Чернівці Лева ФЕЛЬДМАНА

Дитинство і школа на вулиці Кобилянської; заборонений акордеон і компромісний баян; «ножиці» між викладачем і виконавцем; єврейська музика – усім; національність – чернівчанин.

Спілкуватися з керівником Еврейського оркестру і викладачем культпросвітучилища Левом Фельдманом водночас і легко, і важко. Легко тому, що він, за викладацькою звичкою, відповідає, роз’яснюючи. Важко, бо знання цієї людини, життєвий і музикантський досвід не дають «розслабитися». Одне зрозуміло: Лев Борисович живе музикою, в ритмі її мелодій, емоційний на сцені та розважливий у викладанні.

 

«До війни тато був актором, на війні став офіцером»

«Я виріс у сім’ї військовослужбовця: батько пройшов усю війну, перемогу зустрів у Берліні. Після війни його направили служити до Чернівців, де я й народився у січні 1948-го. Мама була бухгалтером.

DSC_0270

Сім’я була дружна. У мене був брат, він загинув 1957-го він нещасного випадку. Ми залишилися втрьох з батьками. Від народження і дотепер живу у батьківській квартирі на вулиці Кобилянської. Тож моя історія тісно пов’язана з історією цієї вулиці. Ми жили не надто заможно, зате не сумним життям. Батьки завжди посміхалися. І це сформувало мою подальшу поведінку, як інтелектуальну, так і культурну. Коли живеш із насолодою, це дає позитив. Коли ж вічно скаржишся, що все погано – це не формує позитивної людини.

До війни батько був актором Єврейського театру в Бердичеві. А мама, хоча й вийшла з сім’ї звичайних ремісників, дуже гарно співала. Коли до нас приходили гості, друзі та знайомі моїх батьків, різних національностей, тато завжди виступав у різних ролях. Читав монологи, перевдягався. А мама співала. В мене з дитинства увійшли ці мелодії, але я підсвідомо якось розумів, що не можна заспівати їх у школі чи на піонерському зборі…

Вчився я у школі №2, це одна з центральних шкіл міста, вона дуже нам багато дала. З нашої школи вийшло багато відомих у різних галузях людей. Достатньо згадати, що я сидів за однією партою з майбутнім поетом і дисидентом – Ігорем Померанцевим. У нашому класі вчився Борис Савельєв – відоме у світі ім’я в галузі художньої фотографії. Я нібито й не націлювався на мистецтво, воно прийшло до мене саме. Багато танцював, був солістом танцювального гуртка в Будинку піонерів. Гуртком керувала колишня балерина Голдовська, імені, на жаль, не пам’ятаю. Це жінка ще з «тих», дорадянських Чернівців. Там я збагатився ритмікою та пластикою».

DSC_0271

 

«У чернівецьких сім’ях дітей вчили музики»

«Коли післявоєнне життя трохи налагодилося, як і в інших родинах Чернівців, постала проблема: треба чогось навчати. Усі друзі батьків купували дітям фортепіано, акордеони, труби, саксофони… Чомусь саме ці інструменти, хоча акордеони й саксофони офіційно не заохочувалися. Батько купив мені акордеон і привів до музичної школи Будинку офіцерів. У ті роки навчання там було якісне, викладали ті ж педагоги, що й у музичних школах Чернівців. Я учився у класі Олександра Володимировича Кучмеєва. Тут я й розпочався як музикант. Хоча батьки й не мали на меті зробити мене професійним музикантом. Але вчитися музики мені подобалося й програму музшколи я пройшов за три роки. Постало питання подальшого навчання. Батьки запитали в мене: «Хочеш учитися далі?». Я відповів: «Хочу!». Після 9 класу тато повів мене до тодішнього директора музичного училища Леоніда Румянцева, той послухав мене і сказав батькові: «Дитина у вас здібна, але в нас не можна вчитися на акордеоні. Раджу вам поступати до кульпросвітучилища, там є клас баяна і коли ваша дитина почне вчитися там, то в подальшому зможе перейти до нас». Так ми й зробили. Я перейшов на баян. Мені пощастило: у культпросвіті моїм учителем був Григорій Дем’янович Лисенко. Це був надзвичайний викладач! Він працював і в музучилищі також».

 

Кульпросвітучилище – на все життя

«Так, мені в житті сильно поталанило: вчителі в мене були хороші.  За рік я опанував програму баяна музичної школи, та не схотів далі вчитися на баяні, тим більше, що Григорій Дем’янович з Чернівців поїхав, тож на цьому моя кар’єра баяніста закінчилася. Я не пішов до музичного училища, а поїхав до Харківського інституту культури й закінчив його, придбавши професію диригента.

До Чернівців, за направленням, повернувся уже з сім’єю: одружився зі студенткою нашого ж інституту Любою (Любов’ю Василівною Кузьменко). Вона з Дніпропетровська. Батько її був одним з керівників конструкторського бюро на «Південмаші», працював разом з Кучмою…

Ми з Любою разом і по сьогодні, цього року відзначили 45 років сімейного життя. Тож студентські шлюби не завжди швидко розвалюються. Я вважаю, що мені й тут  поталанило.

Працював я у кульпросвітучилищі, створював оркестр училища, яким керував довгі роки. Я й зараз працюю та виступаю з цим оркестром, але вже не як головний керівник. Прийшла талановита молодь. У моєму класі на стендах наочно показана історія диригентського мистецтва взагалі і оркестру за 45 років.

Таким, яким я став, мене зробили мої студенти. Я навчався в них так само, як вони у мене. Студенти – це й є твій продукт, «та деталь, яку ти виготовив з болванки». Тут не йдеться про людський вміст студентів, я кажу про схему володіння педагогічним процесом. На якомусь рівні став розуміти, що це і є моя улюблена справа. Працюючи не в самому центрі педагогічної думки, я завжди нею жив. І з дітей, яких я випустив, дуже багато хто нині закінчили консерваторії чи інші музичні виші».

 

Людське і професійне в музиці зливається

«За музичною освітою я музикант-народник. Але музику люблю різну. Ходжу на концерти різних музичних напрямів. Слухаю і симфонічний оркестр, і джаз, і орган. Без цього не можу ані жити, ані працювати. Не зможу також і викладати, якщо не буду в курсі останніх подій музичної культури, музичного життя Чернівців.

Як поєдную в собі викладача та виконавця? Це різні професії. Колись Сергій Рахманінов алегорично визначив поняття «музикант-віртуоз» як ножиці між «граю як можу» та «граю як хочу». Граю, як можу – це я вище не можу. А граю, як хочу – меж не має. І от що менша відстань між двома лезами цих ножиць, то ближче музикант до рівня «віртуоз».

Для мене такі ж ножиці існують між поняттями музиканта-виконавця і викладача. Що менше відстань між виконавцем і викладачем в одному музиканті, тим вищий він як педагог-професіонал. Навіть глибоких професійних знань – ще замало. Слід мати до викладання природну спрямованість. От я відчув, що це моє.

Я люблю дітей – першочергово. Я можу пробачити їм усе. Я можу навіть у негативному знайти позитивне, аби далі працювати з конкретним учнем. Я хочу знайти це. Я тягнуся до дітей, до студентів. Не всі знають та розуміють це, але в цьому дійсно секрет учителя: бути завжди… правильним. Ми звикли до розуміння, що вчитель не може помилятися. Бути таким дуже важко. Не стверджую, що досяг у цьому найвищого рівня. Але я прагну цього.

Приходити сюди людиною «домашньою» не можна. Бути «не домашнім» удома – також не можна. Треба завжди бути зразком поведінки, зразком професійності та знань. Людина, до якої звертаються із запитаннями, повинна завжди знаходити відповідь. Чи завжди я маю правильну відповідь? Не можу стверджувати таке. Але я завжди кажу: «Почекайте, я знайду правильну відповідь, приходьте завтра». Я не соромлюся чогось не знати. Я не енциклопедія – і треба вміти зізнаватися в цьому. Одного лише не можна – брехати.

Музикант-виконавець – явище перш за все емоційне. Людина, що вправно перебирає пальцями клавіші або струни – це ще не зовсім те, що хочуть бачити й чути люди. Музика – це душа. Якщо ти, як музикант, випромінюєш у своєму виконанні душу, ти приваблюєш до себе людей. Таких мало. Я прагну бути таким».

 

У Чернівцях не виникає запитання, чому створений Еврейський оркестр

Створення єврейського оркестру особисто для мене було майже випадковим. Саме тоді, 15 років тому, в Україні, за підтримки міжнародної організації «Джойнт», створювалися Хеседи – єврейські товариства. Мене запросив директор чернівецької «Хесед-Шушана» Леонід Фукс – він і досі очолює цю організацію – і запропонував роботу. Якось він слухав мене на одному з концертів у театрі, де я виступав з оркестром училища. Серед іншого ми виконували твір Леоніда Затуловського – «Танець» із сюїти «Мандрівні зорі» за мотивами Шолом-Алейхема. Існує хибна думка, що Затуловський – єврейський композитор. Ні, але у своїй творчості він використовує, серед іншого, і єврейську мелодику.

