Верховна Рада ратифікувала угоду про вступ до Світової організації торгівлі, отже, споживачів очікуватимуть нові сюрпризи. Добрі чи погані – не можуть сказати навіть спеціалісти. Усе залежатиме від того, як ми адаптуємося до нових умов.
Їж-пий до «не хочу»
Головний подарунок, який ми отримаємо після вступу до СОТ – розмаїття заморських товарів. Після усунення імпортних бар’єрів у споживачів з’явиться ширший вибір. До того ж зменшаться ціни на окремі групи товарів: розширення імпорту більшість економістів вважає ефективним способом боротьби з інфляцією.
Лідерами здешевлення стануть м’ясо і ковбаси: у Європі вони коштують майже вдвічі менше. Доступнішими стануть також овочі та фрукти. Особливо це стосується екзотичних фруктів та овочів узимку.
Дешевого одягу і взуття теж побільшає, бо до України прийдуть європейські марки недорогого одягу. Але модницям не варто чекати, що всесвітньовідомі бренди можна буде придбати за копійки: їхня ціна формується зовсім не за правилами СОТ.
Імпортні спиртні напої теж стануть дешевшими, але не одразу, а до 2011 року, коли Україна повністю скасує ввізне мито на міцний алкоголь. До цього ввізне мито на коньяки, бренді, віскі, джин, текілу, ром і лікери (а саме вони прогнозовано подешевшають) зменшуватимуть поступово.
Побутова техніка та електроніка коли й здешевіють, то лише за рахунок нових розповсюджених у Європі, але ще не відомих в Україні брендів. Оскільки їх не так і багато, то чекати «шари» тут мало ймовірно.
Авта не буде… дешевого
Кому не варто розраховувати на диво, так це автолюбителям. Автівки почнуть дешевшати не раніше 2009 року, коли імпортне мито на нові машини зменшиться від 25 до 10%. Відповідно, нове авто подешевшає максимум на 5-10%, та й то лише на маловідомі бренди. Великі виробники слідкують за тарифами і не дадуть імпортерам заробити більше – вони переглянуть відпускну ціну. А на авто російського виробництва ціни навіть зростуть: нині Росія користується пільгами на українському ринку, а після вступу до Сот вони будуть скасовані. Автоматично зросте ціна й на українські авта: чому б не підвищити рентабельність власних товарів, коли не треба занижувати ціни відносно Росії?
Надія на здешевлення вживаних європейських автівок теж примарна. За українського шаленого попиту на машини, від прибутку не відмовиться ніхто, а надто держава. Коли десь відняли, значить – десь додадуть: зменшили мита – збільшать відрахування до фондів, і ціна навіть старого авта залишиться без змін.
Зона ризику!
Головним недоліком вступу України до СОТ буде зростання безробіття: підприємства багатьох галузей будуть неконкурентноздатними на світовому ринку. До групи ризику найпершими потраплять працівники сільського господарства, які не захищені державними дотаціями для здешевлення продукції. Ризикують також харчовики та легка промисловість, тож їм доведеться повністю переорієнтовуватися, в першу чергу на сферу послуг – туризм та готельно-ресторанний бізнес. Спокійно почуватися можуть лише захищені українські експортери – металурги, хіміки, важкі машинобудівники.
Іншою бідою може стати неякісна продукція. Україна ризикує перетворитися на звалище неякісних продуктів, бо Київ зобов’язався не вимагати дотримання санітарно-гігієнічних норм для обмеження імпорту. Це стосується і сертифікатів на торгівлю продуктами. Усі дозвільні документи імпортери оформлятимуть у країні виробника, а Україна буде змушена їх приймати. Єдиною зброєю проти цього є уважність та перебірливість українського споживача, бо відсутність попиту – єдине, що змусить не возити сумнівні товари.