З 13 квітня ціни на іномарки можуть зрости на 10-11% у зв’язку із введенням спецмита на імпортні легкові автомобілі. Таке рішення було прийняте Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі 14 березня цього року на підставі розгляду Заяви Асоціації українських автомобілевиробників Укравтопром. Даний збір стосуватиметься нових легкових автомобілів з об’ємом двигуна 1000-1500 куб. см у розмірі 6,46% і 1500-2200 куб. см – 12,95% незалежно від країни походження та експорту. Дизельні моделі митом не обкладатимуть.
Автосалони не надто занепокоєні можливим падінням продаж і уже готові з ним боротися.
– Якщо підвищаться ціни, то в автосалонів з’являться два виходи з цієї ситуації: або вони торгуватимуть за завищеними цінами, або ж будуть спрощувати оснащення авт, щоби зрівняти вартість та зберегти ціни, – зазначає Володимир Кравчук, начальник відділу продажів автосалону Ford. – Найбільше у цій ситуації шкода покупців, яким доведеться переходити на «бюджетні», дешевші моделі і платити ті ж гроші, які, приміром, європейський споживач сплачує за якісне авто.
Також очікується, що з ринку зникнуть імпортні бензинові моделі, яких продали найменше минулого та позаминулого років. Основний акцент імпортери будуть робити на малолітражні та автомобілі з дизельними двигунами, оскільки їхня вартість не збільшиться. Подорожчання вдарить, передусім, по представниках середнього класу. Вартість дорогих автомобілів з великим об’ємом двигуна не зміниться, тому багатіїв ця новація не зачепить. Олеся Дметрюк, заступник директора ТОВ «Автоплаза» коментує:
– Хто мріяв про машину і збирав на неї гроші після введенння закону так і залишиться мріяти. А ті, хто мають гроші – сміливо можуть купувати дорогі машини, адже на них підняття вартості мита не відіб’ється.
У МіністерствІ економічного розвитку і торгівлі стверджують, що «застосування спецмита позитивно вплине на фінансово-господарський стан національного товаровиробника, дасть йому можливість полегшити процес економічного пристосування до умов конкуренції та призведе до усунення впливу диспропорцій у торгівлі, що виникли внаслідок умов імпорту в Україну автомобільної продукції». Щоправда, думки у експертів з цього приводу розділились. Одні вважають, що введення спеціальних заходів дійсно підвищить конкурентоспроможність національного автомобілевиробника, що, в свою чергу, призведе до збільшення надходжень до держбюджету. Інші прогнозують зворотну ситуацію, згадуючи при цьому 2009 рік, коли уряд зробив спробу запровадити мито у розмірі 13% на імпортні авта, внаслідок чого надходження до держбюджету скоротилися на 85%. Як прогнозують у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД), після введення цьогорічного спецмита імпортери вимушено скоротять ввезення іномарок, та, як наслідок, держбюджет і Пенсійний фонд втратять не менш як 9,6 млрд. гривень. Також в асоціації вважають, що подорожчання імпортних авт викличе й подорожчання іномарок, які складають в Україні, адже фактично “вітчизняний” товаровиробник монополізує ринок. Проте виникає питання, а чи дійсно існує суто «національний автопром»? В Україні діють підприємства, що збирають авта із завезених комплектуючих, фактично ухиляючись від сплати митних платежів.
Як зазначено у статті третій Угоди Світової організації торгівлі «Про правила визначення походження», «країною, яка визначається як країна походження певного товару, повинна бути або та країна, де товар було повністю вироблено, або, якщо до виробництва товару залучено більше, ніж одну країну, та країна, де було проведено найбільш суттєву переробку товару». Відповідно, складання автівок КІА, Opel, Hyundai, Chana, Geely, Mercedes, Chrysler, GreatWall, Skoda, Audi, Seat, Chevrolet, ВАЗ із імпортованих машинокомплектів, виготовлених в Німеччині, Китаї, Кореї, Росії, Чехії не можна вважати національним виробництвом. Що ж тоді підтримує цей закон? Швидше за все кишені конкретних олігархів та тих виробників, що пролобіювали дане рішення. Для них це лише можливість заробити на простих українцях, прикриваючись добрими намірами підтримки національної економіки. Як казав Аль Капоне: «Це просто бізнес, нічого особистого!»
Руслан КОЗЛОВ, «Версії»