Хто володіє інформацією, той володіє світом. Але за умови, що інформація буде достовірною і, бажано, повною та своєчасною, – наголошує заступник голови Чернівецької облдержадміністрації Єлизавета ПУШКО-ЦИБУЛЯК.
Філармонія буде візитівкою Чернівців
– Наша область утримує лідируючі позиції в соціально-економічному розвитку протягом року. За рахунок чого? Це доволі складні економічні чинники, так би мовити, цілий комплекс заходів, наслідок скоординованої дії всіх гілок влади, бізнесу. Бо, незважаючи на кризові явища, малий і середній бізнес працює. Підприємці шукають і знаходять нові контракти, ринки збуту, з’являються нові види діяльності.
Мета кожного громадянина – добре і в достатку жити. Тож люди й перебувають у постійному пошуку, як заробити. І на цьому фоні співпраця з владою – йдеться про Програму підтримки малого і середнього підприємництва – це конкретна допомога конкретному підприємцю, який виготовляє, скажімо, меблі, кераміку, цеглу тощо.
Або ж візьмемо сільське господарство Буковини. Його показники сьогодні кращі за середньоукраїнські.
В пресі є повідомлення про відкриття школи, дитячого садка, фельдшерсько-акушерського пункту… А за цими короткими інформаціями – діяльність будівельної галузі, яка протягом року, що минає, працювала дуже потужно. Особливо на об’єктах, де ліквідуються наслідки стихії: тих же мостах, у закладах соціальної сфери тощо. До речі, цього року завершується добудова 55 мостів зруйнованих стихією, включаючи ще й роботи з берегоукріплення.
А філармонія? Вона ж стане візитівкою Чернівців, реставрується за найсучаснішими канонами.
Від Св. Миколая – 4 дитсадки
У подарунок до дня Святого Миколая маленькі буковинці отримають садочки у Слободі-Комарівцях Сторожинецького та Боянах Новоселицького районів. Крім того, вже майже 2 тижні, як відчинили свої двері для дітлахів відновлений дитсадок у Купці Глибоцького та Лунці Герцаївського районів: у приміщенні дитсадка встановлено електричну систему опалення, систему очищення стоків, поряд облаштовано трансформаторну підстанцію, пожежну водойму, пробурено свердловину для води, збудовано господарські приміщення, облаштовано дитячий гральний майданчик. Триває реконструкція садочка в Чорногузах Вижницького району.
На етапі введення Герцаївська та Сокирянська лікарні, завершується реконструкція обласної дитячої лікарні, добудовується баклаболаторія у Заставні, геріатричний пансіонат у Ленківцях Кельменецького райну. Триває будівництво шкіл у с. Зруб-Давидени та Камяна Сторожинецького району, Лужани Кіцманського, Куликівка Герцаївського районів, очисних споруд у м.Сокиряни та смт. Глибока, реконструкція системи водопостачання у смт. Кельменці.
Одне слово, якщо триматися в роботі поступовості, то можна досягти успіхів і на фоні кризи та стихій.
Але, на жаль, пересічні громадяни нині практично не знають, чим займається влада. Якщо ви скажете в селі, що ОДА причетна до будівництва ФАП, люди будуть надзвичайно здивовані. Вони назвуть сільського голову та хіба що якогось депутата.
Тим часом адміністративна робота органів виконавчої влади дуже клопітка, забирає багато часу. Адже в ній задіяні всі: населення, підприємства, влада – охорона здоров’я, культура, соціальний захист. Скажімо, дуже багато робиться в нас у сфері соцзахисту. Для прикладу: щойно три родини, в яких є двоє чи більше інвалідів, отримали автомобілі. Вартість кожної «Славути» майже 37 тис. грн. І надійшли вони за рахунок коштів державного бюджету.
Торік за кошти держбюджету авта отримали 46 буковинців, які потребують підвищеної турботи. Ще 20 автівок надійшло в область як гуманітарна допомога. Цього року власниками засобів пересування стали шість буковинців з обмеженими фізичними можливостями. Усе це відбувається за планом, у поточному режимі, тож ніхто про це й не говорить. Як і про виплати соціальних допомог малозабезпеченим.
Про повноваження і відповідальність
– Єлизавето Михайлівно, як ви гадаєте, чому наші люди не люблять владу?
– Бо питання влади для громадян не надто визначене. Немає, приміром, тиску газу і господиня не може зварити їсти. Або ж дороги в місті погані чи лікар недбало поставився до хворого. Висновок скрізь один: погана влада. Але ж ніхто не думає, що тиск газу не залежить від голови ОДА!
Річ у тім, що рівень відповідальності, покладеної сьогодні на виконавчу владу, не співпадає з її повноваженнями. Немає чіткого розмежування повноважень гілок влади – виконавчої та самоврядної. Частина повноважень лише делегована законом або рішеннями сесій відповідних рад, а відповідальність залишається практично на виконавчій владі.
Бо, скажімо, існує певний перелік вимог до державних службовців, а до працівника самоврядування таких немає. Сільским головою може бути обраний будь-хто. А тепер скажіть: як без освіти й досвіду приймати управлінські рішення? Адже голова сільради не тільки забезпечує роботу ФАПу або амбулаторії, школи, садочка, а ще й мусить перейматися наповненням місцевих бюджетів. Саме він розглядає й вирішує земельні питання. Уявляєте, яке колосальне коло обов’язків?! Отже, і рівень відповідальності перед громадою!
– Але ж нині голів громад навчають на курсах у центрі підвищення кваліфікації держслужбовців і працівників самоврядування…
– Знову ж таки, робить це виконавча влада, і слава Богу! Але, якщо ми не змінимо систему, то не матимемо державного управління й нормального сприйняття влади населенням і надалі.
– А що для цього треба зробити?
– Змінити законодавство, яким розмежувати й визначити повноваження виконавчої та самоврядної влад. Повинні існувати чіткі критерії відбору тих, хто може балотуватися на сільського голову, мають бути виписані правила, як і чим він має забезпечувати функціонування громади.
Коло його завдань має бути розписане, як у звичайнісінькій управлінській схемі: мета діяльності, якого результату повинен досягнути і, нарешті, контроль: чи виконав завдання. Якщо ні, відповідай – перш за все, перед громадою. Сьогодні ж такого Зв’язку немає, бо ніхто не може спитати з сільського голови. Ніхто!
Більше того, щоби потрапити на держслужбу, треба пройти суворий конкурсний відбір. А для місцевого самоврядування такого немає. Річ у тім, що коли людина відчуває відповідальність і є підзвітною, то вона інакше ставиться до своїх обов’язків.
Щоби кухарка не керувала державою
– Виходить, що ми знову повернулися до ситуації, коли кухарка керує державою?
– Я б не казала так беззастережно, бо ми робимо все для того, щоби такого не сталося. Але доки професійність не вийде на перше місце, порядку не матимемо. Ми повинні усвідомити, що кожен повинен займатися тим, чого навчався і в чому він – професіонал. Якщо цього не буде, то всі наші діяння приречені на невдачу.
– За рейтингом ми в країні другі. А чому зарплати буковинців «позаду України всієї»?
– Ми не зовсім останні, але Буковина – це не столиця, не Донецьк і навіть не Крим. У нас немає таких потужних виробництв, та, підкреслю, що навіть у кризових умовах ми спонукали роботодавців до виплат заборгованостей із зарплат. Воюємо також із зарплатнею у «конвертах».
– За попередніми підсумками 2009 року, чим би Ви похвалилися?
– Найперше – ліквідацією наслідків стихії. Цього року завершується добудова 55 мостів зруйнованих стихією, серед яких такі потужні – понад 70 погонних метрів – як у селах Берегомет та Лопушна Вижницького району, Плай, Шепіт та Мареничі Путильського району. Виконали чимало робіт з берегоукріплення.
Тож на сьогодні можемо сказати, що фактично відбудували всі 177 мостів, які належать до комунальної власності. Це окрім тих мостів, що належать службі автомобільних доріг. Це дуже багато. Тим паче, що й об’єктами берегоукріплення ніхто досі не опікувався. Тепер сільські ради візьмуть їх усі на облік.
На жаль, ради споконвіку не вели обліку ні мостів, ні комунальних доріг, ні гідроспоруд, які були на території сіл. Але ситуацію змінюємо. Щоправда, сьогодні управління власністю на селі стає проблемою там, де сільський голова і члени правління не мають відповідної освіти.
По-друге, ми непогано виглядаємо у фінансовій сфері. Місцеві бюджети за 11 місяців виконані на 102%, а обласний – на 104%. За підсумками року з бюджетами ми теж упораємось. Приріст надходжень є вищим за середній в Україні. До речі, за приростом надходжень з плати за землю вже кілька років посідаємо перше місце серед інших областей України.
Ще один позитивний показник – податок з доходу фізичних осіб. І хоча в нас порівняно невеликі зарплати, та за приростом надходжень ПДФО посідаємо 2-3 місце в державі. Тобто, маємо приріст порівняно з минулими роками. Це два найбільш позитивних чинники бюджетної сфери. А це означає, що плани 2010 року також зможемо реалізувати.
Людмила ЛЕБЕДИНСЬКА,«Версії»