Для вивчення ситуації з дорожнім рухом у Чернівцях Буковинська агенція регіонального розвитку здійснила опитування водіїв та велосипедистів.
Проект «Інформаційна система безпеки дорожнього руху» від грудня 2013 року здійснювався у Чернівцях за підтримки Єврокомісії у рамках Спільної програми «Румунія-Україна-Республіка Молдова 2007-2013». Він спрямований на налагодження транскордонного партнерства в оптимізації і покращенні дорожньо-транспортної інфраструктури та регулювання дорожнього руху відповідно до стандартів ЄС.
Хто сідає за кермо
Більшість респондентів – чоловіки, від 60 до 75%. Не менше половини з опитаних мають вищу освіту. Понад 60% опитаних велосипедистів мають водійські права, а водійський стаж водіїв – від 1 до понад 30 років.
Серед 111-ти опитаних водіїв авто 89,2% вважають себе дисциплінованими, хоча водночас лише 24,3% вказали, що завжди дотримуються правил дорожнього руху.
Більшість із 52 опитаних велосипедистів (84,6%) пересіла на велотранспорт задля власного здоров’я або фізичної форми, хоча є й такі, що були змушені зробити це через подорожчання бензину. Всі вони стверджують, що знають ПДР, хоча 13,5% визнають, що не дотримуються їх.
Причини аварій на дорогах
На думку водіїв, найбільше до аварій на дорогах призводять вживання алкоголю, неуважність і недосвідченість, відсутність взаємоповаги між учасниками руху, недотримання обмеження швидкості та інших правил дорожнього руху. Дуже часто самі водії зазначають, що порушенню правил дорожнього руху сприяє безкарність водіїв, погана робота ДАІ та можливість «купити» водійські права без відповідного навчання та іспитів.
Коли водій пробачає собі порушення
Серед причин, які здаються водіям достатніми для порушення ПДР, найчастіше згадується поганий стан доріг (71,2% водіїв). Сильними аргументами вважаються неадекватна регуляція дорожнього руху, недостатня кількість знаків для регулювання дорожнього руху, і навіть… термінові справи водія.
Лише 22 особи вважають, що правила дорожнього руху не можна порушувати з жодних причин. Найчастіше порушують правила паркування та перевищують швидкість руху.
Що заважає велосипедистам
Найбільше голосів отримала непристосованість доріг для велосипедів. Друге та третє місця відповідно займають незнання того, що ПДР поширюється на велосипедистів, та, як не дивно, незнання ПДР в принципі.
Чого не знають водії
Значно менша кількість водіїв зголосилася пройти міні-тестування на знання правил дорожнього руху. Найбільш імовірні причини цього – невпевненість у своїх знаннях, поспішність у відповідях, відсутність часу на опитування або взагалі небажання долучатися до нього.
14,3% респондентів не знають, що рух транспортних засобів у населених пунктах дозволяється зі швидкістю не більшою 60 км/год.
Що робити з дорожнім рухом у місті
На покращення дорожньої ситуації у місті респонденти зазначають, що перш за все треба привести до ладу інфраструктуру і тільки потім накладати штрафи на водіїв.
Більшість велосипедистів (63,5%) пропонують покращувати ситуацію на дорогах шляхом інформування. Майже удвічі менше (30,8%) вважають, що необхідно штрафувати велосипедистів за порушення ПДР. Серед інших варіантів пропонувалося отримання спеціального посвідчення велосипедиста, за що висловилося 11,5% опитуваних. Чернівецькі велосипедисти стверджують, що необхідним є створення велосипедних доріжок, які з одного боку зменшать небезпечність користування велосипедом у місті, а з іншого – зроблять велосипед більш привабливим видом транспорту.
Таким чином, опитування Буковинської агенції регіонального розвитку дозволяють зробити висновок, що для покращення ситуації в місті потрібно проводити як інфраструктурні роботи, так і інформаційні кампанії, спрямовані на зміну свідомості та збільшення обізнаності учасників дорожнього руху.
Проект триватиме до 23 серпня 2015 року. Бюджет його українських партнерів – понад 76 тис. євро, причому майже 90 відсотків його фінансує Євросоюз (у гривнях це 1,251 млн ).
Контакти: Тетяна ЛЕБУХОРСЬКА, менеджер з комунікацій,
тел. +38 (0372) 55-26-04, е-mail: tetiana.lebukhorska@bard.cv.ua.