НАСКІЛЬКИ МУТНА ВОДА ПІЛЬГОВИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ, В ЯКІЙ «ЛОВЛЯТЬ РИБКУ» ПЕРЕВІЗНИКИ

Якби чернівчанин Володимир Боднарюк дбав за власний добробут, то нервів, часу і коштів, витрачених на боротьбу з бюрократією і пошуки справедливості, йому вистачило би ще на кілька років спокійного життя. Але йому важить загальне благо, а не особистий спокій. Тож своє розслідування щодо актуальної і, як виявилося, заплутаної теми пільгових пасажирських перевезень наш читач приніс до редакції. Публікуємо позицію пасажира-пільговика, і запрошуємо до відповіді (а, можливо, дискусії) представників місцевої (а саме – міської) влади. З радістю надамо наші шпальти чиновникам, адже і самі цікавимося:

НАСКІЛЬКИ МУТНА ВОДА ПІЛЬГОВИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ, В ЯКІЙ «ЛОВЛЯТЬ РИБКУ» ПЕРЕВІЗНИКИ.

Хто з пасажирів-пільговиків (пенсіонерів, інвалідів тощо) не стикався з неможливістю скористатися своїм правом потрапити в місті «з пункту А в пункт Б» безкоштовно? І «Версії» писали про це неодноразово. І Володимир Боднарюк стикався. Тож вирішив шукати з початку – від Закону. І з’ясував, що в одному з пунктів ст. 7 («Організація пасажирських перевезень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування») Закону України «Про автомобільний транспорт» записано: «Забезпечення організації пасажирських перевезень покладається… на  міських автобусних маршрутах загального користування – на виконавчий  орган  сільської,  селищної, міської ради відповідного населеного пункту». Тобто у Чернівцях – на міськвиконком. Ще більш категорична ст. 37 цього ж Закону – «Пільгові перевезення пасажирів автомобільним транспортом». Процитуємо її повністю: «Пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства  користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники,  які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від  пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність згідно із законом: накладання штрафу від 8 до 10 неоподатковуваних мінімумів. Види та обсяги пільгових перевезень (а їх у Чернівцях два види: перевезення пільгових пасажирів тролейбусами та автобусами) установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам (їх загалом є 44, згідно з рішенням міськвиконкому від 10.04.2012р. №223/7),  які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень. Тобто, згідно з законом, усі відмовки водіїв маршруток «це не пільговий маршрут» або «пільгові місця уже зайняті» – абсолютно беззмістовні і поза правовим полем. Ну і,справедливості ради, додамо, що різноманітні «соціальні квитки», які кандидати в депутати пропонували людям перед виборами, також не мають жодного сенсу, адже є просто популістським дублюванням того, що і так передбачено законом.

Пільги надають не місцеві органи самоврядування, а Кабмін – про що є відповідна постанова. Відшкодування коштів на перевезення пільговиків здійснюється за рахунок субвенцій з Державного бюджету. Відшкодовують, щоправда, можливо, і недостатньо – принаймні, на це скаржаться як перевізники, так і місцева влада.

Наприклад, ще у вересні міськрада зверталася до Асоціації міст України та вказала на заборгованість за цією субвенцією, пропонуючи збільшити обсяг субвенції на 2016 рік. І це питання, звісно, не у вересні виникло. Адже ще 2014-го місцева ОДА ту саму проблему порушувала у листі до тодішнього прем’єр-міністра Азарова, просила доручити Мінфіну та Держказначейству перерахувати області субвенцію в передбачених обсягах. У червні того ж року міськрада зверталася до тодішнього міністра соцполітики Денісової з пропозицією ввести для кожної пільгової категорії населення адресну грошову допомогу. Не врахувавши, мабуть, що не міністр такі питання вирішує – для позитивного результату необхідно міняти закон, а це справа цілого парламенту.

Ще раніше, у лютому 2014-го, ОДА зверталася до Кабміну з проханням забезпечити перерахування субвенції в обсягах, передбачених у помісячному розписі… На що Мінфін цілком передбачувано відповів: «Батя, ми стараємся», переказуємо кошти, але от повноваження щодо розподілу субвенції за напрямками витрат належить до компетенції місцевих органів.

У липні 2015-го міськрада з тим самим зверталася до нардепа Федорука: просили посприяти погашенню заборгованості, у вересні 2015-го, те ж саме Федорук писав до Яресько…

Як чернівецький міськвиконком скасував Закон України

Доки триває безцільний і безрезультатний кругообіг паперів у чиновницькій природі, з іншими запитами до влади звертається звичайний чернівчанин, й отримані ним відповіді якщо й не більш дієві в ситуації, що склалася, то принаймні, більш інформативні.

З’ясовується, що існує рішення виконкому міськради від 10 квітня 2012 року №223/7 «Про затвердження Переліку міських автобусних маршрутів загального користування для перевезення пасажирів та визнання раніше прийнятого рішення з цього питання таким, що втратило чинність».  Хоча подібні рішення – це компетенція сесії міськради, а не виконкому. І саме в цьому рішенні з’являється не передбачений жодним законом чи нормативним актом термін «соціально значущі автобусні маршрути, на яких відшкодовуються втрати, понесені перевізниками від перевезень пільгових категорій громадян». Їх затверджено 13. Відповідно, на противагу їм, цим рішенням «узаконені» інші маршрути: «автобусні маршрути без забезпечення пільгових перевезень».

Отже, міськвиконком одним розчерком пера скасував ні багато ні мало – Закон України.  

На запит В.Боднарюка Мінфін повідомляє, що на область 2015-го року було передбачено субвенції на відшкодування пільгових перевезень 29,9 млн. грн. Станом на кінець вересня 15,3 млн. грн. з цієї суми вже переказані на область. Десь воно так і є, адже на подібний запит до тролейбусного управління пан Боднарюк отримав відповідь, що це управління отримало свою частку субвенції (6,437 млн. грн. «з хвостиком»). Решта коштів, вочевидь, пішли маршруткам? А маршрутів, яким відшкодовуються пільгові перевезення, нагадаємо, є 13, і це затверджено рішенням міськвиконкому. Незважаючи на те, що на звернення пана Боднарюка на урядову «гарячу лінію» управління соцзахисту Чернівецької міськради дало чітку відповідь, що пільговики таки мають право на безплатні перевезення на всіх маршрутах!

Водночас на запит нашого читача до управління захисту прав споживачів, перенаправлений відповідно до законодавства до того ж департаменту праці та соцзахисту населення, департамент відповів управлінню відпискою. І тільки при повторному зверненні надав більш-менш притомну відповідь. У ній ішлося про те, що, мовляв, рішенням виконкому передбачено 13 маршрутів з пільгами, а на решту 35 маршрутів пільги не передбачені. Хоча відповіді на питання, яким актом скасовані пільги, так і немає. Як і на питання, яким саме рішенням виконкому  визначено число 13 пільгових перевізників.

Пан Боднарюк пише запит до міського голови – Олексія Каспрука. Оскільки для відповіді необхідно було опрацювати великий обсяг документів, служби мера взяли собі додатковий час для відповіді – опрацьовували цілих 20 днів. Нарешті прискіпливий користувач послуг перевізників отримав відповідь від міськвиконкому. Вона полягала в тому, що міська влада не розробляла паспорти маршрутів – хоча згідно з уже згадуваною ст. 7 ЗУ «Про автомобільний транспорт» це мають робити саме органи місцевого самоврядування. Також у відповіді чорним по білому написано, що пасажиропотік у Чернівцях не вивчався!  А ще – увага! – міськвиконком повідомив, що рішення про визначення пільгових і непільгових маршрутів не приймалося!!! (документ на фото) Хоча, нагадаємо попередній абзац, управління соцзахисту раніше чітко зазначило, що «рішенням виконкому передбачено 13 маршрутів з пільгами, а на решту 35 маршрутів пільги не передбачені». Права рука не знає, що робить ліва?

Ну гаразд, а що написано в договорах з перевізниками, які укладає місто? В договорах чітко вказано, що перевізник зобов’язаний перевозити пільговиків (підтверджується рішенням міськвиконкому №607/20 від 25.11.2014). А перевізники при цьому кажуть, що це лише їхня «добра воля» і безпідставно (без посилання на документи, бо їх просто нема) встановлюють у автобусах таблички, що автобус здійснює безкоштовне перевезення 2-х пасажирів пільгової категорії! А ще в договорах не передбачений порядок компенсації за це. Чи не дивина?

Ще дивніше виглядає договір міста, наприклад, з перевізником ВАТ «Денисівка». Він… завершився 15 жовтня 2015 року. І на яких підставах «Денисівка» продовжує возити пасажирів Чернівцями – незрозуміло. Термін угоди з кількома іншими перевізниками завершується вже у березні.

І все-таки, яким чином кошти, які надійшли в рамках субвенції з Держбюджету на відшкодування пільгових перевезень перевізникам,  передані цим пільговикам? В яких обсягах, кому саме? І за цим пан Боднарюк звернувся з запитом до Мінфіну та до департаменту фінансів Чернівецької ОДА, і отримав відповідь. Тільки вона абсолютно незрозуміла. Пропонуємо читачам самим розібратися у «Зведеному реєстрі актів звірки заборгованості на компенсацію на пільговий проїзд окремих категорій громадян станом на 01.10.2015 року по м. Чернівці» (на фото). Департамент ЖКГ та департамент праці та соціальної політики міськради надали фактично відписку. Розрахунків же так і не надали.

За документами, Чернівці – мільйонник, а всі чернівчани– пільговики, бо пільгових рейсів тут – 433 на день

Зведений реєстр

Хоча, виглядає, що ця відповідь, недалеко пішла від чергової відповіді управління соцзахисту на запит до мера. Мовляв, працюють вони гарно, «періодично здійснюються перевірки виконання договірних зобов’язань перевізниками м. Чернівців», «протягом жовтня-листопада поточного року проведено рейдові перевірки підприємств…», пільговиків возять усі тролейбусні маршрути і 13 маршрутних таксі – і при цьому в наданому переліку вказуються лише 12… А найцікавіше в цій відписці – «автоперевізниками на 13 маршрутах виконується 433 пільгових рейси на день… При цьому окремі маршрути визначені як «з наданням пільг без обмежень», а саме: по одному – маршрути №№2, 3, 10А, 19, 21, 26А, 27, 28, по два – маршрути №№4, 6, 23, 26 та всі тролейбусні маршрути. При цьому при проведенні обстежень пасажиропотоку на соціально значущих маршрутах за один рейс перевозиться в середньому 50-55 пільгових пасажирів». А це 21500 пасажирів-пільговиків. Тобто в одному листі спростовується безліч попередньо наданої офіційної інформації: і про те, що пасажиропотік не обстежувався, і про те, що терміну «соціально значущий маршрут» ніхто не запроваджував і його не існує (про це йдеться в інформації за підписом заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Чернівецької міськради Г.Леонтія: мовляв, рішень міськради або виконкому щодо затвердження паспортів автобусних маршрутів загального користування з визначенням необхідної кількості автобусів, їх пасажиромісткості, розкладу руху не приймалося, пасажиропотік, у т.ч. пільгових категорій, не вивчався, рішень щодо пріоритетного права на компенсацію перевізникам не приймалося). Ну а нескладні арифметичні підрахунки дають підстави говорити про те, що наше місто – щонайменше мільйонник, і що мало не 100% його мешканців – пільговики (433 пільгових рейси на день!!!)

А що так і залишається незрозумілим – це те, які конкретні суми, яким саме перевізникам і на яких підставах передані з державної субвенції на відшкодування пільгових перевезень. Адже за умови, що всі мають бути рівні (пільговики перед всіма перевізниками, а перевізники – перед субвенціями), у Чернівцях дехто все-таки «рівніший»?

P.S. Коли верстався номер, наш прискіпливий читач отримав ще одну відповідь на свій черговий запит. Це було би смішно, якби не було так сумно. Людина чітко, чорним по білому, просить надати копію рішення відповідних органів місцевого самоврядування, якими встановлено пріоритетне право 13-ти автобусних маршрутів із 44 для перевезення пільгової категорії пасажирів. А також про надходження субвенції на відшкодування цього, та про саме відшкодування – конкретно, скільки і кому. Відповідь за підписом в.о.директора департаменту праці та соцзахисту населення В.П.Гаєвської – традиційно про інше: «Черговий раз інформуємо, що автоперевізниками на 13 маршрутах виконується 433 пільгових рейсів на день…» На городі бузина, а в Києві дядько?

Маріанна АНТОНЮК, «Версії»

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *