На кого працює Укрзалізниця? На себе, рідну – та аж ніяк не на економіку держави

 

 

– Закриттям залізничних станцій для комерційних перевезень АТ «Укрзалізниця» пустила під укіс Сторожинецький лісгосп і загалом економіку Чернівецької області, – з  повідомлення пресслужби державного підприємства «Сторожинецьке лісове господарство»

Заплановане Укрзалізницею закриття залізничної станції Межиріччя у с. Чудей Сторожинецького району призведе до різкого погіршення виробничої діяльності з реальною загрозою ліквідації одного з найбільших підприємств Буковини – державного підприємства «Сторожинецький лісгосп», яке є бюджетоутворювальним для району та області.

«Зазначена станція є для нас головним і загалом єдиним виробничим майданчиком для постачання готової продукції деревопереробки нашим споживачам, у тому числі й за кордон. Це забезпечує країні стабільні валютні надходження, а лісгоспу, який перебуває на самофінансуванні, – кошти, необхідні для проведення усіх лісогосподарських заходів, сплати податків і соціальних відрахувань», – йдеться у листі директора ДП «Сторожинецьке ЛГ» Ігоря БЕЛЕНЧУКА народному депутату України Максиму ЗАРЕМСЬКОМУ.

Під приводом оптимізації діяльності залізничної інфраструктури АТ «Укрзалізниця» висуває державному підприємству умови, за якими підприємство фактично повинне утримувати залізничну станцію Межиріччя власним коштом і забезпечувати монополісту тільки прибутки. Нині Сторожинецький лісгосп переводить на рахунок Укрзалізниці передоплатою 6300 грн за кожний наданий йому вагон (!), потребуючи щомісяця 75 вагонів. Тепер транспортний монополіст вимагає від державного підприємства збільшити плату за користування одним вагоном більш ніж удвічі – до 15 000 грн. «Це призведе до непомірного подорожчання товару, що в умовах ринкової економіки і високої конкуренції потягне втрату споживачів, анулювання зовнішніх контрактів, суттєве згортання обсягів виробництва і необхідність скорочення 60 працівників (12% загальної чисельності колективу), а також різке зменшення надходжень до бюджетів усіх рівнів. Сплата податків, пов’язаних тільки з заробітною платою, скоротиться на 2,3 млн. грн. Просимо розглянути це звернення для офіційного запиту до керівництва Укрзалізниці про недопущення визнання малодіяльною станцію Межиріччя», – йдеться далі у листі ДП «Сторожинецьке ЛГ» до народного депутата від президентської політичної сили М. Заремського.

Дії Укрзалізниці, зрозуміло, негативно позначаться й на інших суб’єктах підприємницької діяльності Сторожинецького району, який із закриттям станції Межиріччя залишиться взагалі без залізничного сполучення за відсутності автодорожньої і повітряної транспортної інфраструктури для комерційного перевезення вантажів.

«Такими діями, які несуть ознаки відвертої диверсії і суперечать інтересам держави, Укрзалізниця кладе на коліна усі наші підприємства, ставить під загрозу спроможність і загалом подальшу діяльність ОТГ Сторожинецького району, – зазначають голови Чудейської, Сторожинецької, Красноїльської ОТГ у своїх офіційних зверненнях, направлених цими днями до Офісу президента, Верховної Ради, Кабміну, Міністерства розвитку громад і територій. – Призупинення роботи станції Межиріччя призведе, окрім усього, до того, що напередодні опалювального сезону школи, лікарні, дитячі садочки, інші соціальні установи залишаться без твердого палива, оскільки за відсутності автомобільних доріг дрова і вугілля можна доставити в район тільки залізницею через станцію Межиріччя».

Варто наголосити, що йдеться про територіальні громади, переважна більшість населення яких складають етнічні румуни. До негативних економічних наслідків, які виникли через непродумані рішення Укрзалізниці, можемо отримати загострення міжнаціональних питань на фоні погіршення соціальної ситуації у прикордонному регіоні.

ДП «Сторожинецький лісгосп» сподівається на позитивне вирішення спричиненого Укрзалізницею виробничого конфлікту і на те, що станція Межиріччя у с. Чудей надалі працюватиме у штатному режимі на користь економіці й життєдіяльності Сторожинецького району».

Пресслужба ДП «Сторожинецьке ЛГ»

 

Якщо виконати елементарні математичні дії, виходить, що Укрзалізниця отримує тільки від Сторожинецького лісгоспу майже півмільйона гривень щомісяця. А скільки таких станцій?! Однак апетити монополіста зросли настільки, що він хоче мати щомісяця від підприємства понад мільйон грн! А може, в нього інші цілі? Ось що кажуть з цього приводу спеціалісти.

  

– Йдеться про крах економіки області, – стверджує  начальник управління інфраструктури Чернівецької ОДА Володимир ТРЕПКО:

– Загалом у Чернівецькій області АТ «Укрзалізниця» цього року закриває ще 12 залізничних станцій, які вважає малодіяльними і неприбутковими. Про це керівництво УЗ офіційно повідомило Чернівецьку облдержадміністрацію, – каже він. – Припинення вантажних операцій на зазначених станціях, в тому числі на станції Межиріччя, – це, по суті, крах економіки нашої області, що неприпустиме, тим більше при проведенні реформи місцевого самоврядування. Буде паралізована діяльність багатьох підприємств, у тому числі бюджетоутворювальних і стратегічно важливих. Про це ми неодноразово інформували центральні органи влади. Та нас не почули. Позиція обласної виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, схоже, не цікавить Укрзалізницю. На станціях Вашківці, Вижниця, Кострижівка, Веренчанка, Заставна, Кіцмань і Карапчів уже розпочата процедура закриття для виконання комерційних операцій, пов’язаних з перевезенням вантажів.

– Інфраструктура – це кровоносна система економіки. Та на розвиток економіки у нас ніхто не працює, – з болем каже екс-губернатор Чернівецької області Олександр ФИЩУК, відомий  прихильник розвитку залізниці:

– Саме від залізниці залежить розвиток нашого регіону, та й інших також. Адже, крім усього, – це найдешевший та найекологічніший транспорт. Великі багатотоннажні фури, як відомо, розбивають дороги вщент, а у нас із ними й без того проблеми. Та, на  жаль, новий уряд економікою не надто опікується, тож і те, чим займається Укрзалізниця, його не особливо хвилює. Загалом складається враження, що не зроблене  урядом  Порошенка доробляє команда Зеленського. Адже саме за Порошенка УЗ хотіла розпочати ліквідацію нібито неприбуткових станцій. Тоді, ще на початку минулого літа,  ми зібрали в Чернівцях круглий стіл, на який запросили представників Укрзалізниці, голів райдержадміністрацій та ОТГ, бізнесменів і навіть профільних гостей з Румунії, бо хотіли домовитися з ними про контрейлерне перевезення. Воно дуже вигідне: на залізничну  платформу завантажується 20-30 фур за одну годину. І через добу вони вже в Одесі…Одне слово, тоді нам удалося відстрочити дії УЗ. Нині вона нищить усе, та, як відомо, руйнувати легше, ніж будувати. Вже розібрані колії до Чудею та Красноїльська, від Сокирян до Новодністровська, хоча саме ця остання колія могла бути рятівною для швидкісного зв’язку з Києвом.

Чому таке відбувається? Можливо, через те, що Мінінфраструктури об’єднує автомобільний та залізничний транспорт і між ними немає конкуренції? Втім, думаю, є ще одна причина таких недолугих дій з боку чиновників Укрзалізниці. Все свідчить на те, що залізницю свідомо банкрутують, потім за копійки продадуть у приватні руки і лише тоді почнеться її справжній розвиток…  Але до того часу економіка України, а точніше її залишки будуть знищені.        

 

– Буковина не має бути сировинним придатком. І глибинною переробкою деревини має займатися бізнес, – економічний експерт «Версій» Франц ФЕДОРОВИЧ.

 У Федоровича колосальний досвід державницької і бізнесової діяльності. Депутат Чернівецької облради двох скликань, екс-голова Сторожинецької райдержадміністрації, екс-заступник голови Чернівецької облдержадміністрації. Водночас був позаштатним радником голови Держкомпідприємництва, а згодом – уповноваженим з питань захисту підприємництва в Чернівцях і Чернівецькій області. А ще – багаторічний керівник обласної громадської організації «Асоціація виробників Буковини» і підприємець, який спеціалізується на виготовленні та експорті продукції з деревини. Отже, ця тема – а точніше проблема – йому є близькою і зрозумілою. Та його бачення дещо інше:

– Ми, підприємці, на відміну від державних структур, якими є лісгоспи, відправляємо свою продукцію автотранспортом або вагонами від залізничної станції Чернівці, – ділиться  експерт. Зрозуміло, закриття маленьких залізничних станцій, звідки перевозилися вантажі, загалом шкодить нинішній економічній ситуації у краї. Підкреслю – нинішній, у якій не проглядаються перспективи на майбутнє. Бо ми ж не маємо бути державою – сировинним придатком. Потрібні глибока переробка деревини та експорт готової продукції за кордон. І цим мають займатися підприємці. А мета лісгоспів зовсім інша: лісорозведення та лісовідновлення, нарощування біорізноманіття, охорона та захист лісів. Тому навіть переробка деревини – це другорядне завдання для них. Та я розумію, держава самоусунулася і не дає коштів на реалізацію їхніх головних завдань, поставивши лісгоспи на госпрозрахунок. Заробите на лісовідновлення – саджайте ліси, а ні – то зась. Це хибна й антидержавницька позиція.

Та все ж, попри це, маю глибоке переконання, яке підтримують усі місцеві підприємці. Переробка деревини має бути глибинною – аж до виробництва меблів. І нею має займатися бізнес. А ми поки що є, на жаль, сировинним придатком. Тоді як Чернівецька область має значну кількість розкішної сировини для розвитку економіки області – це деревина. Та її переробки у нас практично немає, а глибинної – і поготів. Чому? Бо не перероблене дерево, себто сировину,  вивозять за кордон і продають. І скажу більше: ціна деревини у нас в області вища, ніж у Румунії та Молдові. Туди ми продаємо її дешевше, ніж своїм виробникам. А так не має бути! Бо така позиція не сприяє розвитку економіки Буковини. Хіба що Південна Буковина з центром у Сучаві, має з цього зиск, бо саме там, майже на кордоні з нашою областю, працює  у три зміни потужний деревопереробний завод, продукція якого йде на Європу. І від цього мені, панове, дуже сумно… 

скликань, Буковини»

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *