Укрпошта вбиває українські газети: кому це вигідно

До завершення місцевої передплати залишилося менше 20 днів, а працівники окремих поштових відділень Буковини не знають,чи існуватимуть їхні підрозділи після Нового року. 

Тарифи зростають, а якість обслуговування падає

Уже вдруге Національна спілка журналістів України видала спеціальну газету на захист друкованих ЗМІ під гаслом «Укрпошта вбиває українські газети». Спілка й газетярі протестують проти різкого підвищення тарифів на доставку преси, яке відбувається постійно. Так, за останні 10 років тарифи Укрпошти на доставку газет зросли у 9 разів!

Однак  тарифне питання  – не єдина проблема у стосунках Укрпошти і газетярів.

До переважної кількості населених пунктів преса доставляється 1 раз на тиждень.

Те, що нині відбувається з Укрпоштою, нагорі називають оптимізацією. Та ця так звана оптимізація аж ніяк не вкладається у рамки здорового глузду.

На думку НСЖУ (Національна спілка журналістів України) подібні дії Укрпошти призводять до того, що передплата як інститут може зникнути взагалі. Яка ж преса займе звільнену нішу – питання риторичне. Принаймні уже зараз газети  різних політичних партій роздаються безкоштовно. До того ж, не тільки газетярам відомо, як ганебно програє Україна інформаційну війну Росії. Тож НСЖУ постійно звертається до уряду щодо цих – безпекових! – питань, але її там не чують…

Яким боком повернулася «оптимізація» до буковинців

Досі, себто до оптимізації Укрпошти, тільки в Чернівцях було від  20 до 25 газетних кіосків. Нині їх залишилося 5(!). Але ж ніхто не поїде на залізничний вокзал, щоби купити газету. До слова, той кіоск не має ні світла, ні обігріву.

Та скорочуються не тільки кіоски, а й поштові відділення. Як наслідок,  підприємства зв’язку «Укрпошта» не виконують своїх зобов’язань перед редакціями і передплатниками. Люди, які заплатили пошті за доставку газет, їх не отримують. Це, до слова, можна розцінити як диверсію. Більшість поштарів, які доставляють газети, працюють на 0,5-0,6-0,75 ставки, хоча кількість людей і територія, які вони обслуговують, не зменшилася. Через це, приміром, у багатьох відділеннях не вистачає листонош, бо вони звільняються, і страждає доставка газет, а відтак і передплата. Люди просто перестають передплачувати газети, бо їх їм не приносять, хоча вони заплатили пошті за цю послугу. Більше того, нині поштові послуги становлять 40% від передплатної вартості газет!

Керівництво Укрпошти стверджує, що воно планує скорочення 30% адмінперсоналу. Та поки що Національне агентство з питань запобігання корупції оприлюднило такі цифри:  32 працівники центрального апарату Укрпошти отримують зарплату розміром понад мільйон гривень, хоча у більшості поштарів немає навіть мінімальної зарплати.  

Відтак НСЖУ та інші профільні медіа-об’єднання, зокрема, Українська асоціація медіа бізнесу і Асоціація «Незалежні регіональні видавці України» та редакції українських газет і журналів звернулися з відкритим листом до Президента України з вимогою звільнити керівника ПАТ «Укрпошта» Ігоря Смілянського.

Головна претензія до керівництва Укрпошти – істотне скорочення ринку передплати: за останні 3 роки на 3 млн примірників, тобто на 27%. А обсяги передплати на 2019 рік можуть скоротитися ще на 30–40% або на 2,6 млн примірників. Масове закриття поштових відділень і скорочення листонош під офіційним приводом «переведення роботи відділень на пересувний формат» призводять до соціальної напруги й критичного скорочення обсягів передплати преси. Та й усі ці деструктивні «реформи» відбуваються на тлі постійного підвищення тарифів і непрозорої формули їхнього розрахунку.

«Зважаючи на те, що всі спроби знайти спільну мову з паном Смілянським не мали успіху, і задля збереження інституту передплати як такого, що має прямий вплив на інформаційну безпеку України, та дбаючи про захист конституційних прав громадян України на вільний доступ до інформації, вимагаємо звільнення пана Смілянського з посади генерального директора ПАТ «Укрпошта», – говориться в листі до Порошенка.

…Отже, кому вигідне знищення українського газетного ринку? Здогадайтеся з трьох разів…

Людмила ЧЕРЕДАРИК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *