«У Бетховена – кожна нота свята»

У п’ятницю, 27 вересня, – відкриття ювілейного 70-го сезону Чернівецької обласної філармонії.

Урочисте відкриття 70-го концертного сезону в Чернівецькій обласній філармонії  відбудеться 27 вересня о 18.30 за участі Чернівецького академічного симфонічного оркестру (художній керівник та диригент – Заслужений діяч мистецтв України Йосип Созанський), Академічного камерного  хору «Чернівці» (художній керівник – Надія Селезньова) та хору Академічного заслуженого Буковинського ансамблю пісні і танцю (художній керівник – Народний артист України Ярослав Солтис). Партії солістів прозвучать у виконанні Олени Урсуляк (сопрано), Світлани Дейбук (мецо-сопрано), лауреата міжнародних конкурсів Віталія Соболєва (тенор) і Народного артиста України Ярослава Солтиса (баритон).

DSC_3084

Дев’ята симфонія Людвіга ван Бетховена – унікальний симфонічний твір з грандіозним хоровим фіналом на слова оди «На радість» Ф. Шіллера. Симфонія вражає не лише своїми масштабами, але й особливим, «вселенським» звучанням. Не випадково музика її останньої частини лягла  в основу гімну Європейського Союзу.

Про підготовку до концерту та музичне життя філармонії поцікавилися у Йосипа Созанського:

– Уже традиційно концертний сезон розпочинається спільним оркестрово-хоровим проектом. Чому нинішнього року обрали саме Дев’яту симфонію?

– Це – вершина симфонічної музики Бетховена, твір глибинний, філософський, написаний композитором  наприкінці життя. В цій симфонії є багато такого, чого немає в інших…

Наприклад, монументальний хоровий фінал?

– Так. Це – геніальний винахід Бетховена. Загалом, у його творах немає жодного «зайвого» звуку… Хтось сказав, що у Бетховена – кожна нота свята… Його музику рекомендують грати якнайбільше, адже це – величезна школа для оркестру.

9-та симфонія – твір складний і масштабний. Чи  вдається досягнути збалансованого звучання оркестру, хору та солістів?

– Це важко, але головне, що в нас є бажання виконувати такі складні твори. Проводимо окремо репетиції хору, оркестру і лише потім все поєднуємо. Я відчуваю, що зараз ця симфонія буде звучати набагато краще, ніж перший раз (2011 р.). Всі виконавці значно впевненіші в собі.

– Цього літа ви побували з оркестром в Італії.  Як сприймала чернівецький оркестр закордонна  публіка?

– Цього року відзначається 200 років від дня народження Дж. Верді, тому на концертах ми грали його найвідоміші твори –з  опер «Аїда» й «Травіата». Публіка дуже добре нас сприймала. Безперечно, найяскравіше враження – виступ в місті Барі. Там ми грали в оперному театрі Петруцеллі – одному з найбільших в Італії. В кінці грудня, на Новорічні свята, планується ще одна поїздка. До нас також приїдуть італійські диригенти. Дж. Піччініно диригуватиме твором, який у Чернівцях ніколи не виконувався – це «Симфонічні танці» Л. Бернстайна з мюзиклу «Вестсайдська історія».

– Оркестр, як правило,виконує твори класиків, романтиків; значно рідше можна почути «сучасну музику» ХХ-ХХІ ст. Чи плануєте розширювати репертуар?

– Ми плануємо поступово знайомити чернівецьку публіку із сучасною музикою. Приміром, в лютому наступного року виконуватимемо Концерт для скрипки з оркестром №1 А. Шнітке. Такі твори я включав би до кожного концерту. Головне – давати слухачам стільки, скільки вони можуть сприйняти, грубо кажучи, «перетравити»… А загалом є ще багато музики, яку треба зіграти, перш ніж перейти до сучасної.  У найближчих планах – симфонічні твори Р. Штрауса та Г. Малера.

До цьогорічного репертуару ми включили твори, які вже виконували. Окрім Дев’ятої симфонії Бетховена, «Реквієм» Дж. Верді, «Carmina Burana» К. Орфа. З нового – «Кавказ» С. Людкевича до 200-ї річниці від дня народження Т. Шевченка.

Валентина МАРУНЯК, Любов ФЕДОРЧУК, студентки теоретичного відділу училища мистецтв ім. С. Воробкевича

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *