Рівень житлово-комунальних послуг не влаштовує українців. Але й постійні скарги на них, як правило, виявляються неефективними. Щоправда, останнім часом різні комунальні служби, і навіть ЖРЕПи, почали укладати з мешканцями будинків договори. Здавалося б, це оптимальний вихід із становища, який дозволить регулювати запропоновані житлово-комунальні послуги, тарифи на них тощо. Але серед населення вперто ходять чутки, ніби колекторські фірми будуть «викидати» людей з власних квартир за борги.
Переговори з міжнародним валютним фондом (МФВ) знову вдарять по гаманцях українців. Комунальні послуги мають подорожчати на 32%. Про це під час ХІ Міжнародного економічного форуму говорив у вівторок міністр праці та соціальної політики Сергій Тігіпко.
Наразі, чи буде під силу українцям платити на 32% більше? Навряд, бо, за офіційною статистикою, вони не можуть платити за тарифами ЖКГ тому, що понад 50% своїх доходів витрачають на їжу.
«Версії» поцікавилися ситуацією в Лідії АНЦИПЕРОВОЇ, голови ради Конфедерації профспілок недержавного сектора економіки Чернівецької області, заступника голови Громадської ради з питань реалізації тарифної політики в сфері надання житлово-комунальних і транспортних послуг у м. Чернівці.
– Ми, мешканці міста, отримуємо комунальні послуги від ЖРЕПів, «Водоканалу», «Теплокомуненерго», РЕМу. Та маємо усвідомити, що всі комунальні послуги для нас, як для споживачів, – це такі ж послуги, як і будь-які інші.
Отож, коли ви сплачуєте за послугу, то маєте законне право вимагати, щоб ця послуга надавалась своєчасно, якісно, в повному обсязі і за зрозумілою для вас ціною. Але вимогу цю можна реалізувати тільки за умови контролю. Бо ми повинні пересвідчитися, що комунальники надають нам послуги згідно встановленого переліку. А це і прибрана прибудинкова територія, і проведене технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем та димовентканалів, і вивезення сміття. А якщо люди мовчать чи обговорюють комунальні проблеми на кухні або з сусідом, то марно сподіватися, що ситуація зміниться на краще.
– І як же реагувати на неподобства комунальників, щоби мати якийсь результат? Адже відомо, що воювати з ними – це плювати проти вітру!
– Всього на всього треба своєчасно складати акти про ненадані чи неякісно надані послуги. Звертатися письмово й офіційно з заявами, скаргами до комунальних підприємств, керівників міста, а якщо треба, то й до суду.
А ще, перш ніж підписати та укласти договір на комунальні послуги зі ЖРЕПом чи з іншим комунальним підприємством, треба прочитати цей договір дуже уважно. Не похапцем, доки в коридорі чекає представник служби. Щоби не прогавити пункти, які порушують ваші права. У цьому випадку вимагайте внесення змін до договору, звертайтеся у різні інстанції за захистом із письмовою (!) заявою.
Укладаючи ж договори з ЖРЕПами, пам’ятайте, що документ можна підписувати тільки у тому випадку, коли в тексті міститься перелік фіксованих послуг, нормативи їх якості та встановлена вартість, а також вказані види робіт та послуг, які повинні здійснюватися по будинку, та їх періодичність.
І, насамкінець, про головне. Відстоювати свої права легше разом! Прийшов час об’єднуватися в домові та вуличні комітети, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) тощо. Не будьте байдужими, бо вирішення ваших проблем – у ваших руках.–
– А як щодо виселення за борги?
– Проект Житлового кодексу передбачає виселення громадян з квартир у примусовому порядку, але тільки в тому разі, коли будинок визначений як аварійний або ж за генпланом міста на його місці передбачається будівництво дороги… Але в цих двох випадках мешканцям компенсують втрати житла у вигляді аналогічної квартири або виплати його вартості.
Зауважу, що цей Кодекс ще не прийнятий і буде надалі обговорюватися громадськістю, доопрацьовуватись, оскільки він не може суперечити статті 47 Конституції України, яка визначає, що «Кожен має право на житло. Держава створює умови, за якими кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду».