Через Олега Татарова. Наразі на консультації з фірмою підсанкційних власників наші енергетики передали 1,7 млн грн
Цими днями «Наші гроші» опублікували приголомшливо цікаве розслідування, на яке, за словами Ніколова, вони вийшли через «Прозорро». Відеосюжет про цю історію журналіст-розслідувач Юрій Ніколов завершив зверненням до Володимира Зеленського з пропозицією позбутися нарешті в керівництві такої токсичної особи як Олег Татаров, який є діючим заступником голови офісу Президента та куратором ДБР.

«АТ «Чернівціобленерго» 5 грудня замовило ТОВ «ВС Енерджі Інтернейшнл Україна» консультаційні послуги на 1,68 млн грн. Про це повідомляється у системі «Прозорро». (До слова, їхня частка в статутному капіталі АТ «Чернівціобленерго» становить 96,78%. – Версії.)
Власники «ВС енерджі інтернейшнл Україна» – німці та латвійці, пов’язані з російськими власниками групи «VS Energy» Міхаілом Воєводіним, віцеспікером Держдуми РФ Олександром Бабаковим, власником футбольного клубу ЦСКА Євгенієм Гінером – знаходяться під санкціями України та низки інших держав. Однак сама фірма, яка отримала підряд від обленерго, не внесена у санкційні списки РНБОУ. Відтак формально вона належить підсанкційним громадянам, але сама не є санкціонованою.
До того ж контракт з нею уклали по процедурі без використання електронної системи. Бо перед цим обленерго оголошувало відкриті торги і відміняло їх через відсутність заявок. Для участі у відміненому тендері потрібен був аналогічний договір за кодом ДК 021:2015 79410000-1 «Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління» з енергорозподільчою компанією (оператором системи розподілу) вартістю не менше 50% від очікуваної суми.
На відкритих торгах замовник виставляв умову, щоб учасник не був під санкціями та надав гарантії про відсутність «будь-яких інших обставин та заходів нормативного, адміністративного чи іншого характеру, що перешкоджають укладенню та/або виконанню договору про закупівлю». «ВС енерджі інтернейшнл Україна» на ті відкриті торги не подавало свою пропозицію. А на закупівлі без використання електронної системи взагалі ніяких вимог у «Прозорро» не оприлюднюється.
Акціонером «Чернівціобленерго» є київське ТОВ «ВС Груп Менеджмент», яким у свою чергу володіють компанії «Вашингтон Холдінгз Б.В.» і «ВС Енерджі Інтернешнл Н.В.» із Нідерландів. Кінцевими бенефіціарами значаться Марина Ярославська та Олег Сізерман із Німеччини і Дамбінс Віліс, Вігантс Валтс та Альтбергс Артурс із Латвії. Згідно Державного реєстру санкцій, нідерландські компанії та перераховані особи нині під санкціями РНБОУ.
Київська «ВС Енерджі Інтернейшнл Україна» належить «ВС Енерджі Інтернешнл Н.В.».
Раніше ДБР розпочало кримінальне провадження, за яким росіян звинувачують у створенні злочинної організації, посяганні на територіальну цілісність України і привласненні майна. Судячи зі свіжої статті «NV Бізнес», наразі націоналізована лише частка Гінера в PINBank.
У червні 2023 року Мін’юст подав позов до Вищого антикорсуду про застосування санкції у виді стягнення активів російської групи «VS Energy». Серед них – акції восьми обленерго, зокрема «Чернівціобленерго», а також «Рівне-», «Житомир-» та «Кіровоград-» обленерго й інша власність (готелі тощо).
Відповідачами є власники групи «VS Energy» росіяни Міхаіл Воєводін, віцеспікер Держдуми РФ Олександр Бабаков, власник футбольного клубу ЦСКА Євгеній Гінер, а також особи, які виконують роль номінальних власників їхнього майна в Україні. За даними «Української енергетики», у липні 2023 року ВАКС арештував активи групи «VS Energy» і почав розгляд питання їхньої націоналізації.
За даними «Наших грошей», рішення суду ВАКС про націоналізацію обленерго з групи «VS Energy» за позовом Мінюсту досі не прийнято. Їхні акції не передано до АТ «Українські розподільні мережі» – державної компанії Міненерго, що управляє державними обленерго.