DSC_0268

Мені подобалася ця музика, ми її зіграли  – це було 1999 року – і Фукс запропонував мені створити єврейський оркестр. На громадських засадах. А це ж були часи, коли ми, музиканти і викладачі, не отримували грошей практично ніде. Тобто були взагалі без будь-яких засобів існування. Тож я й запитав у директора:«А ви працюєте тут без грошей?» І спричинив обурення Фукса, який сказав: «Коли ви такий єврей, що не розуміє, що треба служити безкорисливо єврейській ідеї, то ви мені не підходите». Я посунув стільця й відповів: «Мабуть, ви мені теж не підходите, бо ви – той єврей, який сам не працює безкорисливо, зате розмовляє з іншими на цю тему…».

Я пішов, але, вочевидь, зачепив якісь струни в цього керівника. Не боюсь розповідати про це, хоча він і займає вже роками високі позиції. Згодом він усе-таки запросив мене ще раз. І я вдячний йому за це, бо саме він зробив тоді те, чого не було в тодішніх Чернівцях – та й в Україні загалом.

Ми мали Сіді Таль і щось у філармонії при ній. Вона була потрібна тій державі на підтвердження ідей інтернаціоналізму. Маленька Сіді Таль стала щитом для такої могутньої держави… Можна назвати ще Нехаму Ліфшицайте, яка співала на ідиш у Ленінграді, Еврейський театр у Москві…

Але оркестру єврейської музики в Радянському Союзі не було. Культивувалося переважно театральне мистецтво. Тож на загал Фукс зробив позитивну справу. Це головне. При тому, що відбувалося потім, це була одна з позитивних його дій.

Я практично нічого не знав про виконання інструментальної музики, бо працював із оркестром народних інструментів. Так і сказав Фуксу, що ніколи цим не займався. Той відповів: «У тебе вийде». Мені надали фонотеку, я почав вивчати твори і потроху ми набували досвіду. Взяв музикантів, навіть далеких від єврейства, хоча мені намагалися виставити вимогу, що музиканти мають бути євреями. Але я віджартувався тоді: «Як будемо перевіряти, чи це єврей? Може, краще думати, чи музикант він?»

 

60 гривень на вісьмох – і гастролі за кордоном

«Я набрав 8 музикантів. Першу зарплату мені видали у 60 гривень. Я поділив ці гроші на всіх. А далі, мовляв, подивимося…

Звісно, це були професіонали. Один з них – мій син, була ще така Сіма Талісман, завідувачка смичкового відділу в 2-й музшколі, чудова скрипалька… Сильно допоміг мені Микола Гакман, керівник румунського оркестру, заслужений артист України. Так я почав працювати із зовсім незнайомими музикантами, навчався сам і навчав їх.

DSC_0269

Ми працювали в Хеседі 4 роки. Перший фестиваль за кордоном, куди нас запросили, були «Буковинськє спотканє» (Буковинські зустрічі) у Польщі. Нас почули, нами стали цікавитися, запрошувати, навіть якось у Швейцарії виступали… Але згодом мені довелося все-таки піти з Хеседу, бо умови роботи там стали просто неможливими. Оркестру треба було розвиватися, рухатися далі – а директор Фукс не давав нам ходу. Ми вирішили розійтися. Хоча на той час уже три роки поспіль отримували Гран-Прі Всеукраїнського фестивалю «Шолом, Україно». Зал палацу «Україна» був повен, аплодисменти стелю зривали. І після цього я пішов. Але з оркестрантів не залишився ніхто, всі пішли за мною. Пішли, практично в нікуди.

DSC_0266

Почалися наші поневіряння, адже не мали жодної матеріальної бази. Та ми не зникли, ми займаємося, розвиваємося. Велике спасибі за продюсерство варто сказати Сергієві Осачуку, який нещодавно став Почесним консулом Австрії. А ще – Іллі Хочу, який нас теж підтримує. Ми виступаємо під назвою «Оркестр єврейської музики під керуванням Лева Фельдмана». Це стоїть і на альбомі з трьох дисків, який ми записали за підтримки Товариства Георга Дроздовського у Клагенфурті (австрійський побратим Чернівців)  і за продюсерства того ж Сергія Осачука, під загальною назвою «Радість з Чернівців» («Фрейлехс аус Черновітц») Кілька років поспіль ми є незмінними учасниками фестивалю «Meridian Czernowitz». Сподіваюсь, і нинішнього року «Meridian Czernowitz» відбудеться і ми порадуємо чернівчан і гостей фестивалю новою програмою».

DSC_0384

«Я визначився один раз»

«Чи хотілося мені колись усе кинути і поїхати назовсім? Як кажуть в Одесі, щоби так, то ні. Чому «ні»? Тому що в моїх батьків не було такої спокуси. Мій батько не був запеклим прихильником радянського способу життя, але був відданим своїй землі.  Коли в 60-ті роки виїжджали майже всі його друзі, він казав їм: «Чого я маю виїжджати?». Так і я кажу. Тут у землі спочивають мій батько і моя мати. Я не релігійна людина. Але я виріс і став тим, ким я є, тут. І їхати тепер за якимись статками – а більшість їде не через політику, а щоби покращити свій побут, – для мене неможливо. Так у мене зайшло батьківське. А мама моя робила, як тато.

