Регіональний фестиваль класичної музики «Буковинський листопад» розпочався потужною кульмінацією, відгомін якої ще довго лунатиме у нашому місті. До Чернівців уперше завітала «Орея» – академічна хорова капела Житомирської філармонії, що є однією з найкращих у Європі, – 7 Гран-прі та 25 перших місць на міжнародних хорових фестивалях і конкурсах!. Її художній керівник – Заслужений працівник культури України, неперевершений маестро Олександр ВАЦЕК. Саме завдяки його титанічній праці та незгасаючій творчій енергії капела вийшла на світовий рівень.
Фото Віталії Козменко
Здавалося б, сучасну людину вже нічим не здивуєш. Науково-технічні винаходи, спортивний екстрім, епатажне мистецтво – все це давно перестало по-справжньому вражати… Наше сприйняття «притупилося», виробився певний імунітет на різного роду «новинки». Та виявляється, ще існує таке, що може повернути гостроту відчуттів, шокувати і, водночас, подарувати величезну, по-дитячому щиру радість. Це – хоровий спів.
Виступ «Ореї», що відбувся 8 листопада у залі Чернівецької обласної філармонії – безперечно, не лише одна з найяскравіших подій фестивалю, а й справжнє відкриття для чернівчан. Це було незабутнє театралізоване дійство, шоу, в якому поєдналися колосальний професіоналізм, неймовірна артистичність, оригінальні режисерські знахідки.
Ірина МЕДРИШ, музикознавець, викладач-методист Чернівецького училища мистецтв ім. С. Воробкевича: –У цьому колективі вражає все – фантастичні голоси, ансамбль, відчуття стилів, найтонше нюансування, почуття гумору. «Хоровий театр», але не заради театру, а винятково доречний, органічний.
«Орея» представила слухачам надзвичайно різноманітний репертуар – твори українських та зарубіжних композиторів від Ренесансу – до ХХІ ст. Та вражали не стільки самі твори, як їхнє виконання. Перш за все – неочікувані стильові перевтілення: класичний спів змінився автентичним, ренесансна манера – джазовою…
Олена ЧМУТ,композитор, викладач-методист Чернівецького училища мистецтв ім. С. Воробкевича: – Оригінальність «Ореї» – у сучасному підході, в цій винахідливості, своєрідній інтерпретації відомих творів. Це – ансамбль солістів. І той колектив, що може перетворити будь-який твір у шедевр.
Спів хористів супроводжувався переміщенням по сцені, пантомімою, танцювальними рухами, акторською грою… Все це поєднувалося з акустичними ефектами: співаки розташовувалися у різних точках залу, завдяки чому виникало стереофонічне звучання. Маестро Вацек зруйнував не лише традиційні уявлення про хоровий спів, а й про можливості людського голосу: його баритони співали дискантами (високі голоси хлопчиків), сопрано брали до 3-ї октави на піано (це фантастично складно!), а баси сягали найглибшої безодні.
«Музика Ореї – це наше спасіння, наше співпереживання і очищення, біль, насолода, щастя в кінці кінців! А ще – це школа, де ми вчимося любити, цінувати і поважати свого Глядача, який платить нам тим же…» – Таким є творче кредо капели. Олександр Вацек порівняв чернівецьку публіку з басками: «вони спочатку придивляються, не поспішають з щедрими оплесками, але якщо їм щось сподобається – вже не відпускають». Саме так сталося і на концерті: шалені овації вдячних слухачів, що ставали все потужнішими з кожним твором, вигуки «Браво!», численні виклики «на біс»… Та неймовірна енергетика, яку випромінювали музиканти, повна самовіддача передавалися присутнім. Надзвичайно прикро, що зал був неповним. Відсутність належної реклами як завжди дає про себе знати. Проте «знайомство» відбулося і чернівчани з нетерпінням чекають наступної зустрічі. Аншлаг гарантований!
Надія СЕЛЕЗНЬОВА, художній керівник академічного камерного хору «Чернівці»: – Вперше я почула цей хор 17 років тому і відтоді вважаю його кращим в Україні. Вацек – законодавець моди, маяк, який вказує нам шлях. Саме він першим реалізував ідею «хорового театру». Його капела звучить не просто технічно бездоганно. У їх виконанні є життя… Це Мистецтво з великої літери. Браво маестро! Браво «Орея»!
Тетяна КОГУТ, музикознавець