Бізнесмен Мстислав Скоробогатов був долучений до цього суду третьою стороною (раніше «лужниківці» відібрали у нього частки в компаніях, яким належали ТЦ “Метроград”, ТЦ “Метрополіс” та готель “Русь”). В інтерв’ю «Цензору» він скептично ставився до цієї ініціативи через протидію всередині України:
«Річ у тому, що Мін’юст поставлений в умови, коли українська влада лівою рукою забирає російське майно, а правою – в особі Державного бюро розслідувань – усіляко блокує ці рішення, не надаючи Мін’юсту повної інформації про тривалу системну злочинну діяльність на території України структури ОЗУ «лужніковські» фінансово-промислової групи VS Energy», – сказав Скоробогатов.
Також Скоробогатов пояснив зв’язок між російськими власниками бізнесу з заступником голови Офісу президента Олегом Татаровим, який курує ДБР:
«Начальником служби безпеки “лужніковських” в Україні є Віталій Іванович Яценко. Колишній працівник слідчих органів МВС, який в 2013-2014 роках за командою тодішнього заступника начальника Головного слідчого управління Міністерства внутрішніх справ Олега Татарова безпосередньо брав участь у репресіях учасників “Революції гідності”. У Татарова, який зараз займає високу посаду заступника голови Офісу Президента, з Віталієм Яценко прямий зв’язок і давні дружні стосунки, я би сказав, що родинні стосунки. І, фактично, саме Яценко за рахунок своїх зв’язків сьогодні тактично, не стратегічно, “кришує” росіян і, найголовніше, їхніх українських посіпак в Києві, блокуючи повноцінне повернення активів “лужніковських” нашій державі. А ДБР, як ми знаємо, повністю під контролем Татарова. Ось тому з нашими українськими “гнидами” нічого не відбувається».
(Від Версій: Хочеться навести ще один пасаж із інтерв’ю Скоробогатова:
Цензор: – Тобто Ви стверджуєте, що “лужніковські” є частиною російської владної вертикалі?
– Авжеж. Я стверджую, що структура ОЗУ “лужніковських – VS Energy”, яка і досі зберігає величезний вплив в Україні, не є групою “вільних художників”, а однозначно підконтрольна фсб (федеральній службі розвідки). Інакше вона не існувала б в принципі. І біда в тому, що наша українська влада десятиліттями не звертала на це увагу, давала можливість росіянам захоплювати українські підприємства, корумпувати українських чиновників та правоохоронців; можливість фінансувати напряму Олександру Бабакову, повіреному путіна у питаннях всіляких “руських блоків”, зокрема, й в Україні, за рахунок прибутків отриманих від діяльності підпорядкованих йому власних бізнес структур всілякі сепаратиські прокремлівські рухи та партії в Україні.
Яскравий приклад: в 2007 році одразу після захоплення ТРК Метроград, ТРК Метрополіс, готелю “Русь” всі ці об’єкти були закладені у Внєшекономбанк для отримання кредиту, за який росіяни викупили частку Віктора Пінчука в Дніпроспецсталі (ДСС). Здається, Folkdale, який фігурує в позові Мін’юсту, і брав кредит. Ви розумієте? Який нормальний комерційний банк візьме в іпотеку майно, яке є об’єктом запеклих розборок в судах? Ніякий і ні за яких умов. А державний російський банк видав кредит і ДСС перейшов під контроль росіян. Які ще питання? Джерело: https://censor.net/ua/r3437174)
За даними з «Прозорро», після накладення санкцій у 2023 році на власників «ВС Енерджі Інтернешнл Н.В.», але не включення до санкційних списків самої фірми – вона у 2024-2025 роках отримала підряди на так і не націоналізованих обленерго росіян на 10,46 млн грн. Усі ці підряди пов’язані з консалтингом, менеджментом та управлінням роботою вказаних обленерго.
Наприклад, серед замовлених «Чернівціобленерго» послуг – участь в розробці пропозицій до регуляторних актів, комплексний аналіз усіх видів діяльності підприємства, консультації щодо здійснення закупівель (зокрема під час перевірок і контрольних заходів, розгляду скарг і судових справ), організація Zoom-зустрічей з уповноваженими особами з питань здійснення публічних закупівель тощо.
Анна Сорока, Юрій Ніколов, «Наші гроші»
Що саме Чернівціобленерго замовило ВС енерджі
• Формування технічної політики ОСР, що полягає у визначенні оптимальної сукупності взаємопов’язаних технічних вимог, які доповнюють діючі нормативно-технічні документи, встановлення критеріїв та меж застосування найбільш прогресивних та ефективних техніко- економічних рішень і технологій, спрямованих на підвищення ефективності процесів трансформації та розподілу електроенергії, експлуатації та розвитку електричних мереж напругою 0,4-110(150)кВ, та передбачає постійну актуалізацію даних вимог;
• Бенчмаркінг ефективних технічних та технологічних рішень і розробка поетапних методичних рекомендацій щодо їх впроваджень до практичного застосування ОСР;
• Формування довгострокової моделі розвитку системи розподілу ОСР для досягнення цільових показників якості послуг;
• Аналіз фактичних показників надійності системи розподілу та підготовка методичних рекомендацій щодо досягнення цільових показників індексів, що характеризують надійність (SAIDI, SAIFI, CAIDI, MAIFI) та їх подальшу оптимізацію;
• Контроль умов дотримання у виробничих процесах встановлених критеріїв застосування технологій, обладнання і матеріалів, та організація впровадження новітніх технологій в електричних мережах ОСР;
• Організація впровадження новітніх методів експлуатації з використанням сучасних засобів діагностики, технічних і інформаційно-вимірювальних систем, зменшення операційних та експлуатаційних витрат на обслуговування об’єктів електричних мереж;
• Вдосконалення методів технологічного управління мережами за рахунок організації поетапного впровадження систем диспетчерського управління ADMS (SCADA, OMS, DMS);
• Формування та впровадження етапів підвищення енергоефективносоті роботи розподільчих електромереж ОСР шляхом їх реконфігурації та створення ділянок мережі з інтелектуальним керуванням (Smart Grid);
• Визначення етапів та термінів впровадження Smart metering для побутових клієнтів;
• Підвищення ефективності експлуатаційного обслуговування об’єктів системи розподілу за рахунок оптимізації схем електричних з’єднань, експлуатаційних витрат, витрат електроенергії на власні потреби, підвищення точності вимірювань обсягів електроенергії;
• Організація впровадження сучасних систем контролю, автоматичної діагностики і моніторингу технологічного стану основного обладнання ПС, систем релейного захисту та протиаварійної автоматики, систем зв’язку, інженерних систем, комерційного та технічного обліку електричної енергії;
• Розробка та корегування програм випробовування для різних видів трансформаторного, комутаційного та вторинного обладнання електричних мереж 0,4-110(150)кВ;
• Розробка критеріїв відповідності та технічних вимог до обладнання, яке застосовується у технологічних процесах нового будівництва, реконструкції та технічного переоснащення елементів системи розподілу;
• Підготовка та надання відповідних рекомендацій, висновків і пропозицій за результатами експертної оцінки щодо впровадження нових зразків техніки, технологій, та пілотних проектів;
• Аналіз ефективності впровадження заходів Інвестиційних програм відповідних періодів та надання рекомендацій щодо формування Планів Розвитку систем розподілу, Інвестиційної та Ремонтної програм ОСР;
• Інформаційно-консультаційні послуги в галузі електроенергетики з питань управління діяльністю з розподілу електричної енергії;
• Комплексний аналіз усіх видів діяльності підприємства;
• Удосконалення процесу планування витрат та управління ними при здійсненні діяльності з розподілу електричної енергії;
• Розробка рекомендацій та нормативно-інструктивної документації з питань оплати праці;
• Організація роботи з економічного планування на підприємстві, направленого на організацію раціональної господарської діяльності, виявлення і використання резервів з метою досягнення найбільшої економічної ефективності;
• Ведення статистичного обліку техніко-економічних показників роботи підприємства та підготовка періодичної звітності в установлені Замовником строки;
• Удосконалення бізнес-процесів підприємства;
• Інформування про зміни в регуляторних актах та надання аналітичних матеріалів до них;
• Консультації з питань бюджетування діяльності підприємства;
• Надання інформаційних послуг щодо автоматизації процесів енергорозподільчої діяльності;
• Аналіз роботи Замовника в частині зниження фактичних та понаднормативних втрат електричної енергії;
• Підготовка аналітичного звіту енергорозподільчої діяльності;
• Консультації з питань, пов’язаних зі здійсненням закупівель, зокрема під час перевірок і контрольних заходів, розгляду скарг і судових справ;
• Організація Zoom-зустрічей з уповноваженими особами з питань здійснення публічних закупівель;
• Надання роз’яснень щодо взаємодії з органами управління та регулювання в електроенергетиці;
• Участь в розробці пропозицій до регуляторних актів;
• Інші послуги.