Податкова реформа: рушій чи гальма або «Шо такоє податкові канікули?»

Це наївне запитання підприємців розворушило учасників дещо млявого і заформалізованого спочатку «круглого столу», скликаного обласними податківцями для обговорення проекту податкового та митного кодексів.

Подібні заходи вже відбулися на Одещині, Хмельниччині, Київщині. На щастя, в нас не сталося, як у сусідній області, де на спілкування з 200 податківцями запросили аж… 11 підприємців! Узагалі-то це була вже третя за останній тиждень зустріч у Чернівцях стосовно проекту податкового кодексу.

Спочатку його презентували журналістам, на завершення обласної «кампанії» – обговорювали з громадськістю і приймали від неї пропозиції. А між цими двома подіями голова Комітету захисту підприємництва при Опозиційному уряді Оксана Продан скликала прес-конференцію, навіть її часом була готова поділитися з опонентами, аби платники податків отримали якомога об’єктивнішу інформацію.

Попри завчасне оголошення, влада на ініціативу пані Оксани не відгукнулася. Отож, кожен скористався своїм часом і правом оприлюднити власне бачення нового проекту податкового кодексу і подати пропозиції, які будуть якщо не враховані, то принаймні оприлюднені днями на міжрегіональному обговоренні у Львові.

Податківці прозвітували про корисні, на їх погляд, нововведення, пропоновані у проекті податкового кодексу. Серед них:

у розділі ІІ «Адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів)» –

  • 2-рівнева система оскарження рішень контрольних органів замість 3-рівневої;
  • затвердження на рівні закону умов повернення помилково/ надмірно сплачених грошових зобов’язань платника;
  • альтернативна форма обліку за серією та номером паспорта для громадян, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття податкового номера;
  • прозора і чітко регламентована система розстрочення та відстрочення податкового боргу;
  • мінімальний та максимальний граничний розмір податкової застави в залежності від розміру податкового боргу;
  • ризико-орієнтована система відбору платників податків для проведення податкових перевірок;
  • звільнення від нарахування пені під час адміністративного оскарження в разі продовження терміну розгляду скарги платника за рішенням контрольного органу тощо;

у розділі ІII «Податок на прибуток підприємств» –

  • поступове зниження ставки податку до 20%;
  • спеціальні інвестиційні пільги у вигляді податкових канікул для новостворених підприємств;
  • переведення страховиків на оподаткування прибутку за загальними правилами із збереженням комбінованої системи сплати податку на 3 роки;
  • окремий облік по відокремлених підрозділах – «сегментах» і сплата податку за їх місцезнаходженням поряд із збереженням консолідованої сплати;
  • скасування сплати авансових внесків при виплаті дивідендів для окремих суб’єктів, зокрема, фізичних осіб тощо;

у розділі V «Податок на додану вартість» –

  • доповнення переліку осіб, яким надаються путівки на санаторно-курортне лікування, оздоровлення та відпочинок на території України без ПДВ, інвалідами та дітьми-інвалідами;
  • звільнення від оподаткування ПДВ поставки будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти;
  • віднесення до категорії платників ПДВ юридичних осіб, що знаходяться на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва;
  • дозвіл ввозити на митну територію України без сплати ПДВ культурні цінності, виготовлені 50 і більше років тому;
  • дозвіл вітчизняним підприємствам при імпорті основних фондів, що не виробляються в Україні та ввозяться для використання в господарській діяльності, надавати митним органам простий вексель по сплаті ПДВ, підтверджений банком шляхом авалю;
  • поступове зниження ставки ПДВ до 17% тощо.

Голова Комітету захисту підприємництва при Опозиційному уряді Оксана ПРОДАН (адвокат, колишній аудитор і підприємець) зазначила:

– Цей податковий кодекс дає податківцям значно більше прав, ніж раніше. Фактично він написаний «під них». Податкові органи отримують право на позапланові перевірки на підставі отриманої ними інформації. Тож підприємцю вже не можна буде не допустити їх до перевірки, мотивуючи, що не вийшов 10-денний термін попередження про неї, адже частота позапланових перевірок необмежена.

Серед останніх – «запрошувати» платника в податкові органи, здійснювати перевірки, обстеження тощо. Передбачене покарання у вигляді обмеження видаткових операцій, коли платник надав на вимогу податківця недостатню чи неповну інформацію, за невиконання вимог податківця. Зате обов’язків у підприємців – 13, у контролерів – тільки 7.

