Бах, Регер, Брамс у виконанні львів’ян Віталія Дворового та Христини Бенюк

Невпинно рухається до завершення ІІІ фестиваль органної та камерної музики «Sounds of BACH», який протягом нинішнього тижня майже щовечора збирає у залі органної та камерної музики Чернівецької обласної філармонії імені Дмитра Гнатюка численних шанувальників класичної музики. Тож 31 березня –  в річницю дня народження Й.С. Баха –  вечір класичного вокалу продовжить традиційний фестиваль.

Рецензію на четвертий концерт фесту запропонувала читачам «Версій» наша землячка, а нині студентка Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського,  музикознавець і критик-початківець Ольга ГАБОР:

Фестиваль «Sounds of BACH» приурочений дню народження великого німецького композитора та органіста Йогана Себастьяна Баха. Історія ж самого фестивалю розпочалася 2020 року за ініціативи Олени Мацелюх. Ім’я цієї української органістки, солістки Львівської національної філармонії та Львівського Будинку органної та камерної музики добре відоме чернівчанам. Отож вона і запропонувала провести фестиваль з нагоди 335-річчя від народження композитора. Організатором виступила Чернівецька обласна філармонія ім. Д. Гнатюка. За справу взялися начальниця концертного відділу Світлана Пліш   та в.о. директора Юрій Гавриляк. Переважно програму фестивалю складає органна та камерна музика Й.С. Баха, однак також виконуються твори різних композиторів – від епохи Бароко до сучасності.

На жаль, 2020 року святкування провести не вдалося –  завадили карантинні обмеження. Тож його перенесли на початок червня наступного 2021 року. На відкриття фестивалю тоді прибули львівські артисти: Олена Мацелюх (орган), Лілія Цура (скрипка), Ігор Мацелюх (флейта Пана). Глядачі були в захваті від програми, на кожному концерті був аншлаг. Це і спонукало організаторів фестивалю зробити його традиційним.

Наступного 2022 року, фестиваль знову довелося відтермінувати через початок повномасштабного вторгнення. Натомість  цьогоріч організаторам вдалося розпочати фестиваль «Sounds of BACH» вчасно.

У рамках цього фестивалю в Чернівцях уже виступили Станіслав Калінін (орган, Харків), Ольга Стрілецька (клавес ин, Львів), Меланія Макаревич (фортепіано, Львів), Олена Мацелюх (орган, Львів). У програмі також брали участь камерний оркестр Чернівецької філармонії «Capriccio» та чернівецька органістка Світлана Бардаус.

Молоді та завзяті гості фесту 

Уперше гостями фесту стали молоді музиканти зі Львова – Віталій Дворовий та Христина Бенюк із концертною програмою — Й.С. Бах, М. Регер, Й. Брамс.

Віталій Дворовий – студентам Львівської музичної академії ім. М.В. Лисенка за двома класами — фортепіано (клас професора Йожефа Ерміня) та органу (клас викладача Надії Величко). Він здобув визнання, ставши лауреатом престижних міжнародних конкурсів: VI Concursul Internațional de Pian «Frèdèric Chopin» (Румунія), 7th Riga International Competition for Young Pianists (Латвія) та здобувши спеціальний приз піаністичного форуму «Бескиди без кордонів» (Польща). Нещодавно Віталій став солістом-органістом Львівського органного залу.

Христина також є студенткою Львівської музичної академії ім. М.В. Лисенка за класом фортепіано (клас доцента М. Драгана). Вона також уже здобула артистичну нагороду імені польської піаністки Тетяни Шебанової «Za szczególne predyspozyvje chopinowskie» на XVII MFP «Bieszczady bez granic» (Польща), звання семі-фіналістки на «Enschede Іnternational Рiano Сompetition» (Нідерланди). Дівчина бере активну участь у різноманітних майстер-класах, та активно популяризує музику молодих львівських композиторів – Eugen Indjic, Maximilian Bylicki, Alexandra Zvirblyte, Elena Margolina-Hait, Борис Блох, Andrzej Jasiński, Akiko Ebi, Наталія Труль.

Концерт розпочав Віталій Дворовий виконанням прелюдії та фуга c-moll BWV 546 Й.С. Баха. Цей твір належить до лейпцизького періоду життя композитора, в ньому сконцентровані основні риси його творчості – масштабність та насиченість фактури, багатогранність музичних образів, імпровізаційність.

Пастораль F-dur BWV 590 Й.С. Баха у виконанні Христини Бенюк (орган) прозвучала контрастом до попереднього твору. Світлі тембри органу ввели у стан умиротворення й спокою.

Зберігаючи принцип контрастності, наступним твором був виконаний активний за характером концерт для двох клавірів c-moll BWV 1060 Й.С. Баха. Христина Бенюк виконала І партію на роялі, а Віталій Дворовий ІІ партію на органі.  Спочатку таке поєднання тембрів здалося цікавим. Та акустика залу «розмила» звуки фортепіано, наблизивши його звучання до органного. У фінальній частині концерту орган місцями приглушував партію фортепіано.

Алеманда і сарабанда з партити № 6 Й.С. Баха в інтерпретації Христини Бенюк (рояль) в акустиці цього залу прозвучали глухо, утворюючи небажане відлуння. На думку автора цих рядків, органний зал не зовсім відповідає «камерному» звучанню рояля.

Контрастом до попередніх творів звучала інтродукція та пасакалія d-moll М. Регера у виконанні В. Дворового (орган). Своєю творчістю Макс Регер продовжив німецьку поліфонічну традицію, цей опус демонструє стиль, естетику і глибину мислення композитора який творив на перетині XIX – XX століть. Твір насичений нестійкими гармоніями, синкопований ритмом, але весь хаос і драматизм розвіюється мажорним закінченням пасакалії.

Токата і фуга d-moll композитора завжди радо сприймається публікою. Інтерпретація В. Дворового вражала своєю технічністю при доволі швидкому темпі. Зал аплодував стоячи, лунали вигуки «Браво!». У фіналі концерту прозвучав державний Гімн України (В. Дворовий, орган), який присутні підтримали співом.

Концерт залишив приємне враження, слухачі реагували гучними та довгими оплесками. Ведуча концерту вручила львівським виконавцям дипломи за участь у ІІІ фестивалі органної та камерної музики «Sounds of BACH».

Ольга Габор, музикознавець

P.S. Cлідкуйте за афішами – фестиваль триває. Чарівна музика поліпшить ваш настрій!

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *