Як на ДонбасМедіаФорумі щеплення від пропаганди робили

На чи не найбільшому професійному майданчику для спілкування журналістів усієї України – Донбас Медіа Форумі- 2019 – з різних точок зору обговорювали шляхи зниження рівня маніпулятивності ЗМІ. Цьогоріч форум був ювілейним – «Донецький інститут інформації» провів його вже вп’яте. І попри те, що фахівці-журналісти і є законодавцями  стандартів, їм також не зайве було здобути (вдосконалити) уміння вирізняти маніпуляцію і протистояти їй. Окрім численних дискусій і обговорень, цьому сприяла і VR-інсталяція «Пропагандаріум».

В одному із затишних закуточків готелю Харків-Палас за рекламним плакатом з надписом «Пропагандаріум» розташувався химерний «музей пропаганди» та інтерактивна «кімната медіаграмотності». Насправді це був стіл з розташованими на ньому апаратами віртуальної реальності та ще якимись штучками з дротами, які представники проекту – «фейкологи» – періодично доброзичливо підключали усім охочим.

І тут насправді було досить жваво! Адже через занурення у світ віртуальної реальності учасники дізнавалися, як виробити стійкість до пропаганди.

Спочатку тим, хто зацікавився пропагандаріумом, пропонували приєднати до вказівного пальця електронну «прищепку», від якої через дріт дані від об’єкта передавалися на смартфон («кисельовометр»), де на екранчику висвітлювався «рівень кисельових в крові».

Звісно, цей «тест» був жартівливим, але цифри у всіх показувало різні, тому усі вдавано жахалися від такої своєї «медіа-некомпетентності». Тож організатори одразу заходилися «рятувати» кожного «зараженого пропагандою» – наприклад, пропонували переміститися у віртуальну реальність за допомоги спеціальних окулярів і «там» переглянути ролик (тривалістю близько 4 хвилин) з яскравими прикладами російської пропаганди і її розвінчуванням.

На завершення перегляду пропонувалося «знищити поглядом» хибні твердження на уявному екрані перед очима – що вдавалося без особливих зусиль, натомість спливав надпис: «Рівень пропаганди в крові – нуль» (чи щось таке).

Як розповіла координаторка проектів у організації Інтерньюз-Україна Катерина Богуславська, проект «Пропагандаріум» впроваджується з метою популяризувати медіа-грамотність серед населення України.

«В цій інсталяції можна зустріти багато різних активностей, які сприяють підвищенню інтересу населення до медіа-грамотності, – каже «фейкологиня». – Тут можна у віртуальній реальності подивитися фільм про найбільш поширені наративи російської пропаганди, також можна пройти тест на медіа-грамотність. Починаємо спілкування з людиною з такого собі жарту – нібито вимірюємо «рівень пропаганди в крові», який вимірюється в так званих «кисельових». Це одиниця виміру пропаганди, як наприклад, в градусах Цельсію вимірюється температура. Таким чином налаштовуємо наших відвідувачів на веселий, легкий лад і вони легше сприймають інформацію і можуть засвоїти правила медіа-грамотності».

Кореспондентка «Версій» за допомоги віртуальної реальності знищила усіх «кисельових» у своїй системі кровообігу. Тепер я – «кисельов-free»  ;-)

Маріанна АНТОНЮК, «Версії»

Фото учасників Донбас Медіа Форуму 2019 із соцмереж

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *