«Вот прієдєт Барін, Барін нас рассудіт…»

Кілька непричесаних думок про спілкування тичасової контрольної депутатської комісії та голови правління ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго»

Нарешті, сталося. Не пройшло й півтора року, як на засідання контрольної тимчасової депутатської комісії обласної ради, створеної спеціально для розгляду роботи Обленерго, з’явився САМ. Хто такий? Та ж голова правління ПАТ «ЕК «Чернівціобленерго» Олексій Шекета, який тричі ігнорував запрошення депутатів узяти участь у роботі комісії.

І от нарешті сталося! За це пану Шекеті був дуже вдячний голова депутатської комісії Василь Воробчук, на чому він постійно й наголошував. Зрештою, Василя Дмитровича можна зрозуміти: адже єдиний вихід пана Шекети «в люди» одразу ж розрубав мало не всі вузли проблем, над якими з липня 2013 року – з часу, коли була створена тимчасова комісія – билися депутати.

Аж волосся дибки стає від того, як усе просто! У певний момент навіть здалося, що в Шекети була чарівна  паличка. Він нею махнув – й усе стало о’к. Щоправда, крім Водоканалу. Бо Олексій Михайлович все одно обіцяють відімкнути його від електрики за борги (та це – тема окрема, див попереднє число «Версій»).

 lampa-i-vor        

Рятувальний круг – знання своїх прав

Ми ж зупинимося на найцікавіших моментах засідання комісії, оприлюднення яких стане у пригоді як рядовим споживачам, так і підприємцям.

Почнімо із заміни лічильників. Це має робити Обленерго – за свій рахунок. Та про це мало хто знає. Депутат Сергій Герасимов навів власний приклад: протягом року його змушували поміняти лічильник. Але він знав, що це парафія товариства. І, зрештою, в його помешканні Обленерго зробило заміну лічильника. Але ж пенсіонери не будуть поводитися так сміливо, як депутат облради…

Який же висновок зробив із цього член комісії? Герасимов правдиво наголосив на недостатній інформаційній складовій Обленерго, яке зобов’язане (!) доводити до відома споживачів їхні права. Більше того, механізм роз’яснення повинен діяти постійно. І до цього мають залучатися інші служби, такі як Чернівецьке територіальне представництво НКРЕКП, інспекція  у справах захисту справ споживачів, Чернівецьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету. Натомість звіти цих служб просто вражають. Якщо до редакції, і не тільки газети «Версії», мало не щодня надходять скарги на неякісні послуги Обленерго, то, приміром, до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернівецькій області  їх надійшло лише 4, з яких підтвердилися тільки дві. Пані Кутиніна, яка представляла цю організацію, сказала у своєму виступі на комісії, що це, мовляв, свідчить про добру роботу Обленерго, бо торік скарг було у рази більше. І водночас вона додала, що від серпня Київ не дав жодного дозволу на перевірки. Дивна позиція Інспекції, завдання якої захищати споживача, а не монополіста. Тим паче, що запрошені на комісію представники різних контрольних організацій чули виступи депутатів, більшість із яких наголошувала на тому, що Обленерго некоректно користується своїм монопольним становищем, а тому людям дуже важко спілкуватися з ним, йшлося також і про необхідність поліпшити якість надання послуг.

До слова, НКРЕКП теж отримало тільки 6 скарг. І це тоді, коли не так вже й давно перегоріли електроприлади в мешканців села Тисівці Сторожинецького району, але їм ніхто нічого не відшкодував, незважаючи на численні скарги, прохання та звернення. Усе це  депутат Руслан Мельник прокоментував таким чином: «Така мізерна кількість скарг від людей до перевірних і регулювальних організацій засвідчує лише про одне: Обленерго працює у комфортному безконтрольному полі».

                     

Жорсткі лещата на благо підприємців

Та повернемося до проблем, які чародій Шекета вирішив нараз. Протягом кількох років доводилося чути скарги приватників на те, що вони затиснуті в рамки одного дня для подання звіту за використання електроенергії . Уявляєте, підприємець живе на далекому хуторі в Путильському районі, дороги замело, колесо авта спустило, а йому, наприклад, треба 20 числа кожного місяця прибути до Путильського РЕМу для подачі звіту. А запізниться – звіт не приймуть і далі – штраф.

Голова ж правління пояснив, що це зроблено для блага самих же підприємців, аби вони не стояли в черзі! Але, за законом, розраховуватися можна протягом 5 днів, як і здавати звіти, а не тільки протягом 20-го числа, визначеного монополістом. Бо це так, нібито вам кажуть, якого числа прийти до магазину купити ковбаси.

– Ця інформація  про термін подання звіту протягом 5 днів має бути на дошці оголошення кожного РЕМу, – наголосив член комісії Руслан Мельник.

Водночас маємо попередити підприємців, що для зміни одного дня звіту на законних п’ять їм треба внести зміни в додаток до договору з РЕМами, написавши, зрозуміло, спочатку заяву на ім’я начальника. І, наголосимо, РЕМи не мають права відмовити в цьому, за словами представника НКРЕКП п. Маляра.

І ще один цікавий момент, який засвідчує незахищеність споживачів усіх рівнів. Якщо, приміром, підприємець має у власності трансформаторну підстанцію і,  раптом з якоїсь  причини, протягом кількох годин вона не працювала і не подавала світла – як кажуть енергетики, була на холостому ходу – цей час РЕМ мав би відмінусувати від сплати, але він цього не робить. Як пояснила перша особа, попри те, що у них все це фіксується, розрахунки має проводити підприємець! Іншими словами, виходить так: там де треба зняти гроші, Обленерго тут як тут, а там, де повернути їх – його немає. І свої права  відстоювати сам споживач (рятування потопельників…).

Утім, нещодавно Обленерго, оформляючи документи на оренду землі під трансформатори та інші свої прилади, приміряло на себе шати споживача. І це їм дуже не сподобалося, про що детально розповіла присутнім комерційний директор фірми. Може, після цього вони зрозуміють нас, споживачів?

А фінансовий директор монополіста відкрив присутнім ще одну таємницю: виявляється, що споживач за нерегульованим тарифом (підприємець, організація) у разі перевищення ліміту сплачує штраф у однократному розмірі, а не двократному чи трикратному. А «Версії» й надалі триматимуть ці питання під контролем. Тож, коли порушуються ваші права, – звертайтеся до нас.

І, насамкінець, про позитив, бо дуже хочеться завершити чимсь добрим: так ось, віднині за світло можна сплатити онлайн через Інтернет і персональний кабінет на сайті ПАТ ЕК «Чернівціобленерго». Це, за словами п. Шекети.  А за словами депутатів, завдяки газеті «Версії» та громаді, все ж почали відбуватися позитивні зміни в спілкуванні споживача і монополіста.

Людмила ЧЕРЕДАРИК, «Версії»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *