зима, мовляв, була складна, і дорожнє полотно зношене на 70%.
(До речі, на сайті однієї з українських асфальтоукладних фірм зазначаться таке: «У середньому ямковий ремонт асфальту щорічно може становити до 2-3% від загальної площі асфальтованого дорожнього покриття. Якщо вибоїни, ями, тріщини та інші дефекти асфальту сягають 12-15% від загальної площі асфальтного покриття, треба припиняти рух і робити капітальний ремонт траси»).
Ще чиновник пообіцяв виконати до 1 вересня гравіювання дороги на Сторожинець. І додав, що цього тижня тисівський сільський голова зустрінеться з начальником Служби автомобільних доріг краю, що дозволяє сподіватися на ремонт 1,8 км дороги в Тисівцях. Пообіцяв чиновник і вирішити питання з проваллям, позначеним червоною шматою на трасі. Щоправда, дат не називав.
Тож червона ганчірка пломеніє наразі на трасі як символ буковинського ямкового бездоріжжя. А також як підтвердження народної мудрості про те, що «кепські дороги вимагають лепських пройдисвітів».
Дороги в гривнях:
1 тонна бітуму – 8200 грн.
1 тонна дьогтю – 4-5 тис. грн., але він токсичний і не рекомендується до використання. 1 км асфальтування дороги 8 м завширшки без бордюрів коштує не менше 1 млн. грн.,
500 м найгіршого відрізку дороги «Чернівці – Глибока» вартує 2 млн. 870 тис. грн. (Проект у грудні уже пройшов експертизу і виграв конкурс, але не виконується через відсутність коштів)
Маріанна АНТОНЮК, «Версії»