Ознайомитися з проектом податкового кодексу (понад 500 сторінок тексту) за кілька відведених владою на це днів – нереально. Кодекс пропагується як уніфікований, але там немає уніфікації, а є безліч відсилок на інші норми.

Розділ 1, ст. 5 твердить, що кодекс є першочерговим відносно інших законодавчих актів, а ті, що йому суперечать – не чинні! На щастя, хоча б у Конституції прописано, що вона все-таки є Основним Законом…

Термін зберігання бухгалтерських документів збільшується від 3 років до 7.

Введенням права застосування «звичайної ціни» між платниками різних систем оподаткування «спрощенців» просто викидають з системи виробництва. Пропонується дуже багато обмежень: платниками єдиного податку не можуть бути ті, хто торгують з одного торгового місця, як і всі, хто обслуговують торгівлю (від вантажників до тих, хто утримує вбиральні…).

Низку пропозицій до проекту податкового кодексу внесено спільними зусиллями підприємців, керівників крупних підприємств, представників профспілок, Держкомпідприємництва, громадських організацій і голови Комітету захисту підприємництва при Опозиційному уряді. Серед них були такі.

Скасувати норму про підняття ставки на податок на прибуток з 2015 року; передбачити загальні вимоги для підприємців, які здійснюють інвестиційні проекти, а не надавати пільги за окремими рішеннями уряду в кожному випадку; відкласти у часі обов’язкове запровадження касових апаратів; ввести прогресивну, а не пропорційну шкалу оподаткування фізичних осіб; скасувати подвійне оподаткування профспілкових внесків, з яких надається матеріальна допомога чи відшкодування на лікування членам профспілок тощо.

А запитання підприємців «Що ж таке податкові канікули?» – не таке вже й наївне, як здається на перший погляд. Адже формально передбачені «податкові канікули» для тих, хто торгуватиме на ринках і надаватиме побутові послуги фізичним особам, реально означають, що платити доведеться… більше! Платника, якого позбавляють обов’язку платити за патент, водночас зобов’язують платити вже більшу суму – але до Пенсійного фонду. І хоча «податки» – це зовсім інша сфера, ніж «пенсійні внески», як стверджують податківці, та пенсійні внески зобов’язані сплачувати тепер і ті підприємці, які отримують пенсію за віком чи по інвалідності. То, скажіть, хіба не однаково, як назвати спосіб, яким держава відбирає у вас ваші кровні гроші?

Маріанна АНТОНЮК, «Версії»

Корисні поради для підприємців

Завести книгу обліку перевірок. По-перше, щоби мати власну статистику, а по-друге, щоби відсікати незаконні перевірки («самодіяльний» перевірник відмовиться реєструватися в книзі).

Розмір обов’язкових внесків до Пенсійного фонду обчислюється платниками єдиного та фіксованого податків. Розмір внеску повинен бути не меншим 33,2% від розміру мінімальної заробітної плати, а при визначенні доплати слід відняти від внеску ту частину єдиного чи фіксованого податків, які автоматично перераховуються до пенсійного фонду.

Так, при сплаті єдиного податку у розмірі 200 грн на місяць підприємцю буде необхідно доплатити за липень 294,82 – 84 = 210,82 грн мінімально, за жовтень 301,12 – 84 = 217,12 грн мінімально, за грудень 306,10 – 84 = 222,1грн.

Підприємницька філософія:

афоризми, почуті від платників податків під час круглого столу

• Хотілося б розглядати податковий кодекс, який розробляли підприємці, а доводиться розглядати той, що розробляв Мінфін…

• Вдосконалення потребує не тільки податкова система, а й податкова служба.

• Купив я «Урядовий кур’єр», відкрив у ньому податковий кодекс – а там 83 сторінки дрібним шрифтом… Що мені після того снилося – не питайте… Виходить, що є великий бізнес, і ми йому заважаєм, як ті мурашки, що в капці залазять…

• Я вас, як чиновника, розумію: ви маєте завдання це діло (податковий кодекс– ред.) «пропхати»…

• А я не згідний з тим, що податківці хочуть «проштовхнути» цей кодекс. Там нагорі буде дана команда: «голосувати» чи «не голосувати». І будь тут хоч тисячі на цьому обговоренні – нічого від нас на місцях не залежить…

• Ви тут у податковій працюєте зранку до ночі, і в суботу приходите і «наповнюєте» бюджет, то може не треба: нема вже що витискати з підприємців…

• Як це не дивно, наша надія сьогодні – на податкові адміністрації, які збирають пропозиції…

Свої пропозиції щодо проекту податкового кодексу можна подати за телефонами: (0372)-545-576; (03722) 7-25-51

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.