На користь «так». Коли зростали мої діти, мене дуже турбувало те, що відбувалося в нашій країні. Відверто кажучи, в мене не вийшло влаштувати своїм дітям безтурботне життя. Єдине, що міг я їм надати – можливість вибору. Один син тут, у Чернівцях, молодший живе в Німеччині, в чому я допоміг йому. В мене такого бажання не було. Дружина моя, тим паче, не збиралася їхати. Я визначився один раз».

 

«Живучи в рідній країні, не можна зраджувати її»

«Я вже казав про своє дитинство, про традиції нашої сім’ї. У мене була інтернаціональна родина і таке ж ставлення до інших народів. І це дійсна правда, бо ж нині випливає на світ те, що не завжди було правдою, коли ми говорили про «велику дружбу народів».

Міг би, як кажуть, і збрехати – але хочу говорити правду. У мене було інтернаціональне виховання. Я ніколи не чув поганого, брутального стосовно іншої національності. Працюючи в багатьох колективах, спілкуючись із людьми в багатьох країнах, я можу спілкуватися не лише своєю рідною мовою. Рідна мова – це мова батьків: у сім’ї ми говорили російською. А от тепер, якби у мене запитали, яка мова для мене рідна, я б уже не сказав так упевнено. Мені однаково близькі і українська, і російська. Ще у школі я ревно ставився до своїх оцінок з української. І не пам’ятаю, щоби в класі хтось казав, що українське – погане. Я ставлюсь трепетно до цього народу, серед якого я народився, виріс і живу, я вважаю себе повноправним громадянином України – і це моє внутрішнє відчуття і переконання.

 

«У Чернівцях мені не просто добре, мені дуже добре»

«Скажу вам дуже просто: у Чернівцях можна говорити мовою поезії та музики. Це не лише моя особиста думка. Для мене, як і для багатьох інших, це «місто А». Цей вираз багатьом знайомий: «А, з Чернівців?». Я багато їздив різними містами, і молодим, і в зрілі роки, був практично всюди… Повертаючись, відчував що це не просто моє місто. Воно дуже затишне. В нього є якийсь самозахист. Атмосфера його в усі часи така, що людина, потрапляючи сюди, відчуває себе захищеною Я не сказав би, що це явище національне. Для мене українець, росіянин, румун, єврей тут – однієї національності, чернівчани. Я вихований на цій толерантності, що створилася тут. І більше, як відзначають історики, такого місця ніде немає. Хто це створив? Як це сталося? Не можна цього повторити. Мені і в Одесі, і у Львові добре. Коли повертаюся до Чернівців, мені дуже добре.  У Чернівцях я свій. Це моє. Коли б у мене запитали «Що для вас Чернівці?», я відповів би: запах вулиць. Я визначаю це явище не барвами, а саме запахом. Тут запах любові, запах рідної вулиці. Я виходжу на вулицю й згадую, як ішов зі школи додому, і бачу біля свого під’їзду татка, що вийшов мене зустріти. Я бачу маму, як вона вранці виходить на базар. Тихі, спокійні Чернівці, в яких ранками чути, як двірники мітлами шкребуть вулицю. Я більше ніде цього не чув, хоча був у багатьох містах. Чи можна повніше відповісти на запитання, чому я люблю свої Чернівці, не знаю…

Хоча, як і люди, місто, звісно, змінюється. І не завжди у кращий бік. Мешканців Кобилянської бентежить безладне і масове знищення цієї вулиці. Ніхто не зупиняє тих, хто приходить сюди підзаробити. Людина може прийти й виконувати щось нерозбірливе, поклавши перед собою шапку. Це не лише моя думка, адже ці звуки, що видаються за спів, почасти неможливо витримати. Та ще й у трьох-чотрьох місцях водночас грають різне!.. Вулиця стала притулком для тих, хто просить. Тут багато дорогих ресторанів і кафе, тож сюди приходять люди заможні – й вони щось-таки підкинуть прохачам. Це держава мала би потурбуватися, аби прохачів стало менше. Потрібно так вести політику, щоби народ став заможним. Щоби вулиця знову стала місцем дорогим – не за вартістю, а для душі. Адміністрації міста варто подумати, як перетворити Кобилянську на елітну вулицю, де отримати дозвіл і виступити буде честю. Скажімо, у Відні, аби виступати на вулиці, треба мати ліцензію. Те, що відбувається сьогодні, зовсім не Європа, протилежне слово…

Я можу дозволити собі критику, бо це моє місто. Я чернівчанин».

Лариса ХОМИЧ, «Версії»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *