Про переваги безкоштовного громадського транспорту для сайту Європейська правда розповідає Віталій Галицьких, керівник талліннського офісу юрфірми “Ілляшев та Партнери”
Естонія стала першою країною ЄС з безкоштовним громадським транспортом. Відповідну постанову підписала міністр економіки та інфраструктури Кадрі Сімсон. Якщо точніше, то міністр підписала постанову, яка затверджує ціни на квитки повітових автобусних ліній, при цьому внутрішньоміських ліній це не стосується, так само, як і комерційних перевезень між містами.
Центри громадського транспорту мали до середини травня повідомити, скільки грошей їм потрібно для ущільнення мережі ліній, безкоштовного або пільгового проїзду. В разі, якщо транспортні центри хочуть замість безкоштовного проїзду пропонувати проїзд за пільговою ціною, вони отримають відповідну дотацію.
Повітові автобусні лінії є найдоступнішим видом громадського транспорту в кожному з повітів Естонії, за рік на даних лініях реєструється близько 18 мільйонів поїздок. Оскільки ці напрямки є економічно невигідними для приватних компаній, то держава їх дотувала.
Загалом у 2017 році Естонія дотувала такі лінії на 21,7 млн євро, органи місцевого самоврядування – ще на 3,2 млн, і лише 11 млн склав дохід від продажу квитків.
Мотивуючи своє рішення, міністр економіки та інфраструктури Кадрі Сімсон заявила: “Наша країна має можливості для вдосконалення даної сфери. Тепер настав час зробити крок вперед. Нам хотілося б, щоб люди, які живуть у сільській місцевості, віддавали перевагу використанню громадського транспорту, а не особистих автомобілів.
Нам потрібна альтернатива, щоб допомогти працівникам заощадити гроші і знизити вартість життя в сільській місцевості. Одним зі способів є безкоштовні повітові автобуси.
Я вважаю, що за вибір місця проживання в сільській місцевості треба заохочувати, а не карати”.
Варто зазначити, що з 1 січня 2013 року Таллінн став першою європейською столицею, де було скасовано плату за проїзд для жителів міста. До цього проїзд коштував 1 євро, якщо придбати квиток заздалегідь, і 1,6 євро, якщо купувати його у водія автобуса. За підрахунками міської управи, сім’я з чотирьох осіб стала економити на проїзді до 600 євро на рік.
Оскільки громадський транспорт став безкоштовним тільки для мешканців столиці, ця новація призвела до несподіваного зростання населення міста: люди, раніше зареєстровані в передмісті, почали змінювати реєстрацію на міську. Оскільки в Естонії частина податків іде до держбюджету, а частина залишається в місцевому самоврядуванні, то Таллінн лише виграв від безкоштовного громадського транспорту, дозволивши мешканцям економити на проїзді і збільшивши свій власний бюджет.
Оскільки слідом за столицею деякі міста Естонії також ввели безкоштовний громадський транспорт, то нова ініціатива міністра була наступним і абсолютно логічним кроком на шляху до повного скасування плати за проїзд на всій території Естонії. Ініціатива широко обговорювалася в суспільстві, а в травні у Таллінні відбулася міжнародна конференція “Безкоштовний громадський транспорт для всіх: мрії та дійсність”, присвячена п’ятиріччю введення безкоштовного проїзду в місті.
На конференції виступили мери європейських міст, які висловлювали свої думки з приводу безкоштовного громадського транспорту, зокрема віце-мер Парижа, мер Дюнкерка, мери німецьких міст Темплін і Тюбінгена, мер шведського міста Авеста, представники литовських, італійських, польських і навіть бразильських міст. Більшість спікерів підтримали ідею безкоштовного громадського транспорту.
Головним мотиватором в ухваленні подібних рішень все-таки залишається складна демографічна ситуація в сільській місцевості. Населення зменшується, середній вік мешканців повітів продовжує зростати, також гостро стоїть проблема нестачі якісної робочої сили. Безкоштовний громадський транспорт має підвищити привабливість повітів, створити умови для мобільності робочої сили, стати значною економією для робітників.
Це рішення є дуже важливим з погляду регіональної політики. Чиновники вважають, що це може мотивувати людей переїжджати в сільські райони, а місцеві жителі зможуть залишитися у своїй рідній області. Усе це – елементи якісного життя: має бути хороша школа, добра робота, доступний і якісний транспорт, який зв’яже школу, роботу і дім.
Дискусія про введення безкоштовного громадського транспорту виявила закономірність, що ті, хто виступає проти такого кроку, самі не користуються громадським транспортом і не бачать у цьому практичної вигоди для себе.
При цьому не всі автобусні перевізники зустріли таке рішення міністерства з радістю.
Автобусне підприємство Samat подало до Талліннського адміністративного суду скаргу, оскільки вважає, що безкоштовний громадський транспорт значно впливає на їхніх пасажирів і є причиною несправедливої конкуренції в автобусному секторі. Оскільки постанова не стосується комерційних ліній, то на даний момент вони змушені конкурувати з лініями, де можна проїхати абсолютно безкоштовно. Компанія також вважає, що міністерство порушує правила Європейського Союзу щодо державної допомоги, в тому числі спеціальні вимоги транспортної постанови з надання державної допомоги транспортному сектору.
Липень 2018 року в Естонії був дуже спекотним, і багато людей вважали за краще проводити вільний час за містом і на пляжах. Безкоштовний громадський транспорт виявився дуже до речі цього літа, та навіть найбільші оптимісти не могли передбачити такого пасажиропотоку.
На багатьох лініях люди змушені стояти годинами в очікуванні автобуса, бо для всіх не вистачає місць. Втім, навіть такі проблеми не знизили привабливість ідеї безкоштовного транспорту.
Жити в сільській місцевості, насолоджуючись природою і при цьому маючи можливість дістатися на роботу на безкоштовному громадському транспорті – це досить вагома причина, щоби потерпіти тимчасові незручності.