Космічні закони – це моральні закони

або «Страсті Христові» в іконописній колекції Чернівецького художнього музею

strasty_hristovy_11

strasty_hristovy_2

strasty_hristovy_3

strasty_hristovy_4

За тиждень – Великдень: Вербна (шуткова) неділя відкриває найбільш драматичну сторінку християнства – Страсний тиждень.
Ці полотна написані у ХVІІІ-ХІХ століттях. Потрапили до музею із Садгірської церкви в такому стані, що на них практично нічого не можна було розібрати.

В експозиції «Образотворче мистецтво Буковини ХVІІ-ХХст.», виставленій нині у Чернівецькому художньому музеї, де культове митсецтво посідає чільне місце, можна сьогодні ознайомитися з іконами, які складають Страсний цикл. Прикметно, що всі вони потрапили до музею з церкви у Садгорі.

Пасха або Великдень – головне християнське свято, встановлене в апостольські часи і присвячене Воскресінню Ісуса Христа. Йому передує Страсний тиждень, пов’язаний з муками Христа. Події довкола цього зображуються не лише у вигляді окремих епізодів, а й як цикли послідовних сцен.

Історія Страстей Господніх складала один із головних сюжетів середньовічної релігійної драми. Зображення циклу «Страстей» з ХІІІ ст.. стимулювалося двома церковними орденами – францисканським і домініканським, які замовляли картини для церков і монастирів.

У ХVІ ст. цей кульмінаційний сюжет християнської символіки часто використовувався в церковних проповідях та полемічних виступах як символ самопожертви в ім’я ідеї, боротьби за віру. Тоді значно зросла кількість ікон страсного циклу, змінилася їхня інтерпретація, набуваючи жанрового характеру.

За логікою Євангельської оповіді, розповідь про останні дні земного життя і муки Христа повинна починатися від «Входу в Єрусалим» і закінчуватися «Зішестям Святого Духа».

Загалом в іконописі зустрічаються біля 30 сюжетів циклу, але їхня кількість варіювалася.

Сюжети у нашій колекції, які складають цей цикл: «Христос перед первосвящеником», «Бичування Христа», «Несіння хреста», «Зривання одягу», «Зняття з хреста»…
Полотна Сад гірської колекції написані в к.XVIII – на п.XIX ст. Традиції іконопису поєдналися в них з характерними рисами світського жанрового живопису. Сповнена руху композиція, насичена колірна гама, вирізнена світлішим тоном фігура Христа, оповідність і драматизм – характерні ознаки ікон Страсного ряду.

Торік, завдяки зусиллям реставратора станкового живопису 1 категорії, Заслуженого працівника культури Володимира КРАСНОВА, фонди музею поповнила ікона «Христос, що падає під вагою хреста». Крім виставлених, у фондах музею зберігається ще кілька творів зі Страсного циклу, які потребують реставрації.

Переважна частина експонатів надійшла до музею у жахливому стані, з майже нерозбірливими зображеннями. Такими їх знайшли на смітнику біля закритої церкви на початку 80-х років минулого століття тодішній директор Художнього музею Тетяна Дугаєва та мистецтвознавець Ірина Міщенко. Саме такими й по сьогодні залишаються численні хоругви та образи, що дбайливо зберігаються у фондах, чекаючи на рятівника-реставратора та більш сприятливий економічний стан, який дозволив би їх відновити.

Не врятоване вчасно – зникле для майбутнього. І втрат таких практично неможливо виміряти!

Лариса КУРУЩАК, старший науковий співробітник Чернівецького художнього музею

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *