Мешканці с. Кам’яна на Сторожинеччині вимагають приведення тарифів на приміський проїзд до законної норми

Перевізницько-пасажирський «звіринець»:

хижий вишкір пантери й терплячість верблюдів?

Мешканці с. Кам’яна на Сторожинеччині вимагають приведення тарифів на приміський проїзд до законної норми

Хто пам’ятає радянські й пострадянські часи, коли до найближчих приміських сіл можна було добратися хіба що потягом, та й то до однієї станції на кілька населених пунктів, той може вважати нинішні маршрутки панацеєю. Але хто змушений за свій доїзд переплачувати, потерпати від неякісно переобладнаного і брудного транспорту, його переповненості – той вимагає кращого. І належного, згідно з законом.

Мешканці приміського с. Кам’яна, що на Сторожинеччині, уже роками скаржаться на перевізника свого маршруту – ПП «Багіра». Частина автобусів переобладнана на пасажирські з вантажних. Квитків за проїзд водії не видають, поводяться брутально. Пільговиків возять за повну плату. Ціноутворенням займаються на власний розсуд.

mickrobusi_text

Як має бути

Як же здійснюються приміські пасажирські перевезення, відповідно до закону?

Розглядається оптимальний маршрут, де є потенційні пасажири, охочі дістатися «з точки А в точку Б». Складається паспорт маршруту. Замовник проводить конкурс на цей маршрут: перевізники, охочі працювати на ньому, пропонують свої умови (кількість транспортних одиниць, інтервал перевезень, ціну тощо). Переможець конкурсу  приступає до роботи. Якщо він не виконує своїх зобов’язань – його карають відстороненням від роботи (зазвичай переводять на тимчасове обслуговування маршруту – до проведення нового конкурсу, або й замінюють іншим тимчасовим перевізником). Замовником перевезень у Чернівецькій області є обласна державна адміністрація.

Паспорт маршруту – це документ, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо (ст. 1 ЗУ «Про автотранспорт»)

 Як є: точка зору перевізника

Директор ПП «Багіра» Павліна ХРАПЧИНСЬКА вважає, що цілковито дотримується закону: «Я працюю на цьому маршруті вже 7 років, і жодних скарг на мене не надходило. Якщо вони були зареєстровані – нехай їх покажуть. Згідно з постановою КМУ №240, перевізник має право сам регулювати ціну за проїзд. У паспорті маршруту записано, що довжина маршруту – 10,2 км, отже я дію в рамках закону. Якщо хтось хоче «закоротити» маршрут тільки до центру, то як селяни добиратимуться до кінця села ще понад 1,5 км?

На уточнення, за що ж п. Павліну позбавили постійного маршруту і перевели на тимчасовий, каже – «ні за що»: «Жодного акту про порушення на маршруті «Чернівці – Кам’яна» не зафіксовано, тож я маю всі підстави позиватися до суду». Щодо видачі квитків на маршруті, п. Павліна зазначає: «Хтось видає, хтось не видає – це цілком на відповідальності водія. Я вимагаю, щоби видавали, і всі податки сплачую. Жодних проблем досі з цим маршрутом не було, проблеми починають бачити тільки перед виборами».

ПП «Багіра» має намір брати участь у новому конкурсі перевізників на цей маршрут.

 

Як є: точка зору споживачів

Сім років тому в конкурсі  на перевезення від Чернівців до приміського села Кам’яна на Сторожинеччині перемогло ПП «Багіра». За ці роки було чимало скарг від пасажирів, та всі вони «зависали» у різноманітних інстанціях, аж поки в лютому цього року пасажири не звернулися до депутата обласної ради Світлани Фочук.

Головна проблема – оплата проїзду. Сьогодні пасажири, які користуються маршрутом «Чернівці – Кам’яна», сплачують за проїзд 7 грн., до того ж, незалежно від того, їдуть вони до центру села чи до його кінця. Тим часом, тарифами передбачено, що проїзд до 10 км вартує менше 4 грн. Сільський голова Кам’яної В.ГІДОРА пояснює, що 7 років тому йшлося начебто про менший кілометраж, але тоді виїзд з Чернівців відбувався з вул. Сторожинецької, а не з вул. Космодем’янської, як зараз, і закінчувався біля церкви, а не на виїзді з села, і тоді це було навіть менше 9 км. Утім, жодних документів про це в нього немає, то було «усна домовленість». У паспорті ж маршруту зазначена цифра 10,2 км. Тобто є документальні підстави для вищої плати за проїзд – адже перевізник їде начебто більше 10 км. У паспорті маршруту не вказано, де саме зупинка в Кам’яній, тож водії ПП «Багіра» влаштували кінцеву зупинку на виїзді з села, посеред поля і там, де це заборонено дорожньою розміткою: дорогу перетинає суцільна осьова лінія. Селяни звернулися по допомогу до депутата облради.

