Натуральним у нас залишився хіба що хліб

У переддень 15 березня – Всесвітнього Дня захисту прав споживачів буковинці написали листа Арсенію Яценюку: просять повернути контрольним органам право проводити перевірки, адже ні виробництво, ні реалізацію продуктів харчування та непродовольчих товарів ніхто не контролює.

 

Безконтрольність призвела до жахливого безладу у сфері надання послуг.

Цього листа кореспонденту «Версій» показали в Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області, куди звертаються, як до останньої інстанції, споживачі, коли купують неякісні продукти чи намагаються «вибити» з виробника належний за законом гарантійний ремонт.

За кордоном судяться навіть за пачку масла

– Історій, коли порушуються права споживачів, – сотні. Днями, наприклад, допомагали писати  заяву чернівчанину, який купив холодильник, який протягом гарантійного терміну вже двічі ламався, – каже Надія КУТИНІНА, в.о. начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області. – Очевидно, що товар неякісний, і працювати належно не буде. Чоловік переживає: за місяць закінчується гарантійний термін, що він тоді робитиме? Я подивилася документи: так, є відмітки про ремонт, але не вказані дати його проведення. Наші люди не знають своїх прав: гарантійний термін продовжується на час проведення ремонту. Так само мало хто знає, що товар вагою понад 5 кг транспортувати до гарантійної ремонтної майстерні і з неї повинен суб’єкт господарювання, а не споживач. Він же повинен за потреби видати споживачу з обмінного фонду для тимчасового користування на час ремонту аналогічний товар.

Порада: коли здаєте в ремонт товар, слід звертатися до суб’єкта господарювання (продавця) з письмовою заявою у двох екземплярах, у якій зазначаєте всі ці пункти.  Підприємці нині грамотні, вони знають, що письмове звернення – це вже засіб впливу. Є такі, що не хочуть приймати заяву, – тоді надсилайте рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Від моменту подачі заяви йде відлік часу: на проведення гарантійного ремонту – 14 днів, на повернення грошей – 7 днів.

Інший приклад: чернівчанка протягом декількох років намагалася змусити виробника  здійснити гарантійний ремонт  металопластикових конструкцій, які вона в нього придбала. Він відмовився, хоча роботи там було на 5 хвилин. Розмовляли з ним і наші працівники – нуль.

Тоді вона звернулася до суду. А за кожний день затримки проведення гарантійного ремонту понад установлений термін ( 14 днів) виплачується неустойка в розмірі 1% від вартості товару. Від 2010 року їй, як ми порахували, повинні виплатити  понад 200 тис. грн. І я зараз не знаю, хто за ким буде бігати…

Споживачі повинні бути активними! Наші люди не надто налаштовані бігти одразу до суду, що є звичною практикою на Заході. Там навіть за неякісну пачку масла судитимуться, вимагаючи сплати моральних збитків – і це правильно! Проте останнім часом і буковинці змінюються: ми допомагаємо їм складати позовні заяви, пояснюємо права, люди виграють процеси і бачать, що суд – це не так страшно. Зазначу, споживачі звільнені від сплати державного мита за позовами, пов’язаними з порушенням їхніх прав.

У тістечках – олія, якою хіба що машини змащувати

– Ні виробництво, ні реалізацію продуктів харчування та непродовольчих товарів ніхто не контролює. Ми провели лабораторні дослідження: у маслі «Вершковому», виготовленому за ДСТУ (тобто за технічними умовами, які розробляє сам виробник – ред.), де не повинно бути рослинних жирів, їх виявили. Це грубе порушення технологій виробництва, – продовжує п. Кутиніна. – Присутня в цих продуктах пальмова олія не виводиться з організму й призводить до онкологічних, серцево-судинних й інших  хвороб. Україна посідає одне з перших місць з імпорту цієї олії, яку слід використовувати хіба що для змащення деталей машин і в косметології.

Пальмова олія дешева, і сьогодні багато тістечок, кондитерських виробів, молочних продуктів насичені нею. А окремі заклади громадського харчування навіть страви готують на ній.

Якщо проаналізувати скарги споживачів, найбільше претензій у них до м’ясо-молочних продуктів, рибних товарів і кондитерських виробів. Є претензії і до якості та ваги хліба, проте це один із тих продуктів, який залишився біль-менш натуральним, – каже Надія Кутиніна.

– Як же так трапилося, що перевірити виробника чи продавця нині – зась?

– Декілька років тому змінилася законодавча база, ставши на захист підприємця, а не споживача. До прикладу, ми повинні за 10 днів попередити суб’єкта господарювання про проведення перевірки. Ця норма не повинна стосуватись інспекції захисту прав споживачів, – наголошує фахівець. – Адже споживач не попереджає продавця за 10 днів про своє відвідування магазину. Та ми змушені це робити і, як результат, – продавці  знімають з реалізації увесь неякісний, фальсифікований, контрабандний та контрафактний товар. Перевірка закінчилась – увесь цей непотріб знову з’являється на прилавках. А щоби зняти з реалізації товар, який не відповідає вимогам законодавства, ми повинні подати позовну заяву до суду. Доки триватимуть засідання, товар далі продаватимуть, попри те, що він неякісний або прострочений.

Якщо споживач напише скаргу, ми повинні отримати дозвіл на проведення позапланової перевірки з Києва. Пригадую, була скарга на неякісну халву. Та поки ми отримали дозвіл з Києва, всю халву вже продали.

Нині триває тимчасовий мораторій на проведення перевірок. Таке законодавство. У таких випадках важко пояснити споживачу, що ми його захищаємо. Маємо великі сподівання на зміни у законодавстві щодо роботи контрольних органів за європейським зразком. Там вся інформація про товар перебуває у відкритому доступі – в які магазини поступала та чи інша партія, на кожному товарі – повна інформація про склад продукту. Якщо ж у реалізації виявлений неякісний товар, знімається з продажу вся партія – в різних підприємствах торгівлі, а відповідальність за це несе виробник.

Юлія БОДНАРЮК, «ВЕРСІЇ»

 

 На замітку споживачу

*При порушенні ваших прав звертайтеся до суду.

*Споживачі звільнені від сплати державного мита за позовами, пов’язаними з порушенням їхніх прав.

*Товар вагою понад 5 кг транспортувати до гарантійної ремонтної майстерні і з неї повинен суб’єкт господарювання, а не споживач.

*Гарантійний термін продовжується на строк ремонту.

*За кожний день затримки гарантійного ремонту понад установлений термін (14 днів) виробникові нараховується неустойка в розмірі 1% від вартості товару.

*Не купуйте дітям тістечка: виробники дуже часто використовують смертельно шкідливу пальмову олію.

 

Інспекція з питань  захисту прав споживачів у Чернівецькій області: Чернівці вул. Ватутіна,6. Консультації та допомога –  безкоштовні.

Щоденно працює громадська приймальна: 52-72-02, 52-52-68

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *