Цього тижня підбили підсумки проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку, учасницею якого була й кореспондентка «Версій». Випускників програм проекту зібрали в Бальній залі готелю «Fairmont Grand Hotel Kyiv» і обговорили досягнення проекту, його роль у посиленні інституційної спроможності державних установ та підтримці реформ в Україні, його значення для професійного розвитку українських фахівців.
З цих тем висловилися випускники програм проекту: державні службовці, громадські діячі, журналісти тощо (усього проектом охоплено понад 450 осіб!). Зокрема, директорка Благодійного фонду «Агенти змін», координаторка проектів у Національному центрі «Мала академія наук України», випускниця програми «Виховання громадянської свідомості молоді в контексті освітньої реформи» Катерина Клюзко навела приклади успішних змін, втілених у життя саме підлітками 14-16 років. Адже, як слушно зауважив заступник міністра освіти і науки України Павло Хобзей, «жодна з секторальних реформ не відбудеться, якщо не станеться зміни цінностей. А на цінності впливають освіта і культура». Саме на це спрямована, на його переконання, і Нова Українська Школа – не як щось абсолютно нове, а як адаптація ідей, уже запроваджених у світі, і які здатні прижитися в українському суспільстві.
Директор Вінницького міжрегіонального центру професійної реабілітації інвалідів «Поділля» Роман Штогрин розповів про перші кроки в соціальному супроводі людей з інвалідністю при працевлаштуванні. Адже якщо в Україні працюють тільки 7% людей з інвалідністю першої групи, то в США – 35%! І твердження «ну це ж там, в Америці, а в нас це неможливо» – зовсім не аргумент для нього як випускника програм «Сучасні методи реабілітації дітей-інвалідів» (США, 2014). Весь комплекс українських проблем у цій сфері, на його переконання, починається… з голови. «Основна проблема, – каже Роман Штогрин про цей напрямок роботи, – в людському природному страху: працедавця, самих майбутніх працівників, їхніх батьків – які всі бояться і не вірять в успіх цієї справи». Нині його команда взяла на себе посередництво у працевлаштуванні людей з інвалідністю і це сприяє отриманню роботи людьми з психічними, ментальними захворюваннями, хворобою Дауна, людьми на візках і з тотальною глухотою…
Багато корисного для України отримала з програми «Енергоефективність: реструктуризація газотранспортної системи та підвищення компетенцій українських фахівців» (Чеська Республіка та Республіка Словаччина, 2015) її випускниця Наталія Слободян. Насамперед – єдність позиції відповідної асоціації в тих країнах (на відміну від нашої, де споживач страждає від конфліктів між НАК Нафтогаз, Укргазвидобуванням, НКРЕКП та іншими структурами), дуже уважне ставлення до гігієни і санітарії праці, консолідовані дії державних органів та науковців у кризових ситуаціях…
Журналісти-випускники програми «Угода про асоціацію між Україною і ЄС та її висвітлення у засобах масової інформації», серед яких і кореспондентка «Версій», і журналіст 5-го каналу Сергій Барбу (що також починав свою кар’єру в Чернівцях, а на зустрічі випускників проекту був чудовим модератором однієї з панелей) за результатами навчального візиту до Польщі опублікували безліч пізнавальних захоплюючих матеріалів про успішний перебіг реформ у Польщі і перспективи України.
Проект завершився, але майже півтисячі навчених «агентів змін» у різних сферах точно продовжать цю справу. Принаймні про це свідчили емоційні виступи і розпочаті вже самостійні проекти випускників програми. Як і їхні очі, що світилися неймовірним завзяттям.
Маріанна АНТОНЮК, «Версії», випускниця програми « Угода про асоціацію між Україною і ЄС та її висвітлення у засобах масової інформації» (Польща, 2015)