Чого вимагають

 Світлана ФОЧУК, депутат облради (фракція «За Батьківщину»): «Головне, чого вимагають мешканці Кам’яної – і це зафіксовано протоколом зборів села – це приведення до норм тарифів за перевезення. Саме плутанина в документах дозволяє перевізнику завищувати ціну на проїзд. Сільський голова начебто погоджував маршрут довжиною в 9,9  км, хоча точно не пам’ятає, в паспорті маршруту вказано 10,2 км, а комісія, яка обстежувала дорогу на шляху курсування автобусного маршруту загального користування №248 «Чернівці – Кам’яна», взагалі побачила 10,4 км. Комісія складалася більше як з десятка осіб – представників ДАІ, облавтодору, Служби автомобільних доріг, сільських активістів, чиновників ОДА та РДА і власне перевізника – Павліни Храпчинської. Двоє з комісії поставили свої підписи ще до початку обстеження, мені чиновник ОДА не дав можливості детально ознайомитися з актом обстеження, тож питання до об’єктивності комісії залишилися. При цьому я, проїжджаючи той самий відрізок шляху власним транспортом, наміряла 9,6 км. Так, я розумію, що розбіжності можливі і залежать від багатьох причин. Але ж не на 800 метрів!

sveta

Те саме і з платою за проїзд. Якщо різниця в копійках – може, вона й припустима. Але йдеться не про копійки. Проїзд до 10 км має коштувати, згідно з тарифною сіткою, 3,75 грн., а платять мої односельчани 7 грн.! Навіть ті, що доїжджають тільки до центру села, а це однозначно менше 10 км навіть за висновком вищезгаданої комісії. 2-3 гривні переплати на одну особу щодня тільки в один кінець – це 350-450 грн. на одну родину з 4-х осіб, яка кожного робочого дня дістається до міста на роботу чи на навчання. У сьогоднішній скрутний час це чимала сума для сім’ї.

Дивно, що на кінцевій зупинці перевізниця організувала цілий мітинг з селян, яких ввела в оману заявами про те, що «депутат облради хоче, аби маршрут пролягав лише до центру села». Це цілковита вигадка й нісенітниця, просто люди не згідні переплачувати за проїзд.

Упевнена, що знайти відповідальнішого перевізника, який дослухатиметься до замовника, не сстановить проблеми. Тож зовсім незрозуміло, чому замовник (обласна державна адміністрація в особі управління інфраструктури) досі дивиться крізь пальці на всі порушення ПП «Багіра».

Що обіцяє влада

Короткий екскурс в історію питання підтверджує, що від «перестановки влад» «Багіра» не міняється. До слова, «Версії» теж писали про неякісне обслуговування пасажирів водіями ПП «Багіра», на яких скаржилися мешканці Сторожинеччини. А ще на початку листопада 2014-го тодішній начальник управління інфраструктури ОДА в інтерв’ю одному з місцевих сайтів зазначав, що наприкінці вересня 2014-го з ПП «Багіра» було розірвано всі договори з обслуговування напрямків на Кам’яну, Дубову і Спаську. Це означало лише, що перевізник перестав отримувати від ОДА відшкодування на пільгові перевезення, але й далі виконує замовлення на підставі тимчасового розкладу руху – до наступного конкурсу.

Цитата із times.cv.ua: «Коли відбудеться конкурс? Хто може в ньому брати участь?

– Десь за 1-1,5 місяці. Тому що конкурс не проводять на три маршрути, а загалом по всій області. У конкурсі мають право приймати всі пасажирські перевізники, які відповідають законодавству».

ода

Новий в.о. начальника інфраструктури ОДА Денис АНТОНЯК теж обіцяє незабаром, уже у вересні (до якого також залишилося 1,5 місяці) новий конкурс: «Не розумію, чому це питання не виникало раніше (??? – авт.), а порушене незадовго до конкурсу, і не бачу сенсу терміново заміняти перевізника на тимчасового за місяць-півтора до конкурсу. Втім, вимоги до перевізника на цьому маршруті надішлю до Сторожинецької РДА – можливо, і знайдеться за короткий час той, хто відповідатиме цим вимогам і погодиться на них. У вересні буде проведений конкурс на цей маршрут. Водночас чекатиму на адресу ОДА листа від РДА з пропозиціями затвердити додаткові зупинки на маршруті, ці зміни треба буде внести до паспорту маршруту. Бачу також, що потрібне повторне комісійне обстеження довжини маршруту. Наголошую, що облаштування зупинок – це вже прерогатива місцевого самоврядування, тобто сільради».

На запитання, чи немає загрози, що перевізник відмовиться везти пасажирів до кінця села, а назве кінцевою зупинку в центрі Кам’яної, чиновник запевнив, що перевізник везтиме стільки, скільки зазначено в паспорті маршруту. Нагадуємо, що там стоїть 10,2 км.

Чого слід очікувати

За найгірших прогнозів, пасажирам маршруту «Чернівці–Кам’яна» доведеться дослухатися поради славнозвісного «турецькопідданого» Остапа Бендера, який у романі «Золоте теля» зауважив: «Транспорт зовсім від рук відбився, залишається одне – прийняти іслам и пересуватися на верблюдах».

130526_1369593570_ступени верблюд

Коли ж без жартів, то боротьба за якісного перевізника справді може обернутися для пасажирів… хвостом верблюда. По-перше, відсутність чіткого визначення місця зупинки в паспорті маршруту може дати підстави перевізнику вирішити, що кінцева зупинка – в центрі села. Тоді мешканцям околиці доведеться прямувати додому пішки (хоча п. Денис Антоняк запевняє, що перевізник їздитиме так, як записано в паспорті!). По-друге, облаштування зупинки в кінці села ляже на плечі сільської ради (хоча п. Світлана Фочук переконана, що це – завдання замовника, тобто облради).

Зрештою, за результатами конкурсу побачимо, кому насправді служить обласна влада – громаді чи приватним перевізникам.

Та до вересня побудемо оптимістами: кам’янчани можуть дочекатися нового конкурсу перевізників на свій («золотий», як стверджують водії) маршрут. Новий перевізник (якщо ПП «Багіра» після всіх інцидентів уже не переможе в конкурсі) братиме плату відповідно до кілометражу. Видаватиме квитки. Триматиме салон транспорту в чистоті. Не хамитиме клієнтам. І не ставитиметься до пасажирів, як до терплячих верблюдів.

Маріанна АНТОНЮК, «Версії»

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *